نشانه های کم بودن ویتامین دی در بدن

نشانه های کم بودن ویتامین دی در بدن

چنانچه ویتامین دی به اندازه کافی به کمک برنامه غذایی یا نور خورشید به شما نرسد، دچار کمبود این ویتامین خواهید شد.

مقایر پایین ویتامین دی عوارضی را به دنبال دارد که از میان آن ها می توان به ضعف عضلانی، خستگی، ریزش مو و دیگر نشانه ها اشاره کرد. ویتامین دی بر بیشتر سیستم‌های بدن اثرگذار می باشد و برای سلامت عمومی با اهمیت می باشد.

بدن شما جهت جذب کلسیم نیاز به ویتامین دی دارد و خوب است بدانید که کلسیم برای سلامت استخوان‌ها اهمیت بسیاری دارد و ویتامین دی هم برای عضلات، سیستم عصبی و سیستم ایمنی مهم می باشد.

نشانه های کم شدن ویتامین دی در بدن شامل اختلالات خواب، خستگی، درد استخوان و درد و ضعف عضلانی، انقباضات عضلانی، لرزش یا گرفتگی و اسپاسم، افسردگی، تغییرات خلق‌وخو، ریزش مو، بی‌اشتهایی، رنگ‌پریدگی پوست، سوزن سوزن شدن دست و پا و پایین آمدن ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می باشند.

ویتامین دی ممکن است به طور مستقیم ربطی به وزن نداشته باشد، ولی فاکتورهای مرتبط به آن موجب کم شدن و یا زیاد شدن وزن خواهند شد. این فاکتورها شامل بی‌اشتهایی و خستگی، بعضی از شرایط پزشکی و داروها، چاقی، داروهای کاهش وزن و جراحی کاهش وزن می باشند.

همانگونه که ایندیپندنت اعلام کرده است، احتمالا به علت رژیم غذایی، دور بودن از نور خورشید یا به علت برخی بیماری‌ها یا داروها ویتامین دی در بدن کاهش می یابد؛ در نتیجه شناسایی و شروع درمان خیلی اهمیت دارد، چراکه کم شدن شدید ویتامین دی در کودکان موجب بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان خواهد شد.

علائم بیماری راشیتیسم شامل بد فرمی استخوان‌ها، توقف رشد در استخوان‌ها و استخوان‌های شکننده می باشد.

کاهش ویتامین دی در بزرگسالان باعث ابتلا به بیماری هایی خواهد شد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • بیماری استئومالاسی: نرم شدن استخوان‌ها که نسخه بزرگسالی بیماری راشیتیسم محسوب می شود.
  • بیماری استئوپنی: کم بودن تراکم استخوان که کم کم منجر به پوکی استخوان خواهد شد.
  • پوکی استخوان: استخوان‌ها ضعیف و شکننده خواهند شد و به آسانی می شکنند.

به علاوه کاهش ویتامین دی در بدن موجب بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی و مشکلات عصبی و روانی خواهد شد.

جهت اندازه‌گیری میزان ویتامین دی در بدن باید آزمایش خول بدهید.

در بعضی موارد بیماری‌های دیگر نشانه های یکسانی با کمبود ویتامین دی در بدن دارند. برای نمونه نشانه هایی نظیر ضعف عضلانی، خستگی و اختلالات خواب می‌تواند مشابه بیماری‌های مزمن نظیر ام‌اس باشد. به علاوه نشانه هایی نظیر کم‌اشتهایی، غم، اندوه و تغییرات خلقی ممکن اسن در اثر مشکل خلقی مثل افسردگی‌ ایجاد شوند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه