چگونگی جلوگیری از دزدیده شدن اتومبیل

چگونگی جلوگیری از دزدیده شدن اتومبیل

دزدیده شدن اتومبیل مسئله ای می باشد که ممکن است مشکلاتی را برایتان پیش بیاورد. بنابراین می بایست قبل از بروز این اتفاق، کارهایی را انجام دهید تا مانع از دزدیده شدن اتومبیل شوید.

بر اساس آماری که نیروی انتظامی منتشر کرده است، دزدیده شدن اتومبیل ها از اوایل دهه ۹۰ تا به امروز در حال زیاد شدن بوده است. به علاوه بر اساس آمار مشخص شده که اکثر اتومبیل های دزدیده شده تولید کشور می باشند. در این مقاله از سایت هشتیا می خواهیم بهترین شیوه های پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل را بیان کنیم.

آمار دزدیده شدن اتومبیل در کشور

اتومبیل ها از جمله محصولات مصرفی در ایران می باشند. درست است که ما هر روز از اتومبیل خود استفاده می کنیم ولی آن ها به دلیل داشتن قیمت ‌های بسیار زیاد نوعی کالای سرمایه ای محسوب می شوند. در نتیجه اتومبیل به دلیل داشتن قیمت زیاد و در دسترس بودن، برای دزدها بسیار محبوب می باشند.

طبق آمارهای اخیر مشخص شده که در سال ۱۴۰۰ در هر ۱۳۶ نفر جمعیت، یک مورد دزدیده شدن اتومبیل اتفاق می افتد. ۴۰ درصد این دزدیه شدن ها به وسایل و تجهیزات درون اتومبیل مربوط می باشند. اتومبیل های داخلی، به علت داشتن لوازم ایمنی بد و ضعیف، در سال ۱۴۰۰ خیلی توسط دزدها دزدیده شده اند. در این سال استان تهران با آمار ۳۶ درصد دزدیده شدن اتومبیل در بالای لیست بود. پس از تهران نیز استان‌های خراسان رضوی، البرز، خوزستان و اصفهان در رده های بعدی قرار دارند.

تاکنون آمار درستی از اتومبیل های دزدیده شده در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد ولی در چهار ماه اول این سال، به اندازه ۲۰ هزار اتومبیل به سرقت رسیده اند که به اندازه ۹۰ درصد آن ‌ها تولید ایران می باشند.

اتومبیل های مورد علاقه دزدها

بیشترین آمار دزدیده شن اتومبیل در ایران، مختص به اتومبیل های کم قیمت داخلی نظیر پراید، انواع پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و وانت نیسان می باشند. خوب است بدانید که در اکثر موارد پراید، بیشتر از بقیه اتومبیل ها دزدیده شده است.

اصولا دزدها به دنبال اتومبیل هایی هستند که سیستم ایمنی و حفاظتی ضعیف‌تری دارند و قادر می باشند تا قطعه های آن ها را به آسانی بفروشند. همچنین اتومبیل های گران‌قیمت و پیشرفته هم ممکن است دزدیده شوند، ولی تعداد اتومبیل های دزدیده شده پیشرفته پایین تر از اتومبیل های ارزان‌قیمت می باشند.

شیوه هایی که دزدها جهت سرقت اتومبیل ها به کار می برند در ادامه بیان شده اند:

  • دزدها در مراسمات‌ شلوغ زورگیری می کنند.
  • سارقین توسط فرستنده‌ ها اقدام به دزدیدن اتومبیل می کنند.
  • دزدها شماره شناسایی اتومبیل را کپی می کنند.
  • سارقین بیشتر در شب ها به زورگیری‌ می پردازند.
  • سارقین توسط سکه در دستگیره اقدام به دزدی ماشین می کنند.

لوازم و وسایل امنیتی اتومبیل

وسایل و لوازم امنیتی اتومبیل در نظر ییشتر راننده‌ها، وسایلس بلااستفاده می باشند. بنابراین این لوازم و وسایل را خریداری نمی کنند. ولی دقت کنید که این لوازم باعث می شوند تا دزدیده شدن اتومبیل سخت و ناممکن شود. توجه کنید که دزدین اتومبیل های دنده دستی آسان تر از اتومبیل های اتوماتیک می باشد. در نتیجه رعایت کردن نکات ایمنی در اتومبیل های دنده دستی بسیار مهم تر می باشد.

  • آژیر دزدگیر از وسایل امنیتی اتومبیل

از جمله معروف ترین و کاربردی ترین لوازم ایمنی اتومبیل، سیستم هشدار‌دهنده یا دزد‌گیر اتومبیل می باشد. هنگامی که دزدها، شیشه اتومبیل را می شکنند یا کاپوت، در‌ها و صندوق عقب اتومبیل را باز می کنند، دزدگیر صدا داده و همچنین در مدل ‌های جدیدتر، ویبره ریموت به کار می افتد و به شما خبر می دهد. بعضی از دزدها ترفند غیر فعال کردن دزدگیر را می دانند. در نتیجه در نتیجه اگر کوچک ترین صدایی از آژیر شنیدید، به نزد اتومبیل خود بروید.

  • قفل فرمان از وسایل امنیتی اتومبیل

قفل فرمان، از جمله لوازم فلزی محکمی می باشد که مانع از چرخش فرمان اتومبیل خواهد شد و آن را در وضعیت ثابت می گذارد. درست است که قفل فرمان برای دزدها مشکل ایجاد می کند، ولی باز کردن آن به وسیله یک دزد ماهر نا ممکن نمی باشد. با این وجود شما زمان دارید تا خود را به اتومبیل برسانید.

  • قفل پدال از وسایل امنیتی اتومبیل

قفل پدال از فشار دادن پدال اتومبیل جلوگیری می کند. این لوازم ضد سرقت، زیر پدال ترمز می باشند. از جمله خوبی های قفل پدال این می باشد که دزد اتومبیل جهت باز کردن آن می بایست تا مدتی را به بخش پایینی اتومبیل برود و بنابراین اطراف را نمی بیند. در این وضعیت، هر آن ممکن است کسی به اتومبیل نزدیک شده و دزد را ببیند. در نتیجه دزدها به دنبال اتومبیلی که قفل پدال دارد، نمی‌روند.

  • سوئیچ پنهان از وسایل امنیتی اتومبیل

سوئیچ پنهان یکی از جمله شیوهه ای اثرگذار در پیشگیری از دزدیدن اتومبیل می باشد. این سوئیچ ‌ها به راحتی به وسیله یک باتری ‌ساز نصب می‌شوند و تا هنگامی که فشار داده نشوند، اتومبیل روشن نمی شود.

  • قفل چرخ از وسایل امنیتی اتومبیل

در اصل قفل چرخ یا قفل رینگ مدلی مهره و پیچ می باشد که روی همه چرخ ‌های اتومبیل نصب و با کلیدی ویژه باز و بسته خواهند شد. به کار بردن ایت قفل می‌تواند در جاهای خلوت، مانع از سرقت اتومبیل شود.

در زمان خرید قفل چرخ می بایست تا قفل رینگ هر اتومبیل با اتومبیل دیگر فرق داشته باشد.

  • ردیاب از وسایل امنیتی اتومبیل

تکنولوژی هر روز شیوه جدیدی جهت بهبود کیفیت زندگی به ما نشان می دهد. با وارد شدن فناوری به همه قسمت های زندگی، دزدیدن اتومبیل نسبت به قبل مشکل تر شده است. ردیاب اتومبیل، از جمله لوازم امنیتی جدید جهت جلوگیری از سرقت اتومبیل می باشد. ردیاب اتومبیل در اصل نسل جدید دزدگیر اتومبیل می باشد که خیلی بهتر عمل می کند.

  • قفل پنل ضبط صوت از وسایل امنیتی اتومبیل

پنل ضبط صوت از جمله وسایل ‌یدکی‌ محبوب دزدها می باشد. این پنل‌ها سبک بوده و سرقت ان ها به آسانی انجام می شود. ولی صاحب اتومبیل هم باید پنل را مجددا بخرد و هم شیشه شکسته اتومبیل را عوض کند. با توجه به این که بعضی از سیستم های صوتی‌ امروزی جدید و گران می باشند، باید جهت جلوگیری از دزدیده شدن پنل ضبط اتومبیل، قفل پنل ضبط صوت به کار ببرید.

شیوه های پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

شما می بایست همواره احتمال دزدیده شدن اتومبیل خود را در نظر داشته باشید تا کارهلیی جهت جلوگیری از این کار انجام دهید. در کنار نصب لوازم ضد سرقت، می بایست تا مواردی را رعایت کنید که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • انتخاب جای پارک درست جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

در صورتی که پارکنیگ مختص به خود را ندارید می بایست حتما اتومبیل خود را در پارکینگ‌ عمومی پارک نمایید. این موضوع در شب ها بیشتر اهمیت دارد. ولی اگر خواستید در خیابان اتومبیل را پارک کنید می بایست تا جایی را برگزینید که شلوغ و پر رفت و آمد باشد. همچنین زیر نور چراغ، نزدیکی به ایستگاه پلیس و در دایره دید دوربین‌های مدار بسته این کار را انجام دهید.

  • نگذاشتن اتومبیل کنار خروجی ها جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

در ورتی که اتومبیل خود را کنار خروجی‌ها پارک نمایید، ممکن است بیشتر در معرض دزدیده شدن باشد. خروجی‌ها به دزها این امکان را می‌دهند تا در کمترین مدت اتومبیل دزدیده و فرار کنند.

  • بودجه درست جهت خرید لوازم امنیتی جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

شما هر میزانی که جهت خرید لوازم امنیتی خرج بیشتری کنید امنیت اتومبیل شما بیشتر خواهد بود. دزدگیرهای مرغوب گرفته و قفل فرمان و قفل چرخ بهتری خریداری کنید. به کار بردن دوربین اتومبیل هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ممکن است ممکن است فکر کنید خیلی زیاد برای امنیت اتومبیل خود خرج کرده اید ولی خیالتان راحت خواهد بود.

  • قفل کردن درهای اتومبیل جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

همواره در زمان پیاده شدن از اتومبیل، در‌های آن را چک کرده و مطمئن شوید که قفل هستند. در صورتی که عجله دارید و مدت کوتاهی را در اتومبیل نیستید، حتما درها را قفل نمایید. هرگز به دزدها این فرصت را ندهید.

  • به کار بردن دزدگیرهای مرغوب جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

در حال حاضر همه اتومبیل ها دزدگیر دارند ولی سارقین به راحتی بعضی از آن‌ها را از کار می‌اندازند. شما می بایست تا بهترین نمونه‌های دزدگیرها را خریداری کنید تا احتمال سرقت اتومبیلتان پایین بیاید.

  • مخفی کردن لوازم قیمتی جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

از جمله با اهمیت ترین علت های دزدیدن اتومبیل، بودن لوازم یا تجهیزات گران در آن ها می باشد. فروش این لوازم در بازار دست دوم خیلی آسان است. از طرف دیگر به علت اینکه پیگیری این سرقت‌ها مشکل می باشد مالکین اتومبیل این کار را دیگر انجام نمی دهند. در صورتی که اتومبیل را در خیابان یا یک جای عمومی پارک می‌کنید، می بایست تا لوازمی نظیر پنل ضبط اتومبیل را همراه خود ببرید. به علاوه می بایست تا لوازم شخصی نظیر کیف پول، موبایل، کیف دستی و دیگر موارد را هم با خود ببرید.

  • گذاشتن کلیدهای زاپاس در جای مطمئن جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

هرگز کلید یدک اتومبیل را داخل ان نگذارید. اصولا دزها از همه جاهای احتمالی اتومبیل که ممکن است شما کلید یدک را پنهان کرده باشید آگاه هستند.

  • پیشگیری از دزدیده شدن صندوق عقب اتومبیل

اصولا کیف لوازم و لاستیک یدک درون صندوق عقب می باشند. بعضی ها لوازم ارزشمند خود را درون صندوق عقب قرار می دهند. ولی این کار اشتباه است. هنگامی که سارقین قادر به ورود به کابین اتومبیل نباشند، حتما به سراغ صندوق عقب می روند. بنابراین لوازم ارزشمند خود را در صندوق عقب نگذارید و یا قفل‌های صندوق عقب به کار ببرید.

  • تعویض قفل پس از خرید اتومبیل دست دوم جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

پس از خرید اتومبیل دست دوم، می بایست تا قفل‌های اتومبیل را تعویض نمایید. چون ممکن است اتومبیل شما توسط برخی که اطلاع دارند به سرقت برود.

  • بکسل کردن اتومبیل به وسیله مراکز با اعتبار جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

در صورتی که مجبور به بکسل کردن اتومبیل شدید، با مراکز با اعتبار نظیر امداد خودروها تماس بگیرید.

  • دقت کردن به تصادفات ساختگی جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

آمار زیادی از دزدیده شدن اتومبیل به وسیله تصادفات ساختگی وجود دارد. احتمالا شخصی خودش را جلوی اتومبیل شما می گذارد یا از پشت به شما می زند تا از ماشین خارج شوید. در این زمان همدست دزد سوار اتومبیل شده و آن را به سرقت می برد. در صورت بروز این اتفاق از اتومبیل خارج شده و ان را خاموش کرده و سوئیچ را بردارید.

  • پارکینگ و کارواش با اعتبار جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

هر پارکینگ یا کارواشی امن نمی باشد. احتمالا ممکن است در مکان های نامعتبر احتمال دزدی وجود داشته باشد.

  • چک کردن کارت شناسایی ماموران جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

در صورتی که شخصی خودش را مامور معری کرد و درخواست کرد تا از اتومبیل خارج شوید، کارت شناسایی او را بررسی نمایید. چراکه بعضی از دزدها خودشان را مامور معرفی کرده و اتومبیل شما را می دزدند.

  • رد کردن خوراکی و نوشیدنی از اشخاص غریبه جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

هیچ وقت از اشخاص غریبه خوراکی و نوشیدنی دریافت نکنید. بعضی مواقع دزدها خوراکی ‌ها و نوشیدنی ‌ها را مسموم می کنند و شما را بیهوش کرده و اتومبیل شما را می دزدند.

  • ندادن کلید اتومبیل به اشخاص دیگر جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

کلید اتومبیل را به هر کسی ندهید. زیرا مککن است آن ها دزد بوده و از کلید کپی کنند و در زمان مناسبی اتومبیل شما را بدزدند.

  • قطع کردن برق اتومبیل برای جلوگیری از دزدیده شدن اتومبیل

شما می بایست تا از طریق سوییچ پنهان و فعال کردن آن، از دزدیده شدن اتومبیل پیشگیری کنید. این سوییچ‌ها بدون اجازه شما، اتومبیل را روشن نمی کنند. سوویچ پنهان در اصل به طور پنهانی برق اتومبیل را قطع می کند.

  • دقت به تعمیرکاران تقلبی جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

از جمله راهکارهای دزدها جهت دزدیدن اتومبیل معرفی خود به عنوان تعمیرکار در کنار خیابان می باشد. این اشخاص هنگامی که درون اتومبیل نیستید آن را به سرقت می برند. در نتیجه اگر در کنار خیابان اتومبیل شما خراب شد آن را قفل نمایید.

  • بستن پنجره اتومبیل در پارک جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل

قبل از پیاده شدن از اتومبیل از بالا بودن کامل شیشه‌ها مطمئن شوید. شیشه پایین و پنجره باز، باعث می شود تا اتومبیلتان به راحتی دزدیده شود.

  • جلوگیری از دزدیده شدن وسایل جانبی اتومبیل

دزدیده شدن کلی اتومبیل برای دزدها باعث ایجاد مشکلاتی می شود و احتمال دستگیری آن‌ها را افزایش می دهد. بنابراین دزدیده شدن وسایل جانبی اتومبیل برای دزدان آسان تر می باشد. ولی با استفاده از شیوه هایی می‌توان از سرقت وسایل زاپاس اتومبیل جلوگیری کرد.

  • پیشگیری از دزدیده شدن سیستم صوتی اتومبیل

شیوه های گوناگونی جهت جلوگیری از دزدیده شدن سیستم صوتی اتومبیل وجود دارد. برداشتن پنل ضبط صوت آسان ترین شیوه این کار می باشد. به کاربردن قفل پنل ضبط نیز شیوه دیگری جهت جلوگیری از سرقت سیستم صوتی می باشد. ئر صورتی که سیستم صوتی اتومبیل خود را در صندوق عقب گذاشته باشید، می بایست تا امنیت صندوق عقب را فراهم کنید.

  • نگهداری از لاستیک و رینگ با قفل رینگ جهت پیشگیری از دزدیده شدن

لاستیک اتومبیل و رینگ از لوازم زاپاس ماشین محسوب می شوند که اصولا به سرقت می روند. جهت پیشگیری از دزدیده شدن اتومبیل می بایست تا قفل رینگ به کار ببرید.

  • پیشگیری از دزدیده شدن لاستیک یدک با قفل یدک

لاستیک یدک اصولا در صندوق عقب اتومبیل وجود دارد. جهت پیشگیری از دزدیده شدن لاستیک یدک می بایست تا قفل صندوق و قفل یدک به کار ببرید. این قفل لاستیک یدک را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

نکات مورد نظر بعد از دزدیده شدن اتومبیل

درست است که شیوه های گوناگونی جهت جلوگیری از دزدیده شدن اتومبیل وجود دارد، ولی گاهی اوقات دزدها با مهارت زیاد قادر می باشند تا این کار را انجام دهند. برخی ائقات نیز بی‌احتیاطی رانندگان، موجب دزدیده شدن اتومبیل خواهد شد.

  • زنگ زدن به پلیس بعد از دزدیده شدن اتومبیل

اگر اتومبیل شما به سرقت رفت سریعا به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنید و به ان ها اطلاع دهید. پس از زنگ زدن یک واحد گشت سیار جهت ثبت سرقت به نزد شما می آید و صورت‌جلسه‌ای ایجاد می کند. این مرحله بسیار اهمیت دارد.

  • ایجاد پرونده دزدی بعد از دزدیده شدن اتومبیل

پس از زنگ زدن به پلیس و صورت‌جلسه می بایست مدارک اتومبیل و مدارک شناسایی خود را جهت ایجاد پرونده، به کلانتری نزدیک محل ببرید.

  • پیگیری پلیس بعد از دزدیده شدن اتومبیل

پس از ایجاد پرونده و فرستادن آن به دادسرا، دیگر کاری تا پیدا شدن اتومبیل ندارید. در این گام، پلاک اتومبیل شما به وسیله پلیس در فهرست سیاه قرار می‌گیرد تا با جریمه شدن سریعا مورد ردیابی قرار گیرد. ادامه کار به وسیله پلیس آگاهی صورت خواهد گرفت.

  • بیمه سرقت اتومبیل بعد از دزدیده شدن اتومبیل

با زیاد شدن قیمت اتومبیل ها در سال های اخیر، ماشین از محصولات سرمایه ای به شمار می رود. بنابراین شرکت‌های بیمه، خدماتی را تحت عنوان بیمه دزدیدن اتومبیل ارائه می‌کنند. این بیمه از جمله زیرمجموعه‌های بیمه بدنه اتومبیل می باشد. اگر اتومبیل شما به سرقت رفت با مدارک موردنیاز قادر می باشید تا به مراکز بیمه رفته و تقاضای خود را ثبت نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت بیمه دزدیدن اتومبیل

  • صورت جلسه پلیس که در آن دزدیدن اتومبیل یا وسایل اتومبیل ثبت شده است.
  • اصل و کپی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث اتومبیل به همراه شما باشد.
  • اصل و کپی کارت اتومبیل را با خود ببرید.
  • اصل و تصویر برگ سبز اتومبیل را با خود ببرید.
  • مدارک شناسایی صاحب اتومبیل را به همراه داشته باشید.
  • اصل گزارش مقامات انتظامی را با خود ببرید.
  • گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت اتومبیل را با خود ببرید.
  • عدم کشف پلیس آگاهی را استعلام بگیرید.
  • سوئیچ‌های اتومبیل را در صورت دزدیده شدن خودرو با خود ببرید.
  • فاکتور وسایل دزدیده شده در صورت سرقت جزئی را با خود ببرید.

چگونگی ترخیص کردن اتومبیل دزدیده شده

در صورتی که شانس به شما روی بیاورد و اتومبیل شما پیدا شود، نیروی انتظامی که اتومبیل در آن یافته شده، به شما زنگ می زند. پس از رفتن به مرکز پلیس، به پارکینگ و پلیس آگاهی معرفی خواهید شد.

پلیس آگاهی شماره شاسی و شماره موتور اتومبیل را با مدارک شما چک می کند. سپس اتومبیل شما از فهرست سیاه بیرون آمده تا پلیس راهور بار دیگر پلاک را به نام شما ثبت نماید. در این گام شما می بایست به پارکینگ و پلیس آگاهی معرفی شوید و با ارائه اصل سند اتومبیل، بیمه‌نامه و گواهینامه رانندگی به پارکینگ رفته و اتومبیل را دریافت کنید.

سخن پایانی

قیمت اتومبیل در این سال ‌ها خیلی زیاد شده است و سرقت آن باث خسارت های مالی بسیاری می شود. در نتیجه می بایست با جلوگیری از این کار جلوی خسارات احتمالی را بگیرید. سعی کنید تا همیشه جهت امنیت اتومبیل خود هزینه کنید تا از خسارت های بعدی پیشگیری نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه