اقدامات مورد نیاز مراقبت از پوست در دوران بارداری

اقدامات مورد نیاز مراقبت از پوست در دوران بارداری

همانگونه که می دانید دوران بارداری، زمانی است که اتفاقات بسیاری در بدن رخ می دهد. خوب است بدانید که در این زمان، بدن شما دچار تحول شده و دستخوش تغییرات اساسی و همچنین برگشت ناپذیری خواهد شد. بنابراین متخصصین و پزشکان یشنهاد می‌کنند جهت حفظ سلامت کلی خود و فرزندتان، روتین مراقبت از پوست و رژیم غذایی صحیحی را در پیش بگیرید. در صورت انجام این کارها پیامدهای ناشی بارداری بعد از زایمان بسیار کم خواهد شد.

انواع تحولات پوستی در زمان بارداری

همانطور که می دانید بدن انسان، سیستمی تکامل یافته از مجموعه های پیشرفته و بسیار پیچیده ای می باشد که قادر است تا به شکل اتوماتیک خود را با وضعیت محیطی و داخلی هماهنگ کند. از سوی دیگر بارداری از جمله بزرگترین و با اهمیت ترین تحول در بدن بانوان به شمار می آید. همچنین بارداری پیش آمدی است که هورمون‌ها و بدن انسان از زمان بلوغ برای آن حاضر می‌شوند. در این بین قطعا اعضای گوناگون بدن برای روبرو شدن با این مشکل بزرگ آماده خواهند شد.

باید بدانید که در زمان بارداری همه ی اعضای بدن مادر از سیستم هورمونی و فکری تا رشد و تغذیه سلولی مولکولی، دچار تحولات اساسی خواهد شد. در این بین پوست هم با تغییراتی روبرو می شود. پوست همچون اولین خط دفاعی بدن در مقابل صدمات بوده و مسوولیت با اهمیتی در مراقبت از جنین و مادر بر عهده دارد. از جمله موانع امنیتی بافت پوست که در زمان بارداری به کار می‌افتند، در ادامه بیان شده اند.

  • بالا رفتن ملانین پوست

در زمان بارداری، بدن با بالا رفتن وزن روبرو شده و در پی آن نیز حساسیت و کشش پوستی ایجاد خواهد شد. حال تغییرات هوشمندانه هورمون‌ها در زمان بارداری، مقاومت سد ایمنی بافت پوست را بالا می برند. از جمله شیوه های جالب بدن جهت مراقبت از پوست در زمان بارداری، بالا بردن میزان ساخت ملانین پوستی می باشد. با این اتفاق پوست شما در زمان بارداری رو به تیرگی می رود. بنابراین مقاومت زیادتری در مقابل آفتاب و دیگر صدمات محیطی خواهد داشت. بلا رفتن پراکنده ملانین در سطح پوست، بعضی مواقع همراه با هایپرپیگمنتیشن و ملاسمای بارداری می باشد.

  • کاهش پروتئین بافت پوست

اگر هورمون‌ها در زمان بارداری افزایش یابند، موجب برهم خوردن تعادل بافت و ذرات پروتئینی پوست خواهد شد. با این اتفاق بافت پوست نازک شده، دچار حساسیت بیشتر می شود و با افتادگی و ترک‌های پوستی مواجه خواهد شد. بای برطرف کردن این مشکل می بایست مکمل‌های پروتئینی خورده و برنامه مراقبت پوستی صحیحی را دنبال کنید.

  • بروز واریس در بارداری

با بالا رفتن جریان خون و وزن در بدن بانوان باردار، فشار بسیاری به عضلان و اعضای تحتانی بدن وارد خواهد شد. بنابراین سیستم ماهیچیه‌ای و عروقی در پاها بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از عوارض این تحولات می توان به زیاد شدن کشش سطحی پوست، برجسته شدن رگ‌های وریدی و به وجود آمدن حالت عنکبوتی رگ‌ها اشاره کرد. با این اتفاقات ممکن است که در پاها واریس شکل بگیرد.

اقدامات لازم جهت مراقبت از پوست در زمان بارداری

اکنون که با خصوصیات، تحولات و احتیاجات پوستی در زمان بارداری آشنا شدید، به آسانی قادر می باشید تا روتین مراقبتی صحیحی را برای این دوره انجام دهید. با بالا رفتن جریان خون و روبرو شدن با سطوح بیشتر هورمونی، مناسب ترین راهکار جهت مراقبت از پوست برای بانوان باردار در ادامه بیان شده است:

  • استفاده از شوینده مناسب در زمان بارداری

با بیشتر شدن سطوح هورمونی در بدن بانوان باردار، مشکلاتی نظیر اضطراب، زیاد شدن چربی پوست و جوش زدن طبیعی می باشند. چنانچه شما نیز دچار این مشکلات شدید، شوینده خوبی متناسب با پوستتان انتخاب کنید. به کار بردن شوینده‌های دارای لاکتیک اسید، چای سبز و ترکیبات غیر کمدون زا بسیار مناسب می باشند.

  • آبرسانی پوست با کرم آبرسان

مشکلانی نظیر پوسته شدن و خشکی پوست صورت و جاهای گوناگون بدن به علت بالا رفتن وزن و نازکی این بافت رایج می باشد. سعی کنید در این دوران از لوسیون و کرم آبرسان استفاده نمایید که بسیار تاثیرگذار خواهد بود. دقت کنید که چنانچه معضل خشکی پوست در زمان بارداری با کمک آبرسان برطرف نشد، حتما به نزد متخصصی بروید.

  • استفاده از ضدآفتاب مناسب

همانگونه که می دانید ضد آفتاب‌ها، از جمله مهم ترین محصولات مراقبت از پوست در زمان بارداری می باشند. به کار بردن این محصول به صورت روزانه، از شما و فرزندتان در مقابل اشعه ماورا بنفش آفتاب مراقبت خواهد کرد. به علاوه احتمال دچار شدن به ملاسما و هایپرپیگمنتیشن هم کاهش می دهد. ضد آفتاب‌هایی با پوشش خوب SPF30 و بالاتر گزینه های مناسبی در زمان بارداری می باشند.

  • استفاده از سرم های پوستی

خوب است بدانید که سرم‌های پوستی، از جمله بروز ترین محصولات مراقبت از پوست می باشند که طرفداران بسیاری دارند. سرم‌ها، دارای بافتی خیلی سبک می باشند و سریعا جذب پوست می‌شوند. بنابراین اثر زیاد و زود هنگامی بر روی پوست دارند. شما قادر می باشید تا سرم متناسب با پوست خود را از گونه های مختلف آن نظیر آبرسان، ضد لک، روشن کننده و غیره را در زمان بارداری استفاده نمایید.

  • استفاده از بالم لب برای خشکی لب ها

همانگونه که می دانید خشکی لب در زمان بارداری رایج بوده و بیشت به علت دهیدراتاسیون، تغییرات هورمونی و خوردن قرص‌های این دوره اتفاق می افتد. بالم لب جهت برطرف کردن خشکی پوست لب و پیشگیری از پوسته پوسته شدن آن استفاده می شود. شما می‌توانید از این محصول روزانه به هنگام خشکی لب استفاده نمایید.

بهتر است جهت انتخاب بالم لب برای بانوان باردار، محصولاتی فاقد انواع اسانس، طعم دهنده و نگهدارنده برگزینید. جهت انجام این کار پیشنهاد می کنیم قبل از خرید حتما مواد تشکیل دهنده آن را چک نمایید. به علاوه جهت مطمئن شدن از انتخاب درست محصول، می توانید با یک متخصص یا مشاوره پوستی نیز مشورت نمایید.

اقدامات روتین پوستی که نباید در زمان بارداری انجام دهید

باید بدانید که محصولات پوستی که مادر حامله در زمان بارداری استفاده می کند، همچون رژیم غذاییش تاثیرگذار می باشد. زیرا پوست قدرت جذب زیادی داشته و مواد فعال موجود در محصولات مراقبتی از این طریق وارد جریان خون خواهند شد. بنابراین باید مواد تشکیل دهنده محصولات پوستی در زمان بارداری را به دقت چک کنید. در ادامه درباره برخی از این مواد توضیح داده ایم.

  • شما نباید محصولات دارای بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید را بخرید. این ترکیبات دارای ویژگی ضد آکنه بسیار خوب و موثری می باشند. ولی برای بانوان باردار پیشنهاد نمی‌شوند. به جای آن ها می بایست تا از ترکیبات ضد جوش دارای لاکتیک اسید یا گلیکولیک اسید استفاده کنید.
  • سرم‌ها و کرم‌های روشن کننده دارای رتینول و مشتقات آن نظیر ترتینوئین، رتین‌آلدهید و آداپالن را مصرف نکنید.
  • تا جایی که می توانید محصولات دارای رنگدانه، عطر و اسانس به کار نبرید. زیرا احتمال دارد موجب واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی یا تنفسی در زمان بارداری شوند.

در پایان باید بگوییم قبل از انتخاب محصولات مراقبت از پوست در زمان بارداری، می بایست تا با متخصصی در این حیطه مشورت کنید. استفاده محصولات پوستی بدون مشورت، خصوصا ترکیبات ضد لک و ضد آکنه، احتمالا پیامدهای نامطلوب و بدی برای سلامت شما و جنینتان خواهد داشت.

 

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه