شیوه های گوناگون جهت پنچرگیری لاستیک اتومبیل

شیوه های گوناگون جهت پنچرگیری لاستیک اتومبیل

همانگونه که می دانید پنچر شدن اتومبیل، از جمله رایج ترین مشکلاتی می باشد که رانندگان درگیر آن می شوند. پنچرگیری اتومبیل کار مشکلی است و بنابراین بعضی راننده‌ ها، مخصوصا آن هایی که اخیرا گواهینامه دریافت کرده اند، نمی توانند این کار را انجام دهند. ولی عوض کردن لاستیک پنچر با لاستیک زاپاس کار مشکلی نمی باشد و فقط می بایست تا همه گام های آن را به درستی انجام داد.

تجهیزات لازم جهت پنچرگیری لاستیک اتومبیل

از جمله تجهیزات لازم هر اتومبیل، لوازم مختص به پنچرگیری لاسنیک خودرو می باشد. این اتفاق ناگهانی می باشد و ممکن است که وسط یک جاده شما را با مشکل روبرو کند. بنابراین می بایست تا همه نجهیزات پنچرگیری را داشته باشند.

  • پمپ باد تک سیلندر جهت پنچرگیری
  • آچار چرخ جهت پنچرگیری
  • سوزن پنچرگیری
  • انبردست جهت پنچرگیری
  • نخ پنچرگیری
  • کاتر جهت پنچرگیری
  • اسپری پنچرگیری
  • آچار مختص به پنچرگیری
  • جک اتومبیل جهت پنچرگیری
  • مثلث هشدار جهت پنچرگیری
  • پیچ و مهره چرخ جهت پنچرگیری
  • لاستیک زاپاس جهت پنچرگیری
  • کیت پنچرگیری

احتمالا همه این وسایل موردنیاز نباشند ولی برای احتیاط سعی کنید همه آن ها را داشته باشید.

لاستیک زاپاس اتومبیل جهت پنچرگیری

لاستیک اتومبیل از جمله تجهیزات خودرو محسوب می شود که اگر دچار ترکیدن و پنچری شود، به آسانی به وسیله راننده امکان عوض کردن آن وجود دارد. شما باید حتما با خود لاستیک زاپاس داشته باشید چراکه حادثه خبر نمی کند و ممکن است در مکانی دورافتاده گرفتار شوید که دسترسی به هیچ چیزی وجود ندارد. در صورتی که لاستیک زاپاس نداشته باشید باید مدت زیادی منتظر بمانید تا یدک کش یا اتومبیل های امدادی برسند و شما را کمک کنند.

مدل های مختلف پنچرگیری لاستیک اتومبیل

طبق مدل لاستیک اتومبیل، پنچری را گروه بندی می‌کنند. سوراخ شدن یا ترکیدن لاستیک ‌ها، نتایج بدی به دنبال خواهد داشت و برای شما مشکل ایجاد می کند. در حالت کلی، لاستیک‌ها دو مدل تیوب‌دار و بدون تیوب یا تیوبلس می باشند. این لاستیک ‌ها در ظاهر طراحی و عملکرد، اندکی با هم فرق دارند.

  • شیوه پنچرگیری لاستیک تیوب دار

سوراخ شدن لاستیک ‌های تیوب‌دار، فقط وقتی مشکل است که تیوب صدمه دیده باشد. باد تایرها با سوراخ شدن تیوب، خالی خواهند شد. ترمز یا شتاب‌گیری ناگهانی با لاستیک تیوب‌ دار سوراخ، باعث ترکیدن لاستیک می شود و می بایست تا تایر را به طور کامل تعویض کرد. جهت پنچرگیری این مدل لاستیک ها، می بایست تا تیوب صدمه دیده از لاستیک بیرون آمده و با چسب مخصوص یا ابزارهای حرارتی بازسازی شود.

  • شیوه پنچرگیری لاستیک تیوبلس یا بدون تیوب

لاستیک ‌های تیوبلس یا بدون تیوب، دیواره و کف ضخیم ‌تری در مقایسه با انواع دیگر دارند. این ساختار لاستیک هوای داخل تایر را حفظ می کند. در نتیجه این لاستیک‌ها با سوراخ شدن، پنچر می شوند.

از جمله خصوصیات با اهمیت لاستیک ‌های بدون تیوب، قابلیت پنچرگیری آسان و سریع آن‌ ها با کیت‌های پنچرگیری می باشد. این کیت‌ ها قیمت خوبی در بازار دارند.

  • شیوه پنچرگیری اتومبیل با تعویض لاستیک

در صورتی که اتومبیل شما به طور ناگهانی در زمان رانندگی سنگین شود و کنترل آن از دستتان خارج شود، احتمالا لاستیک شما پنچر شده است. با توجه به این که رانندگی با لاستیک پنچر، خطرآفرین است و ممکن است بترکد، می بایست به سرعت تعویض شود. بنابراین می بایست همواره سلامت لاستیک زاپاس بررسی شود. ولی جهت پنچرگیری تایر، می بایست تا گام های زیر را انجام دهید.

گام های پنچرگیری لاستیک اتومبیل

  • نگه داشتن اتومبیل در جایی امن جهت پنچرگیری

با پنچر شدن لاستیک اتومبیل، می بایست تا اتومبیل را در یک جایی امن پارک نمایید. اصولا در جاده‌ ها و بزرگراه ‌ها، در فاصله های معینی جایی برای نگه داشتن ضروری وجود دارد. ولی در صورتی که لاستیک اتومبیل شما در خیابان‌های شهر سوراخ شود، ماشین را به جایی امن برده و فلاشر آن را روشن نمایید.

  • ترمز دستی اتومبیل را بکشید جهت پنچرگیری

هنگامی که اتومبیل را پارک کرده و خاموش کردید، ترمز دستی آن را بکشید. در صورتی که اتومبیل شما اتوماتیک است، ترمز دستی برقی را در حالت P بگذارید.

اگر سرنشینان دیگر در اتومبیل هستند از ان ها بخواهید تا پیاده شوند تا وزن اتومبیل کم شود و فشار کمتری به جک آن اعمال شود.

  • قرار دادن مانع در مقابل چرخ اتومبیل جهت پنچرگیری

شما می بایست تا در مقابل یکی از چرخ‌های اتومبیل، یک تکه سنگ یا آجر بگذارید تا اتومبیل ناگهان به راه نیفتد. سعی کنید تا این کار را مخصوصا در سراشیبی‌ها انجام دهید.

  • گذاشتن مثلث هشدار در مقابل اتومبیل جهت پنچرگیری

اکنون مثلث هشدار خود را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری دورتر اتومبیل و در پشت آن بگذارید تا رانندگان دیگر، از حضور شما مطلع شوند. این کار مانع تصادف خواهد شد.

  • گذاشتن جک در زیر اتومبیل جهت پنچرگیری

اکنون می بایست تا لاستیک زاپاس و جک اتومبیل را از صندوق عقب به کنار آن ببرید. جک را حتما زیر قاب بدنه اتومبیل و نزدیک به تایر پنچر شده بگذارید. دقت کنید که جک می بایست با قاب فلزی اتومبیل در تماس باشد تا از زیر اتومبیل بیرون نرود. جهت اطمینان می بایست پیش از این کار درمورد آن در دفترچه راهنمای اتومبیل مطالعه نمایید.

اصولا کناره های گلگیر اتومبیل، شکاف یا علامتی جهت مشخص کردن جای قرارگیری جک وجود دارد.

  • شل کردن پیچ چرخ اتومبیل جهت پنچرگیری

سپس باید با کمک آچار چرخ پیچ‌های چرخ را به شکل ضربدری و برخلاف جهت حرکت عقربه‌ های ساعت، شل نمایید تا لاستیک اندکی آزاد شود. چنانچه در باز کردن پیچ‌ها با مشکل داشتید وزن بدن خود روی آچار چرخ را به کار ببرید.

  • بالا بردن اتومبیل توسط جک جهت پنچرگیری

اکنون می بایست که چرخ پنچر را از جای خود دربیاورید. جهت انجام این کار می بایست از جک استفاده نمایید. اهرم جک را چرخانده یا آن را پمپ کنید و این کار را تا جایی انجام دهید که لاستیک ۳ تا ۵ سانتی‌متر از زمین بلند شود تا قادر باشید آن را دربیاورید. چنانچه در زمان جک زدن اتومبیل حرکت کرد، جک را پایین آورده و محل آن را بار دیگر تنظیم نمایید.

  • باز کردن پیچ های چرخ اتومبیل جهت پنچرگیری

اکنون اتومبیل آزاد است و پیچ‌ها هم شل هستند، شما می بایست تا پیچ‌های چرخ را به طور کامل از چرخ باز نمایید. پیچ ‌ها می بایست تا در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخند.

  • جدا کردن لاستیک پنچر جهت پنچرگیری

اکنون می بایست تا لاستیک پنچر را جدا نمایید. در صورتی که لاستیک با باز شدن پیچ‌ها در نیامد، باید به نصف بخش داخلی آن ضربه بزنید. شما می بایست تا لاستیک پنچر را زیر اتومبیل قرار دهید تا اگر جک در رفت، اتومبیل آسیبی نبیند.

  • گذاشتن لاستیک سالم بر روی اتومبیل

لاستیک زاپاس را روی مکان مختص به چرخ بگذارید و به آرامی، پیچ‌ها را جای خود گذاشته و اندکی با دست بچرخانید. توجه کنید مهره ‌ها در جای درست خود باشند.

  • بستن پیچ های چرخ اتومبیل

نخست می بایست تا پیچ‌ها را با دست سفت نمایید و سپس با آچار چرخ و به صورت یکی در میان آن‌ ها را محکم کنید. تا وقتی که از مکان صحیح لاستیک مطمئن نشده ‌اید، پیچ‌ها را به طور کامل محکم نکنید تا بتوانید دوباره بازشان کنید.

  • پایین آوردن جک اتومبیل

اکنون به آهستگی جک اتومبیل را پایین بیاورید. در صورتی که لاستیک در مکان خود درست باشد، مهره و پیچ‌ها را محکم نمایید.

  • جمع کردن جک و لاستیک پنچر

عملیات پنچرگیری لاستیک اتومبیل تمام شد. لاستیک پنچر و جک را داخل صندوق عقب بگذارید و در اسرع وقت تایر سوراخ را تعمیر نمایید.

مدل های دیگر پنچرگیری لاستیک اتومبیل

  • پنچرگیری به وسیله نخ پنچرگیری

چگونگی به کار بردن نخ پنچرگیری به شیوه پنچرشدگی ربط دارد. در صورتی که نقطه سوراخ شده لاستیک، مکانی باشد که بتوان از نخ استفاده کرد، بدون درآوردن تایر می بایست تا چرخ را از اتومبیل دربیاورید.

در این شیوه پس از دراوردن لاستیک، می بایست تا آن را چک کرده تا اگر چیز نوک تیز در آن هست، آن را بیرون بیاورید. جای سوراخ را با کمک گچ نشانه گذاری کنید و توسط سوهان مخصوص، مکان را تمیز کنید.

در این گام، نخ پنچرگیری را درون سوراخ فشار دهید و ماده پنچرگیری را روی مکان صدمه دیده بگذارید و به حدی فشار دهید تا ماده به راحتی آن را پر کند. پس از خشک شدن این ماده، بخش های زاید نخ پنچرگیری را توسط کاتر ببرید و سطح لاستیک را یکنواخت نمایید. منتظر بمانید تا ماده خشک شود و توسط یک تیغ کاتر بخش های زاید نخ را ببرید تا سطح لاستیک همسان شود.

لاستیک را به مقدار مورد نیاز باد نمایید و با کمک محلول شامپو و آب مطمئن شوید تا سوراخ پر شده باشد. اکنون لاستیک را در جای خود بگذارید و چرخ را ببندید.

  • پنچرگیری اتومبیل به وسیله اسپری

اسپری‌های مختص به پنچرگیری، اصولا قادر می باشند تا سوراخ های لاستیک با قطر ۵ میلی‌ متر را پر نمایند. این اسپری ‌ها پس از به کار بردن گازی غیر قابل اشتعال از خود آزاد می‌کنند که سریعا موجب باد شدن لاستیک خواهد شد.

شیوه پنچرگیری با کمک اسپری همانند شیوه به کار گیری نخ مخصوص می باشد. با این فرق که دیگر احتیاجی به همسان کردن لاستیک نمی باشد.

  • پنچرگیری به وسیله مایع پنچرگیری

در این شیوه می بایست تا سوزن والف به کار برده شود. نخست می بایست تا چرخ را بیرون بیاورید و باد آن را با سوزن والف خارج کنید. لاستیک می بایست به گونه ای باشد که این سوزن، نزدیک به زمین قرار گیرد. اکنون بطری دارای مایع پنچرگیری را یک دقیقه با تکان دادن هم بزنید و سپس سر بطری را روی والف لاستیک قرار دهید و فشار دهید. بدین شکل مایع پنچرگیری به آهستگی درون لاستیک تزریق خواهد شد. اکنون سوزن را در جای خود قرار داده و لاستیک را بچرخانید تا کف لاستیک به خوبی آغشته به مایع شود. در پایان لاستیک را مجددا باد نمایید. در صورت وجود سوراخ مایع ان را پر خواهد کرد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه