فقدان کدام ویتامین ها موجب لک صورت خواهد شد

خوب است بدانید که فقدان ویتامین و برخی از غذاها از جمله علت های رایج ایجاد لک ‌های پوستی نظیر لکه سفید می باشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا این ویتامین ها و مواد غذایی به وجود آورنده ی لک صورت و جوش را به شما معرفی نماییم.

خیلی از بیماری‌های پوستی قادر می باشند موجب به وجود آمدن لک ‌های سفید بر روی پوست شوند که از میان آن ها می توان به بیماری پیسی، عفونت‌های قارچی و پسوریازیس اشاره کرد اما آیا می‌دانستید. باید بدانید که این بیماری ‌ها هم به خاطر فقدان ویتامین ها ایجاد می شوند.

شما باید انواع ویتامین ‌ها و مواد معدنی را جهت سلامت پوست خود مصرف نمایید. بنابراین دانستن اینکه فقدان کدام ویتامین ها موجب به وجود آمدن لکه های سفید روی پوست خواهمد شد می تواند به شما کمک کند تا از وقوع آن جلوگیری نمایید.

معرفی ویتامین هایی که فقدانشان باعث لک صورت می شود

فقدان چند مورد ویتامین باعث به وجود آمدن لک ‌های روی صورت خواهد شد. ویتامین ‌هایی که فقدان آن ها موجب به وجود آمدن لک ‌های سفید و لک های سیاه یا هایپرپیگمنتیشن خواهد شد در ادامه بیان شده اند:

  • فقدان ویتامین B9 یا فولات باعث ایجاد مشکلاتی نظیر لک ‌های روی صورت خواهد شد.
  • فقدان ویتامین B12 موجب به وجود آمدن لک ‌های روی صورت با رنگ قرمز یا زرد خواهد شد.
  • فقدان ویتامین C باعث زیاد شدن ساخت ملانین در پوست شده که در نتیجه لکه های روی صورت ایجاد خواهد شد.
  • فقدان ویتامین D موجب پررنگ شدن پوست و لک ‌های روی صورت خواهد شد. این ویتامین مسوول رشد و تعمیر پوست خواهد شد.
  • فقدان ویتامین E موجب خشکی و التهاب پوست خواهد شد که و بنابراین به وجود آمدن لک های صورت خواهد شد.
  • فقدان ویتامین K موجب زیاد شدن لک ‌های روی صورت با رنگ تیره خواهد شد.

فقدان ویتامین B9 و ایجاد لک صورت

ویتامین B9 با نام دیگر فولات یا اسید فولیک نوعب ماده غذایی با اهمیت برای پوست و بدن محسوب می شود. فولات موجب ساخت گلبول‌های قرمز خون خواهد شد و به علاوه سبب رشد سلول‌های سالم پوست می‌شود.

فقدان فولات در بدن سبب ناپدید شدن رنگدانه های پوست شده و به علاوه ریسک ابتلا به کم خونی را بیشتر می کند که در نتیجه موجب رنگ پریدگی پوست خواهد شد.

با توجه به این که فولات در مواد غذایی گوناگونی وجود دارد، مصرف آن کار راحتی می باشد. از میان این مواد غذایی می توان به سبزیجات با برگ‌های تیره، غلات کامل، لوبیا و تخمه آفتابگردان اشاره کرد.

فقدان ویتامین B12 و ایجاد لک صورت

فقدان ویتامین B12 موجب ایجاد لک های سفید روی پوست خواهد شد. با توجه به اینکه ویتامین B12 جهت ساخت هموگلوبین در گلبول های قرمز مهم می باشد، فقدان آن موجب ایجاد کم خونی خواهد شد. ویتامین B12 اصولا در تخم مرغ و گوشت وجود دارد. در صورتی که گیاهخوار می باشید احتمالا با فقدان این ویتامین روبرو خواهد شد.

فقدان ویتامین C و ایجاد لک صورت

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان قوی می باشد که موجب سلامت پوست خواهد شد. فقدان این ویتامین باعث ایجاد مشکلات گوناگونی در پوست خواهد شد. از جمله نشانه های فقدان ویتامین C، زیاد شدن ساخت ملانین در پوست می باشد.

ملانین پیگمانیته می باشد که یاعث ساخت رنگ پوست به اسم ملاسمیا خواهد شد. زیاد شدن ساخت ملانین بدون کنترل باعث به وجود آمدن لک های روی صورت، خصوصا لک های تیره و فراموش ‌شده خواهد شد.

همچنین ویتامین C وظیفه با اهمیتی در ساخت کلاژن دارد. کلاژن نوعی پروتئین حیاتی برای سلامتی پوست به شمار می رود. فقدان ویتامین C باعث کم شدن ساخت کلاژن و بنابراین کم شدن انعطاف‌پذیری و ضعف پوستی خواهد شد که در نتیجه موجب ایجاد شدن لک های روی صورت خواهد شد. ویتامین C با خوردن موادی سرشار از این ویتامین یا مکمل ‌های آن تامین شده و از به وجود آمد لک های روی صورت جلوگیری می کند. از میان مواد غذایی دارای ویتامین C می توان به پرتقال و دیگر مرکبات، طالبی، فلفل دلمه، توت فرنگی و کلم بروکلی اشاره کرد.

فقدان ویتامین D و ایجاد لک صورت

بر اساس برخی پزوهش ها مشخص شده که فقدان ویتامین D باعث ایجاد اختلالات پوستی نظیر لک های روی صورت یا پیگمانتاسیون به وجود آمده از نور خورشید خواهد شد. این اختلالات احتمالا به علت تأثیر ویتامین D بر مؤثرات بسیاری نظیر فعال‌سازی ملکول‌های پیگمانتاسیون و تعادل متابولیسمی به وجود آمده از عملکرد درست سلول‌های پوستی می باشد.

سطوح ویتامین D در بدن تحت تأثیر رنگدانه پوست می باشد. ملانین رنگدانه‌ای می باشد که به پوست رنگ می‌دهد و به وسیله سلول‌هایی به اسم ملانوسیت ایجاد می‌شود. ملانوسیت‌ها با قرار گرفتن زیر آفتاب باعث سنتز ویتامین D خواهند شد.

در صورتی که رنگ پوست تیره‌تری دارید، در مقایسه با آن هایی که پوست روشن دارند به آفتاب بیشتری احتیاج دارید تا با فقدان این ویتامین روبرو نشوید. همچنین ویتامین D در غلات و شیر غنی شده هم وجود دارد.

فقدان ویتامین E و ایجاد لک صورت

فقدان ویتامین E در بدن باعث اختلالات پوستی نظیر لک های روی صورت خواهد شد. فقدان ویتامین E موجب ضعیف شدن دیواره‌های خونی شده و در نتیجه جریان خون به پوست کم تر می شود. این امر باعث صدمه به سلامت و شکل پوست خواهد شد. به علاوه این ویتامین رطوبت پوست را تامین می کند و اگر در بدن کم باشد خشکی و ترک‌های پوستی ایجاد شده که در نتیجه لک ها را ایجاد می کنند.

همچنین ویتامین E مانع از صدمات اشعه UV خورشید و پیری زودرس پوست خواهد شد. بدون ویتامین E، پوست در معرض عوامل آسیب‌زا قرار می گیرد، که می‌تواند موجب ایجاد لک های روی صورت شود.

فقدان ویتامین K و ایجاد لک صورت

در صورت فقدان ویتامین K، پوست شما احتمالا در فرآیند بازسازی زخم و لک های خونی با معضل روبرو می شود. این معضل باعث به وجود امدن لک های روی صورت خواهد شد، چراکه پوست نمی تواند زخم‌ها و لک های خونی را پردازش و بازسازی نماید.

شما باید جهت تامین این ویتامین غذاهایی نظیر سبزیجات تازه، کلم، کلم بروکلی، اسفناج و کلم برگ بخورید. به علاوه استفاده از مکمل‌های ویتامین K به علت ایجاد عوارض جانبی فقط باید به وسیله متخصص و پزشک تجویز شوند.

کلام آخر

باید بگوییم که استفاده درست از ویتامین‌ها همچون قسمتی از یک برنامه غذایی سالم، مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و به کار بردن محصولات مراقبت از پوست باعث پیشگیری از به وجود آمدن لک های صورت خواهد شد. با رعایت این موارد می توانید پوستی سالم و شاداب و عاری از هر گونه لک داشته باشید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه