چه وقتی برای خوردن قهوه مناسب می باشد

چه وقتی برای خوردن قهوه مناسب می باشد

اگر کسی هستید که عادت به خوردن قهوه دارید، حتما می دانید که این نوشیدی در کنار فایده های خود ضررهایی نیز دارد. ولی در حالت کلی شما باید بدانید که چه وقتی برای خوردن قهوه مناسب می باشد.

بسیاری از افراد هر روز صبح پس از بیدار شدن قهوه می نوشند. باید بدانید که نوشیدن قهوه شیوه خوبی برای زیاد کردن انرژی شما پس از بیدار شدن نمی باشد. چنانچه قهوه را جهت افزایش انرژی صبحگاهی، قسمتی از زندگی روزمره خود کنید، خیلی نتیجه نمی گیرید. بنابراین توصیه ما به شما این است که زمان خوردن قهوه را تغییر دهید.

نوشیدنی قهوه به شما انرژی بیشتری می دهد و کمک می کند تا بدون هدر رفتن انرژیتان، حواستان جمع باشد و خواب آلود نشوید و این یکی از مزیت های نوشیدن قهوه می باشد. چنانچه اضطراب دارید، گرسنه هستید، دچار افسردگی شده اید، حالت تهوع دارید و یا حالتان خوب نیست و بی خوابی دارید، شما می بایست تا قهوه و کافئین مصرف نکنید.

وقت ایده‌آل برای خوردن قهوه

چنانچه پیش از این صبح خود را با خوردن قهوه آغاز می کردید، بهتر است تحدید نظر کنید چرا که وقت ایده‌آل جهت خوردن قهوه؛ بین صبح و ظهر می باشد. نوشیدنی قهوه به علت دارا بودن کافئین، تحریک کننده خیلی شدیدی بوده و سطح کورتیزول را زیاد می کند. باید بدانید که کورتیزول هورمون اساسی ایجادکننده استرس در بدن می باشد که متابولیسم و سیستم ایمنی و قند خون بدن را سازماندهی می کند. سطح کورتیزول به طور قطعی نیم ساعت تا سه ربع پس از بیداری به حداکثر خود می رسد. با توجه به اینکه هورمون کورتیزول باعث تحریک متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شود، بنابراین انرژی زیادتر و هوشیاری بالاتری را در طول روز موجب خواهد شد.

جهت نگه داشتن سطح کورتیزول در حالت عادی و میانه خود، باید یک قهوه خود را یک یا دو ساعت پس از بیداری بنوشید.

بر اساس پژوهش های انجام شده هورمون کورتیزول پس از بیداری در میزان حداکثر خود می باشد؛ در نتیجه می بایست برای خوردن قهوه خود یکی دو ساعت صبر نمایید که بهترین زمان خوردن قهوه می باشد.

نوشیدن قهوه پیش از ورزش کردن

همانگونه که بیان کردیم بعضی ها صبح خود را با نوشیدن قهوه شرو می کنند ولی برخی دیگر زمانی که نیازمند انرژی بسیاری می باشند به عنوان مثال پیش از ورزش قهوه می نوشند. همانطور که می دانید خوردن قهوه باعث افزایش انرژی خواهد شد. چنانچه می خواهید ورزش خوبی در پیش داته باشید و یا تمرین سنگینی دارید به مدت نیم ساعت قبل از انجام آن قهوه بهورید.

خوردن قهوه پیش از ورزش یا در زمان ورزش کردن موجب افزایش انرژی شما خواهد شد. همچنین قهوه موجب زیاد شدن تمرکز و هماهنگی بدن شده و به علاوه درد را هم کم می کند.

نوشیدن قهوه پس از خواب بد شبانه

اگر کاری دارید که نیاز به تمرکز دارد، به عنوان مثال پیش از شروع یک امتحان یا یک ارائه در محل کار یه فنجان قهوه بنوشید.

با پژوهشی که در اکتبر سال ۲۰۱۶ انجام شده، مشخص شد که مصرف کافئین برای کسانی که خواب خوب ندارند، مناسب می باشد. بنابراین اگر خواب خوبی ندارید، می توانید روز بعد با خوردن قهوه حال خود را خوب کنید.

اگر به حداکثر سطح هوشیاری نیاز دارید می بایست تا طبق دستور زیر قهوه بنوشید:

  1. مصرف۲۰۰ میلی گرم یا به اندازه دو فنجان قهوه پس از بیدار شدن از خواب
  2. مصرف ۲۰۰ میلی گرم قهوه به اندازه چهار ساعت پس از خوردن وعده اول قهوه

میزان مصرف قهوه باید چقدر باشد؟

طبق پژوهش های انجام شده خوب است که در یک روز بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم قهوه معادل با چهار یا پنج فنجان قهوه مصرف نکنید.

کسانی که به کافئین مقاومت یا حساسیت دارند،‌ باید مقدار نوشیدن قهوه را کم تر کنند یا کلا قهوه ننوشند. توصیه ما نوشیدن دو فنجان قهوه در طول روز می باشد و اگر دچار کمبود انرژی شدید، چای سبز را جایگزین کنید.

چنانچه بیش از حد قهوه بخورید ممکن است دچار اضطراب زیاد، کم خوابی و زیاد شدن سطح هورمون کورتیزول شوید. زیاد شدن سطح هورمون کورتیزول نیز ممکن است موجب اختلالات سیستم ایمنی و فشار خون شود.

خوب است این را هم بگوییم که مصرف قهوه با شکم خالی خوب نیست و شما می بایست تا قهوه را با یک وعده غذایی که دارای چربی سالم یا پروتئین می باشد، بخورید. مصرف قهوه با شکم خالی موجب زیاد شدن سطح هورمون کورتیزول و به وجود آمدن اختلالات مربوط به قند خون خواهد شد.

موارد مورد توجه دیگر جهت یادآوری

در زمان نزدیک به خواب شبانه قهوه نخورید چراکه خوابتان را خراب می کند.

نوشیدن قهوه به شما انرژی و احساس شادابی می دهد ولی از طرفی دیگر شاید خوابتان را خراب کند.

اگر دچار حساسیت می باشید قهوه نخورید زیرا اثر آن دیرتر از بدن پاک خواهد شد.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به قهوه حساسیت دارید، بعد از سپری شدن نصف روز از نوشیدن قهوه صرف نظر کنید.

چنانچه کیفیت خوابتان خوب نیست پیش از سپری شدن نصف روز قهوه بنوشید.

سعی کنید تا قهوه خود را سبک بخورید و کیفیت آن برایتان مهم نباشد.

شما می بایست تا از قهوه های ارگانیک استفاده نمایید زیرا اثر بهتری روی شما خواهند گذاشت.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به قهوه حساسیت دارید، قهوه بدون کف بخورید زیرا بهتر از قهوه های دیگر می باشد.

باید بدانید که قهوه سبک و متعادل دارای پلی فنول زیادی می باشد و همچنین از نظر سلامتی نیز بسیار مفید می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. M.k :
    3 ماه پیش

    قهوه یکی از نوشیدنیهای پرطرفدار دنیاست. با اینکه مزه تلخی داره ولی هر چقدر درموردش مطلب بخونیم شیرینه شیرینه….