نگاهی اجمالی به رینگ پیستون و نقش آن

نگاهی اجمالی به رینگ پیستون و نقش آن

باید بدانید که پیشرانه‌های درون‌سوز یا احتراقی قسمت های حیاتی نظیر سیلندر و پیستون دارند. هنگامی یک اتومبیل به خوبی کار می کنند که همه قطعات ثابت و متحرک آن به درستی و بدون نقص با یکدیگر فعالیت کنند. رینگ پیستون جز قطعات مهمی می باشد که خیلی ها به آن توجه نمی کنند ولی وظیفه مهمی در پیشرانه ایفا می کند. با ما در سایت هشتیا همراه باشید تا در مورد این قطعه در این مطلب توضیحاتی به شما ارائه دهیم.

رینگ پیستون

پیش از توضیح هر چیزی درباره این قطعه می بایست تا درمورد پیستون اطلاعاتی داشته باشید. پیستون قطعه‌ای فلزی می باشد که درون سیلندر حرکت می‌کند. لبه‌های پیستون رینگ‌هایی دارد که با دیواره سیلندر برخورد می کنند. این قطعه با اهمیت جنسی از آلومینیوم یا چدن دارد و به وسیله شاتون با میل‌لنگ در ارتباط می باشد.

همچنین هر سیلندر پیشرانه دارای یک پیستون است. وقتی پیستون بالا و پایین می رود، میل‌لنگ با ارتباط شاتون می چرخد. خوب است بدانید که نیروی به دست آمده از سوختن ترکیب سوخت و هوا به وسیله پیستون، شاتون و میل‌لنگ به دیگر قسمت های پیشرانه رفته و در پایان به چرخ‌ها می‌رسد تا در نتیجه اتومبیل حرکت کند. اگر پیستون پایین برود ترکیب سوخت و هوا به سیلندر یا محفظه سوختن وارد می‌شود. با بالا رفتن پیستون ترکیب گفته شده متراکم و فشرده شده و با جرقه‌زنی شمع مشتعل می شود. بنابراین نیروی به دست آمده از سوخت و هوا موجب می‌شود پیستون مجددا به پایین برود. هنگامی که پیستون بار دیگر به بالای سیلندر برود گازهای مشتعل شده از سیلندر بیرون می روند. این دوره به مدت بسیاری نظیر هزاران بار در هر دقیقه صورت می گیرد.

یکی از قطعات با اهمیت پیستون رینگ آن می باشد. رینگ پیستون حلقه‌ای فلزی می باشد که به قسمت بیرونی پیستون وصل می‌شود و کارهای گوناگونی انجام می دهد. پیستون جهت انجام کار خود می بایست تا به صورت آزاد داخل سیلندر حرکت نماید. رینگ پیستون مسوولیت حرکت بدون اصطکاک و آسان پیستون داخل سیلندر را به عهده دارد. از سوی دیگر پیستون جهت حرکت خود احتیاج به روان کاری دارد ولی نفوذ روغن به داخل محفظه اشتعال شاید باعث روغن‌سوزی پیشرانه شود. در نتیجه کار دیگر قطعه مورد نظر عایق‌بندی قسمت های گوناگون می باشد.

رینگ پیستون جهت عایق‌بندی و پر کردن فاصله میان پیستون و دیواره سیلندر ساهته شده است. چنانچه این فاصله بسیار کم باشد انبساط حرارتی پیستون موجب گیر کردن آن داخل سیلندر شده که این امر صدمات زیادی را به پیشرانه متحمل می شود. به علاوه اگر فاصله میان این دو قطعه زیاد باشد موجب ایجاد مشکل در آب‌بندی رینگ پیستون با دیواره سیلندر خواهد شد که در نتیجه باعث کم شدن فشار در سیلندر و کاهش قدرت تولیدی پیشرانه می شود. حرکت لغزشی رینگ پیستون داخل دیواره سیلندر موجب اصطکاک خواهد شد. باید بدانید که اصطکاک به وجود آمده از کارکرد این جز به میزان ۲۴ درصد باعث صدمات ناشی از اصطکاک قطعات پیشرانه می باشد. بنابراین ساخت یک رینگ پیستون با عملکرد خوب و مناسب با اتومبیل بسیار مهم می باشد. همچنین روان کاری رینگ پیستون بسیار مشکل است و وابسته به مرغوبیت روغن‌موتور می باشد زیرا روغن می بایست تا در دمای زیاد و وضعیت سخت برخورد قطعات با هم مقاومت داشته باشد.

گونه های مختلف رینگ پیستون

اگر پیستون را مشاهده کرده باشید در آن چند شیار بر بدنه و چند گونه رینگ دیده اید. رینگ پیستون‌ها بر اساس استفاده، جنس و ظاهر خود مسوولیت های گوناگونی دارند و دارای دو گروه اصلی روغنی و فشاری می باشند. رینگ‌های پیستون به اندازه سه تا هفت عدد مورد استفاده قرار می گیرند. اصولا در پیشرانه‌های بنزینی به اندازه سه یا چهار رینگ پیستون و در پیشرانه‌های دیزلی به اندازه شش یا هفت رینگ به کار برده می‌شود.

خوب است بدانید که رینگ پیستون‌های فشاری وظیفه تمیز کردن روغن از دیواره سیلندر و محفظه احتراق را دارند و به علاوه موجب ایجاد عایق‌بندی کاملی می شوند. این در حالی است که رینگ‌های روغنی شیار یا سوراخ دارند و روغن از بالا و پایین آن‌ها عبور می کند. این گونه از رینگ‌ها در پایین‌ترین شیار پیستون وجود دارند تا هم فاصله کم پیستون با دیواره سیلندر را حفظ کنند و هم از عبور زیاد روغن جلوگیری کنند.

نقش و کاربرد رینگ پیستون

همانگونه که پیش تر گفتیم نقش اساسی رینگ پیستون عایق‌بندی سیلندر به طور کامل، پیشگیری از اصطکاک پیستون و دیواره و پیشگیری از نشتی روغن به داخل محفظه اشتعال می باشد. در ادامه نقش های دیگر این قطعه را در اتومبیل بیان می کنیم.

  • جابجایی گرما از پیستون به دیواره سیلندر را بهتر می کند.
  • مانع از ورود روغن‌موتور به محفظه اشتعال شده و مقدار استفاده از آن را ساماندهی می کند.
  • مانع از اصطکاک پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد.
  • محفظه اشتعال را عایق‌بندی می کند و مانع از نشتی ترکیب سوخت و هوای پیرامون پیستون می شود.
  • مانع از خارج شدن دود درون محفظه اشتعال از قسمت پایین پیستون و سیلندر خواهد شد.
5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه