اقدامات و نکات لازم در زمان به کار بردن مواد شوینده شیمیایی

اقدامات و نکات لازم در زمان به کار بردن مواد شوینده شیمیایی

با آمدن عید و سال جدید و شروع خانه تکانی بسیاری از مردم اقدام به استفاده از مواد شوینده شیمیایی می کنند. در این خصوص وزارت بهداشت و سازمان اورژانس در هر سال به مردم خطرات به کار بردن مواد شویده و شیمیایی جهت تمیز کردن را هشدار می‌دهد.

همچنین جمعیت هلال‌احمر جهت جلوگیری از مسمومیت استشمام گاز مواد شیمیایی و شوینده‌ها پیشنهاداتی دارد که با رسیدن عید آن ها را به شما توضیح داده و در این خصوص آموزشات لازم را خواهد داد. باید بدانید که مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده‌ها به تنهایی با آزادکردن گازهای سمی موجب صدمه رساندن به ریه‌ها خواهند شد.

معاونت آموزش جمعیت هلال‌احمر بیان کرده که درست است اتفاقات مربوط به مواد شیمیایی خیلی زیاد نمی باشد، ولی باید با چگونگی کنترل این مواد و نحوه رویارویی با این اتفاقات آشنا باشید تا میزان صدمات ناشی از این حوادث را کاهش دهید. باید بدانید که مخلوط کردن مواد شیمیایی، ضدعفونی‌کننده‌ها، سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌ها با هم منجر به ایجاد ترکیبی پرخطر برای دستگاه تنفسی خواهد شد. البته مسمومیت‌های به وجود آمده از مواد شیمیایی فقط مختص به شوینده‌ها نمی باشد و موادی نظیر سموم آفت‌کش و حشره‌کش‌ها، چسب‌های صنعتی، تینر و… هم این گونه می باشند.

نکاتی جهت جلوگیری از مسمومیت با شوینده های شیمیایی

این مواد را فقط به اندازه لازم خریداری کنید. بقیه این مواد را در صورت ماندن به همسایگان، فروشندگان، دیگر موسسات غیرانتفاعی یا نهادهای دولتی هدیه بدهید. محصولات دارای مواد پرخطر را همیشه می بایست در ظرف اصلی خود نگهداری کنید و ‌برچسب‌ها را نکنید، فقط در صورت خرابی ظرف اصلی این کار را انجام دهید و برچسب را بر روی ظرف دیگر بزنید. به هیچ وجه این مواد را در ظرف های مختص به غذا نگذارید.

به هیچ وجه مواد خطرناک خانگی یا مواد اضافی را با دیگر محصولات ترکیب نکنید. مواد ناسازگار نظیر آمونیاک و کلر احتمال دارد با یکدیگر واکنش داده، منجر به آتش سوزی یا انفجار شوند. نکات کارخانه تولیدکننده در خصوص استفاده درست از ماده شوینده را حتما انجام دهید. در زمان به کار بردن مواد شیمیایی خانگی سیگار نکشید. ‌هیچ وقت در کنار شعله آتش اسپری مو، مواد پاک‌کننده‌، رنگ‌ها یا آفت‌کش‌ها را استفاده نکنید؛ چراکه ذرات پخش شده در هوا از این مواد احتمال دارد آتش گرفته و منفجر شوند. قبل از به کار بردن مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش برای خود تهیه کنید. همیشه در زمان استفاده از این مواد پنجره‌ها را باز گذاشته و بگذارید تا جریان هوا در محیط وجود داشته باشد. کودکان، زنان باردار، افراد مسن یا بیماران تنفسی را از محیط در حال شست و شو دور نمایید.

مواد شیمیایی ریخته‌شده را می بایست حتما تمیز نمایید و برای این کار از پارچه کهنه ای استفاده نمایید. سعی کنید حتما دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید. پارچه کهنه ها را که مواد شوینده دارند می بایست در محیط بیرون چذاشته تا تبخیر شوند و سپس در کاغذ روزنامه گداشته و در نهایت در پلاستیکی سالم در درون سطل زباله بریزید. به علاوه مواد خطرناک را می بایست به صورت درستی در زیر زمین دفن کنید. زباله دارای مواد شوینده و پرخطر خانگی را می بایست به کارکنان برنامه جمع‌آوری زباله مخصوص تحویل دهید. شما می توانید جهت آشنایی با این برنامه از مقامات محلی مسئول سوال کنید.

اقداماتی در زمان مسمومیت و پس از آن

جهت دوری کردن از استشمام دودهای سمی می بایست از محیط مورد نظر بیرون بروید. چنانچه فردی با این مواد خطرناک تماس پیدا کرد، می بایست ظرف های دارای آن را یافته، توصیه های روی آن را خوانده ‌و سریعا با اورژانس تماس بگیرید. نکات کارکنان مرکز فوریت‌ها را حتما انجام دهید. شاید نکات روی برچسب مناسب نباشند. شخص مسموم اصلا نباید غذایی بخورد و فقط در صورت توصیه اورژانس می تواند این کار را بکند.

اگر مواد شیمیایی اسیدی با پوست برخورد کرد، اصلا روی آن آب نریزید و نخست آن را به وسیله پارچه‌ای تمیز از روی دست خود بردارید. چنانچه احتمال آتش‌سوزی یا انفجار باشد می بایست سریعا از محیط خانه یا کار خود دور شوید و وقت خود را صرف جمع کردن وسیله و یا زنگ زدن نکنید. به محیط بیرون رفته و سریعا با آتش نشانی تماس بگیرید.

نشانه های مسمومیت با گاز مواد شوینده

نشانه های مسمومیت با این مواد در ادامه لیست شده اند:

  • سخت نفس کشیدن
  • تورم و خارش چشم‌ها، پوست‌، گلو و مسیر تنفسی
  • عوض شدن رنگ پوست
  • ایجاد سردرد و تار دیدن
  • ایجاد سرگیجه
  • تعادل نداشتن و از دست دادن کنترل
  • ایجاد دردهای شکمی و بروز اسهال

چنانچه این نشانه ها را دیدید سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی و مرکز کنترل مسمومیت‌ها تماس گرفته و کمک بخواهید.

اقدامات و نکات ضروری

همیشه محل کار یا خانه خود را بررسی کنید که در صورت وجود این مواد از آن ها خلاص شوید. پیش از استفاده از این مواد فهرستی از آن ها تهیه کنید تا راهنمای استفاده شما باشد. چنانچه ماده ای پیدا کردید می بایست مطمئن شوید که نکات موردنیاز درباره چگونگی استفاده‌، نگهداری و دفن آن ها، بر اساس توصیه‌های کارخانه تولید کننده، صورت گرفته باشد. نگه داشتن مواد شیمیایی خانگی باید دور از دسترسی کودکان باشد. دقت کنید که محصولاتی مثل اسپری مو و بوبرها، لاک‌ناخن و لاک‌برها، پاک‌کننده‌های دستشویی و روغن جلا همه مواد خطرناک موجود در خانه هایتان می باشند.

جلوگیری از استفاده بیش از حد شوینده‌های شیمیایی

به کار بردن شوینده‌ها، به علت ترکیبات شیمیایی موجود در ان ها همیشه منجر به حساسیت‌های پوستی و تنفسی شده است. همچنین این مواد شیمیایی در طولانی مدت باعث بروز بیماری های ریوی جدی در افراد می شود. پیش از خریدن این مواد، خوب فکر کنید و چنانچه جایگزین سالم‌تری جهت تمیزکردن خانه نظیر سفیدکننده‌ها و لکه‌برهای طبیعی مثل سرکه سیب و جوش‌شیرین دارید، از آن ها استفاده نمایید. به کار بردن خیلی زیاد شوینده‌ها و مواد شیمیایی هم برای سلامت انسان و هم برای طبیعت مضر می باشد. به عنوان مثال اگر این موا به منابع آب‌های زیرزمینی وارد شود موجب آلودگی آب و خاک شده و گیاهان را نابود خواهد کرد.

کلام آخر

دانستن اقدامات ایمنی باعث می شود تا از اتفاقات غیرمنتظره نظیر مسمومیت جلوگیری کنید. جمعین هلال احمر از طریق سایت خادم، رسانه های اجتماعی و کتابچه‌های آموزشی بسیاری این اقدامات و نکات برای آموزش شما فراهم کرده است.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. حوا :
    6 ماه پیش

    مفید بود
    چقد خوبه کنار فروش آموزش های مفید هم داده بشه🌱
    خداقوت و برکت✨️