معرفی دمنوش های گیاهی جهت درمان سرماخوردگی

معرفی دمنوش های گیاهی جهت درمان سرماخوردگی

طبق تحقیقات بسیار مشخص شده که دمنوشِ بعضی از ترکیبات گیاهی احتمالا نشانه های عفونت تنفسی را کم خواهد کرد.

گیاهانی نظیر اکالیپتوس و نعناع جهت کمک به رفع سرفه و گلودرد بسیار موثر می باشند. به علاوه سعی کنید در این دوران از خوردن نوشیدنی‌های دارای کافئین‌ دوری کنید تا بتوانید خوب بخوابید و استراحت کنید. در ادامه دمنوش های گیاهی موثر در درمان سرماخوردگی را معرفی خواهیم کرد.

دمنوش چای لیمو

خوردن دمنوش لیمو یا ریختن چند قطره لیمو در گونه های مختلف نوشیدنی‌های گیاهی، درمانی خانگی می باشد که جهت رفع گلودرد بسیار محبوب می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که می دانید لیمو دارای ویتامین C بوده و این ویتامین یک ماده مغذی ضروری جهت درمان سرماخوردگی یا ویروس‌های دیگر می باشد.

دمنوش چای سبز

چای سبز به علت مزایای زیاد خود برای سلامتی، بسیار معروف می باشد. این چای دارای آنتی اکسیدان بوده و از بدن در زمان حمله ویروس یا عفونت مراقبت می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که چای سبز موجب تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم بدن خواهد شد. به علاوه چای سبز با سرماخوردگی مبارزه کرده و انرژی جسمانی را زیادتر می کند.

دمنوش چای گیاهی به همراه عسل

همانگونه که می دانید دمنوش‌های گیاهی از میوه‌های خشک، ادویه‌جات یا گیاهان درست می شوند. دمنوش‌های گیاهی به صورت طبیعی فاقد کافئین می باشند، در نتیجه موجب کم آبی نخواهند شد. چای‌های گیاهی به همراه عسل یا شیر گرم و عسل، در کنار خوش طعم کردن دمنوش خواص آن را بیشتر می کنند. برای نمونه چای بابونه یا چای نعناع با اندکی عسل از گذشته جهت درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفت. عسل موجب رفع و بهبود سرفه در زمان سرماخوردگی می شود و حتی نوشیدن آن برای کودکان بیشتر از یک سال دارای عفونت‌های حاد تنفسی فوقانی پیشنهاد می شود.

دمنوش چای اکالیپتوس

دمنوش برگ‌های گیاه اکالیپتوس موجب بهبود نشانه های سرماخوردگی و آنفلوانزا خواهد شد. اکالیپتوس دارای اسانسی به اسم سینئول می باشد که اصولا همچون یک گیاه معطر یا طعم‌دهنده و به علاوه به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده شربت‌ها و داروهای درمان سرفه به کار بره می شود. سینئول سره را کاهش داده و نشانه های بیماری برونشیت حاد را هم بهبود می بخشد.

دمنوش چای نعناع

گیاه نعناع خاصیت ضد التهابی دارد و موجب رفع گرفتگی سینوس‌ها خواهد شد. دمنوش این گیاه خاصیت ضد درد دارد؛ چنانچه گلودرد دارید، با خوردن چای نعناع گلو شما بی حس شده و دردتان کم می شود. نعناع به خاطر نداشتن کافئین در خواب شما نیز اختلال ایجاد نمی کند.

دیگر درمان‌های خانگی برای سرماخوردگی

خیلی از درمان‌های خانگی دیگر جهت تسکین سرماخوردگی یا گلودرد وجود دارند که می بایست آن ها را بدانید.

  • هیدراته ماندن جهت سلامت بدن مهم می باشد و این مورد در زمان سرماخوردگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در زمان بیماری تلاش کنید تا به اندازه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات فاقد کافئین بنوشید.
  • مکمل‌های روی یا زینک احتمالا طول زمان بیماری را کمتر می کنند، به خصوص در صورتی که آن‌ها را یک روز پس از ظاهر شدن نشانه های بیماری بخورید.
  • به علاوه داروهای بدون نسخه نظیر استامینوفن و ایبوپروفن هم موجب کم شدن سردرد، درد مفاصل و نشانه های تب ناشی از سرماخوردگی خواهند شد.
  • شربت‌های ضد سرفه هم با تحریک تولید بزاق، گلوی شما را مرطوب نگه داشته و درد گلو را رفع می کنند.
امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه