همه چیز درباره فیس لیفت اتومبیل و کاربرد آن

همه چیز درباره فیس لیفت اتومبیل و کاربرد آن

ازجمله عباراتی که در مورد ماشین ها به وفور دیده می شود فیس‌لیفت اتومبیل می باشد. خوب است بدانید که این اصطلاح در مورد اتومبیل ها به معنی آپدیت مناسب نسلی از یک اتومبیل می باشد تا قادر به رقابت در بازار باشد و از رده خارج نشود. اصولا فیس‌لیفت‌ها در اواسط عمر هر نسل صورت می گیرند که اتومبیل بتواند تا هنگام معرفی نسل جدید آپدیت مانده و در بازار به رقابت بپردازد. شرکت های خودروسازی به وسیله فیس‌لیفت قادر می باشند تا کلیه اتومبیل های خود را بدون اینکه به صورت کامل بار دیگر طراحی شوند در رقابت باقی بمانند و از رده خارج نشوند. با توجه به این که طول عمر هر نسل از اتومبیل ها نیان شش تا هشت سال می باشد، بنابراین فیس‌لیفت‌ها اصولا بعد از سه سال از ارائه آن ها صورت می گیرند.

فیس لیفت از گذشته تا به امروز

خوب است بدانید شرکتی که نخستین بار این کار را انجام داد شرکت فورد دانست. این شرکت خودرو مدل T خود را در حدود ۲۰ سال تولید کرد و تا پایان دهه ۲۰ این کار را انجام داد و اتومبیل جدید تولید نکرد. با توجه به این که رقیبان فورد همچون جنرال موتورز محصولات جدیدی به بازار وارد کردند، سهم مدل T در بازار کم شد. بنابراین شرکت فورد در طول سالیان اقدام به آپدیت این اتومبیل کرد و به روز رسانی های اندکی در شکل خودرو به وجود آورد که به معنای فیس‌لیفت می باشد. در نتیجه مدل T این اتومبیل در سال ۱۹۰۸ در مقایسه با مدل T سال ۱۹۲۷ دستخوش تغییرات بسیاری شد.

همه چیز درباره فیس لیفت اتومبیل و کاربرد آن به روز رسانی های فیس لیفت

به روز رسانی های فیس لیفت

اصولا در فیس‌لیفت به‌روز‌رسانی هایی در چراغ‌ها و سپرها خواهید دید. خوب است بدانید که بعضی از شرکت های خودروسازی رینگ‌ها و رنگ‌های تازه ای نیز برای اتومبیل در نظر می گیرند. به‌روز‌رسانی های درونی اتومبیل ها در فیس‌لیفت هم مبسیار کم می باشد که از میان آن ها می توان به تغییرات تریم‌ها، تزئینات و ارائه نمایشگرهای بزرگ‌تر اشاره کرد. ولی بعضی از شرکت های خودرو سازی در زمان فیس‌لیفت یک اتومبیل، داشبورد را به طور کامل بازطرحی می کنند که این مورد از فیس لیفت اکثرا در شرکت های خودروسازی چینی و کره‌ای دیده می شود. همچنین فیس‌لیفت قادر به به‌روز‌رسانی هایی فنی نظیر تعییرات پیشرانه و گیربکس، اصلاحاتی در سیستم تعلیق و یا عرضه پیشرانه جدید نیز می باشد. باید بگوییم که بیشتر فیس‌لیفت‌ها دارای به‌روز‌رسانی های فنی نبوده و اصولا دستخوش تغییرات بیرونی و درونی ظاهری می باشند.

گونه های مختلف فیس لیفت

خوب است بدانید که در بیشتر فیس‌لیفت‌ها اصولا زیرساخت و چارچوب کلی اتومبیل بدون تغییر بوده و تنها به‌روز‌رسانی هایی در شکل و درون خودرو بدون در نظر گرفتن هزینه زیادی انجام می شود. باید بدانید که فیس‌لیفت ها دارای گونه های متفاوتی می باشند و گاهی اوقات نیز دستخوش به‌روز‌رسانی های بزرگ‌تری نیز خواهند شد.

فیس لیفت جزئی

در فیس‌لیفت جزئی اصولا به‌روز‌رسانی های اتومبیل شامل تغییراتی در درون و خارج ماشین و گاهی اوقات نیز شامل طراحی چراغ‌ها، سپرها، جلوپنجره و سیستم اطلاعاتی سرگرمی خودرو خواهد شد. اغلب در این گونه از فیس‌لیفت جهت کم کردن هزینه‌ها، پروفیل جانبی اتومبیل تغییری نکرده تا دیگر مجبور به قالب بندی‌های بزرگ تولید نباشند. این گونه از فیس‌لیفت قادر به افزودن بیش از سه تا چهار سال عمر اتومبیل نمی باشند.

فیس لیفت کلی

خوب است بدانید که در فیس‌لیفت کلی به‌روز‌رسانی های بیشتری انجام می شود به صورتی که برخی اوقات شکل کلی و درون اتومبیل تغییر می کند. به عنوان نمونه در این گونه از فیس‌لیفت تغییراتی نظیر بازطراحی دماغه اتومبیل، بازطراحی کامل داشبورد در درون اتومبیل و ایجاد تغییراتی در پروفیل جانبی اتومبیل انجام می شوند. فیس‌لیفت کلی قادر به افزودن عمر بیشتری به یک مدل اتومبیل می باشد. از جمله تازه ترین نمونه های این نوع فیس‌لیفت، در نسل کنونی لکسوس IS صورت گرفته که در سال ۲۰۱۳ ارائه شد و در سال ۲۰۲۱ دستخوش فیس‌لیفت کلی و بزرگی شد.

فیس لیفت اساسی

از سوی دیگر در فیس‌لیفت اساسی، هم به‌روز‌رسانی های درونی و بیرونی صورت گرفته و هم در چارچوب اتومبیل اصلاحاتی انجام می شود و فناوری آن آپدیت می شود. اصولا این گونه از فیس‌لیفت به وسیله شرکت های خودروسازی به‌عنوان نسل جدید ارائه می‌شوند ولی در حقیقت یک فیس‌لیفت اساسی دستخوش تغییر زیادی در زیرساخت و چارچوب کلی اتومبیل نمی شود. برای نمونه، نسل ششم فولکس‌واگن گلف که یک فیس‌لیفت اساسی از نسل پنجم بود یا کادیلاک CT4 در حقیقت یک فیس‌لیفت اساسی روی مدل پیشین ATS بود.

فرق میان فیس لیفت و نسل جدید

دقت کنید که فیس‌لیفت را با نسل جدید یکی ندانید. باید بگوییم که نسل جدید یک اتومبیل اصولا کاملا بازطراحی می شود و با مدل پیشین خود یکی نبوده و قطعه های اندکی را از نسل پیشین خود دارد. شما در نسل جدید یک زیرساخت جدید و طراحی دوباره و کلی درون و بیرون اتومبیل را خواهید دید. در نتیجه، به طور کلی نسل جدید بسیار هزینه بر تر از فیس‌لیفت می باشد. همانطور که پیش تر بیان کردیم اصولا عمر هر نسل یک اتومبیل در بازارهای رقابتی جهانی با انجام یک فیس‌لیفت به میزان شش تا هشت سال افزوده می شود ولی بعضی از اتومبیل ها با چند بار فیس‌لیفت مدت زمان بیشتری در بازار باقی خواهند ماند.

فیس لیفت در کشور ما

همانگونه که می دانید فیس‌لیفت‌های بسیاری از در ایران توسط شرکت های خودروسازی انجام شده که جهت ماندن محصولات قدیمی و از رده خارج در بازار رقابت بوده است. به علاوه در کشور ما با وجود انجام فیس‌لیفت یک اتومبیل، مدل پیشین همچنان تا سال‌ها در خط تولید باقی می ماند و از رده خارج نمی شود. همچنین شرکت های خودروسازی ایرانی فیس‌لیفت یک اتومبیل را بسیار انجام می دهند. برای نمونه خودروهای سورن، دنا و دنا پلاس تماما فیس‌لیفت‌های سمند می باشند یا از سوی دیگر خودرو تیبا با انجام فیس‌لیفت به ساینا و سپس به سهند تبدیل شد. خوب است بدانید که موفقیت آمیز ترین فیس‌لیفت انجام شده در ایران برای خودرو پژو پارس بود که توسط شرکت پژو جهت شبیه کردن شکل پژو ۴۰۵ به ۴۰۶ انجام گرفت. در این بین اتومبیل های زانتیا ۲ و پارس تندر نیز نمونه هایی از شکست فیس‌لیفت در ایران به شمار می روند.

معنای اصطلاح فیس لیفت

فیس‌لیفت به معنی آپدیت مناسب نسلی از یک اتومبیل می باشد تا قادر به رقابت در بازار باشد و از رده خارج نشود. اصولا فیس‌لیفت‌ها در اواسط عمر هر نسل صورت می گیرند که اتومبیل بتواند تا هنگام معرفی نسل جدید آپدیت مانده و در بازار به رقابت بپردازد.

گونه های مختلف فیس لیفت

گونه های مختلف فیس لیفت

فیس‌لیفت اصولا به سه نوع فیس‌لیفت جزئی، فیس‌لیفت کلی و فیس‌لیفت اساسی تقسیم می شوند. همانگونه که گفتیم در فیس‌لیفت جزئی، به‌روز‌رسانی های کمی شکل می گیرد. همچنین در فیس‌لیفت کلی اتومبیل به‌روز‌رسانی های بزرگ‌تری را شاهد می باشد. به علاوه در فیس‌لیفت اساسی اتومبیل دستخوش به‌روز‌رسانی هایی چارچوبی خواهد شد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه