نگاهی اجمالی به کاربراتور موتورسیکلت و دلایل آسیب رسیدن به آن

نگاهی اجمالی به کاربراتور موتورسیکلت و دلایل آسیب رسیدن به آن

درست است که موتورسیکلت‌های جدید در حال حاضر دارای سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری می باشند ولی هنوز موتورسیکلت های دارای سیستم های کاربراتوری هم تولید می شوند. شاید خیلی از موتورسواران و به علاوه تعمیرکاران گمان کنند کاربراتور قطعه‌ای مبهم است ولی هنگامی که به دقت آن را بررسی کنید می فهمید که کاربراتور قطعه خیلی ساده‌ای می باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا این قطعه مورد استفاده در موتورسیکلت ها را معرفی کرده و برایتان شرح دهیم.

نحوه کار کردن کاربراتور موتورسیکلت

باید بگوییم که کاربراتور موتورسیکلت کار ترکیب کردن بنزین و هوا را انجام می دهد تا این ترکیب در محفظه احتراق انباشته و فشرده شده و بعد بسوزد. کاربراتورها از زمان پیدایش تا حال حاضر پیشرفت کرده اند و جدیدتر شده‌اند ولی کار اصلی آن‌ها همانند قبل ترکیب کردن سوخت و هوا می باشد. در ادامه کارهایی مهمی که توسط این قطعه انجام می شود، عنوان شده است.

  • نقش اساسی کاربراتور مخلوط کردن هوا و سوخت در پیشرانه‌های درون‌سوز می باشد.
  • کاربراتورها نقش تنظیم و کنترل کردن جریان هوای ورودی را دارد تا با ترکیب درست هوا و سوخت، مخلوطی را جهت سوختن و ایجاد قدرت تولید کند.

کاربراتور موتورسیکلت فوایدی دارد که از میان آن ها باید تعمیرات ساده، نبود سیستم‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری سخت و به علاوه احتیاج نداشتن به لوله‌های انتقال سوخت پرفشار را بیان کرد. همچنین این سیستم دارای بدی هایی می باشد که از میان آن ها می توان بازدهی کم تر نسبت به سیستم‌های انژکتوری را عنوان کرد. از سوی دیگر کاربراتور اگر در زمان زیادی استفاده نشود به مشکل بر خواهد خورد. نکته بعدی ببه علاوه پیشرانه‌هایی که دارای چند کاربراتور به صورت همزمان می باشند برای کارکرد درست می بایست با هم تنظیم باشند که اندکی مشکل خواهد بود.

خوب است بدانید که چرخیدن دسته‌گاز موتورسیکلت مستقیما مقدار سوخت وارد شده به پیشرانه را تنظیم نمی کند. در حقیقت دسته‌گاز مقدار هوای داخل شده به کاربراتور را تنظیم می‌کند و جریان هوا هم مقدار سوخت وارد شده را تنظیم خواهد کرد. طبق اصل ونتوری، هنگامی که جریان هوا به وسیله یک لوله محصور می‌شود سرعت هوا زیاد شده و فشار آن کم می شود. این کم شدن فشار هوا موجب زیاد شدن جریان سوخت به طرف کاربراتور خواهد شد. به علاوه با پایین آمدن پیستون درون سیلندر پیشرانه درون‌سوز موجب به وجود آمدن یک فشار هوای منفی شده که این فشار منفی با سوپاپ وارد شده باز موجب عبور هوا از کاربراتور شده که به محفظه احتراق منتهی می شود. اگر موتور سوار دسته گاز را بیشتر فشار دهد، سوپاپ پروانه‌ای موجب وارد شدن بیشتر هوا شده و در نتیجه این هوا با مقدار معینی از سوخت ترکیب می‌شود. بر اساس احتیاجات پیشرانه، مقدار هوای وارد شده با مقدار معینی از سوخت ترکیب خواهد شد.

تفاوت میان کاربراتورهای مکانیکی و کاربراتورهای سرعت ثابت

اصولا کاربراتور موتورسیکلت دارای دو نوع مکانیکی و سرعت ثابت می باشد. در کاربراتورهای مکانیکی چرخیدن دسته‌گاز مستقیما مقدار هوای ورودی را کنترل می کند. کاربراتورهای مکانیکی در مسابقات، آفرود و دیگر کاربردهای اجرایی استفاده می شوند ولی در مقابل کاربراتورهای سرعت ثابت در ارتفاع‌های گوناگون کارکرد بهتری دارند و دارای گاز نرم‌تری نیز می باشند. در نوع سرعت ثابت ارتباط فیزیکی میان قسمت هایی از کاربراتور و دست گاز وجود ندارد و در عوض دسته‌گاز موجب باز شدن سوپاپ پروانه‌ای شده و فشار مکش به وجود آمده سبب ترکیب شدن هوا و سوخت می شود.

دلایل آسیب دیدن به کاربراتور موتورسیکلت

در این قسمت دلایل آسیب دیدن به کاربراتور را بیان خواهیم کرد.

