نحوه انجام باطری به باطری ماشین

نحوه انجام باطری به باطری ماشین

خوب است بدانید که باطری اتومبیل قسمت با اهمیتی از سیستم برق‌رسانی خودرو بوده و نقش آن یک منبع انرژی الکتریکی جهت به کار افتادن موتور اتومبیل و فراهم کردن برق لازم برای دیگر قطعات الکتریکی آن نظیر رادیو، لامپ‌ها، شیشه‌های برقی و غیره می باشد. به علاوه، اگر سیستم برق اتومبیل دچار ایراد شود، باطری همچون یک منبع پشتیبان ضروری وظیفه بااهمیتی در به کار افتادن اتومبیل ایفا می کند ولی بعضی وقت ها خود باطری خودرو به خاطر علت های گوناگونی دچار نقص می شود و در این میان یکی از شیوه های روشن کردن خودرو باطری به باطری کدن خودرو می باشد.

چگونگی باطری به باطری کردن خودرو

علت های گوناگونی وجود دارد که باطری اتومبیل کار نکند و یا خالی شود که از دلایل آن خاموش ماندن زیاد اتومبیل، پارک کردن خودرو در جای سرد، روشن بودن چراغ‌ها و غیره می باشد. برای روشن کردن اتومبیل احتیاج به یک خودرو دیگر با باطری سالم و کابل‌های اتصال می باشد. شما می توانید با وصل کردن دو باطری به هم به وسیله کابل‌ها باطری خالی شده را مجددا پر نمایید. با ما همراه باشید تا در سایت هشتیا چگونگی باطری به باطری کردن اتومبیل را به شما آموزش دهیم.

پیش از باطری به باطری کردن خودرو

گام نخست: شکل فیزیکی باطری اتومبیل را چک نمایید. باطری اتومبیل می بایست عاری از هر شکستگی باشد و فاقد هرگونه نشتی باشد. چنانچه باطری اتومبیل دچار صدمه شده باشد نباید از شیوه باطری به باطری کردن استفاده نمایید چرا که شما و یا دیگران صدمه خواهند دید.

گام دوم: برای باطری به باطری کردن اتومبیل دستکش های مناسبی به کار ببرید. به علاوه می بایست عینک ایمنی هم برای نگهداری و مراقبت از چشم‌هایتان استفاده نمایید.

گام سوم: اطمینان حاصل کنید که کابل‌های متصل به باطری اتومبیل سالم بوده و خورده نشده باشند. چنانچه کابل‌ها خورده شده باشند آن ها را با کمک برس سیمی تمیز نمایید.

گام چهارم: اتومبیل سالم را در کنار اتومبیل با باطری خالی پارک نمایید. به فاصله میان دو اتومبیل برای وصل کردن کابل ها دقت نمایید. چنانچه کابل‌ها طول مناسبی نداشتند، کابل‌های دیگری را به آن‌ها وصل نکنید. این کار شاید موجب آتش‌سوزی شود.

گام پنجم: اتومبیل با باطری سالم را خاموش نمایید.

آغاز به باطری به باطری کردن خودرو نمایید

گام 1) کاپوت هر دو اتومبیل را بالا ببرید.

گام2) قطب‌های مثبت و منفی هر دو باطری را بیابید. قطب‌های مثبت دارای علامت + و قطب‌های منفی دارای علامت – می‌باشند.

گام3) ته کابل‌های اتصال را به قطب‌های مثبت هر دو باطری وصل نمایید. عموما کابل مثبت دارای رنگ قرمز می باشد. شما می بایست تا کابل ها را به ترتیب وصل نمایید. بدین شکل که اول می بایست کابل مثبت را به قطب مثبت باطری از کار افتاده و بعد از آن ته مثبت کابل دیگر را به قطب مثبت باتری پر متصل نمایید.

گام4) ته منفی کابل اتصال را به قطب منفی باطری پر متصل نمایید. در بیشتر اوقات کابل منفی دارای رنگ مشکی می باشد.

گام5) ته دیگر کابل منفی را به قسمت فلزی اتومبیل با باطری از کار افتاده متصل کنید. شما می بایست تا این کابل را به فریم، شاسی یا قسمت های دیگر اتومبیل وصل نمایید. اطمینان حاصل کنید که با این کار صدمه ای به بدنه و رنگ اتومبیل نخواهید رساند.

گام6) اتومبیل با باطری پر را روشن نمایید. در این صورت سیستم شارژ اتومبیل آغاز به شارژ باطری از کار افتاده به وسیله کابل‌های اتصال می کند.

گام7) بگذارید تا اتومبیل روشن به میزان پنج دقیقه باطری از کار افتاده اتومبیل خالی را پر نماید.

گام8) بعد از این مدت اتومبیل با باطری از کار افتاده را روشن نمایید. چنانچه اتومبیل روشن نشد بگذارید تا به اندازه ۵ دقیقه دیگر هم باطری خودرو شارژ شود.

گام 9) بعد از اینکه اتومبیل با باطری خالی شارژ شد، کابل‌ها را برعکس گام های بیان شده از دو اتومبیل جدا نمایید. این کار مانع از به وجود آمدن جرقه یا انفجار می شود. برای انجام این کار نخست می بایست کابل وصل شده به بدنه را جدا نموده و بعد کابل اتصال به قطب منفی باتری و پس از آن کابل اتصال به قطب مثبت باتری را جدا نمایید. در پایان نیز می بایست تا کابل وصل شده به قطب مثبت باتری از کار افتاده جدا شود.

گام 10) بگذارید اتومبیلی که باطری از کار افتاده داشت به اندازه پنج دقیقه فعالیت کند تا زمانی که آلترناتور باطری را شارژ نماید.

گام 11) سپس اتومبیل را به اندازه بیست دقیقه برانید یا بگذارید تا به شکل درجا فعالیت نماید. در بیشتر اوقات باطری اتومبیل به صورت کامل شارژ می شود ولی ممکن است باطری صدمه دیده باشد که اگر این چنین باشد نیاز به باطری جدید می باشد.

بدی های باطری به باطری کردن در خودرو ها

باید بدانید که شیوه باطری به باطری کردن اتومبیل ها آسیبی به خود وسیله نقلیه نمی رساند. در حقیقت مسئله هنگامی ایجاد می شود که وصل کردن کابل‌ها به باطری‌ها به شکل اصولی و درست آن صورت نگیرد. اگر این چنین شود سیستم‌های برقی هر دو اتومبیل صدمه خواهد دید و ممکن است باعث جرقه و انفجار نیز شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که در هنگام وصل کردن کابل‌ها بسیار دقت نمایید. به علاوه جهت باطری به باطری اتومبیل کابل‌هایی با ظرفیت و قدرت متناسب تهیه نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. رضا لک :
    7 ماه پیش

    بسیار عالی بود کامل مراحل باطری به باطری توضیح داده

  2. رضا لک :
    7 ماه پیش

    بسیار عالی بود کامل مراحل باطری به باطری توضیح میدین