عملکرد غیرمعمول و ناسازگار پیشرانه

هنگام آسیب دیدن کاربراتور موتورسیکلت، نسبت صحیح ترکیب سوخت و هوا غیرعادی شده و سوختن نیز به خوبی صورت نمی گیرد. در نتیجه پیشرانه عملکرد نامناسبی داشته و قسمت های دیگر نظیر سیستم اگزوز و شمع‌ها صدمه خواهند دید.

ریپ زدن در دورهای بالا

زمانی که موتورسیکلت در دورهای بالا ریپ بزند به احتمال زیاد کاربراتور آسیب دیده است.

زیاد شدن استفاده از سوخت

از جمله نشانه های صدمه دیدن کاربراتور زیاد شدن استفاده سوخت است که به دلیل نامتعادل بودن نسبت درست ترکیب سوخت و هوا می باشد.

نوسان دور موتور

نوسان دور موتور به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد ولی گاهی اوقات به علت تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور نوسان دور موتور و خام‌سوزی پیش می آید.

صدای غیرمعمول از کاربراتور

اگر صدای غیرمعمولی مثل خش‌خش از موتور خود شنیدید به احتمال خیلی زیاد کاربراتور آسیب دیده است.

خارج شده دود از اگزوز

هنگامی که سوخت به مقدار مناسب وارد کاربراتور نشود و یا سوخت بیشتری وارد ان شود نسبت درست ترکیب سوخت و هوا خراب شده و سوختن به خوبی صورت نمی گیرد. از جمله مهم ترین علائم آسیب دیدن کاربراتور موتورسیکلت این مورد می باشد.

گاز خوردن

چنانچه موتورسیکلت گاز اضافی بخورد نشان دهنده ی خرابی پیچ هوای کاربراتور می باشد.

روشن نشدن موتور

اگر کاربراتور کثیف شده و راه های درونی آن بسته شده باشند موتورسیکلت روشن نمی شود. این مورد به علت هایی چون مصرف سوخت نامرغوب، نبود فیلتر سوخت و غیره اتفاق می افتد.

نحوه تنظیم کاربراتور موتورسیکلت

در ادامه راه های گوناگون تنظیم کاربراتور موتور را شرح خواهیم داد.

تنظیم با چک کردن فیلتر هوا

راحت ترین روش جهت تنظیم کاربراتور موتور چک کردن فیلتر هوا می باشد. چنانچه فیلتر درست کار نکند میزان هوای داخل شده به کاربراتور کاهش خواهد یافت. در نتیجه می بایست تا از فیلترهای مرغوب استفاده نمایید و البته بعد از سپری شدن زمان معینی آن را عوض کنید. خوب است بدانید که وارد شدن هوای تازه به مقدار لازم موجب بهتر شدن چگونگی سوختن پیشرانه می شود.

تنظیم با چک کردن شمع

از جمله کارهای دیگر در زمان تنظیم کاربراتور موتورسیکلت چک کردن شمع‌ها می باشد. همانگونه که مشخص است شمع با جرقه زدن موجب سوختن ترکیب سوخت و هوا داخل سیلندر می‌شود. هنگامی که شمع صدمه ببیند کاربراتور نیز درست عمل نخواهد کرد. جهت چک کردن کیفیت شمع باید آن را باز کرده و آن را بررسی نمایید و از سالم بودن ان مطمئن شوید. چنانچه شمع بشکند و یا کثیف شود باید ان را عوض کنید. به علاوه در صورتی که سر شمع دارای دوده باشد احتمالا کاربراتور خراب است و باید عوض شود.

تنظیم با فیلر کردن سوپاپ

باید بدانید که مقدار باز و بسته شدن سوپاپ‌ها اندازه استانداردی دارد ولی با سپری شدن زمان فاصله میان قطعات به مقدار کمی تغییر می کند و بنابراین می بایست جهت تنظیم سوپاپ‌ها از فیلر استفاده کرد. برای اینکار باید از یک مکانیکی مشاوره و کمک بگیرید.

تنظیم کردن پیچ اصلی کاربراتور موتورسیکلت

از جمله با اهمیت ترین قسمت های این قطعه پیچ اصلی آن می باشد که جهت تنظیم آن می بایست در درجه اول موتورسیکلت را روشن کنید تا کاربراتور گرم شود و بعد آن را خاموش نمایید. پیچ تنظیم این قطعه با کمک پیچ گوشی باز و بسته می‌شود. نخست می بایست پیچ را تا آخر چرخانده تا خوب سفت شود و بعد آن را به اندازه یک و نیم تا دو و نیم دور باز نمایید. اکنون پیشرانه را بار دیگر روشن کرده و بعد میزان گاز را با کمک پیچ بیشتر نمایید. این کار را می بایست تا هنگام رسیدن دور موتور به ۱۲۰۰ انجام دهید و در این زمان موتور به شکل درجا آغاز به کار کردن می‌کند و قادر می باشید تا بر اساس وضعیت موتورسیکلت و عوامل دیگر به تنظیم کردن کاربراتور بپردازید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه