موارد با اهمیت جهت مسافرت با اتومبیل شخصی

موارد با اهمیت جهت مسافرت با اتومبیل شخصی

مسافرت با اتومبیل شخصی بسیار خوب و لذت بخش می باشد. ولی مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین می بایست تا فواید و بدی های سفر با اتومبیل شخصی را بدانید و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

نحوه مسافرت با اتومبیل شخصی

مسافرت با خانواده همرا با اتومبیل شخصی باعث راحتی و آزادی شما خواهد شد. این نوع مسافرت خاطره ‌انگیزتر از زمانی می باشد که با هواپیما یا تورهای دسته جمعی سفر می کنید. هنگام سفر با اتومبیل شخصی در مقایسه با دیگر روش های مسافرت بیشتر لذت می برید، چرا که دارای حریم خصوصی، حق انتخاب و انعطاف بیشتری می باشید. شما در این نوع سفر ممکن است مشکلاتی داشته باشید که بهتر است از آن ها اطلاع داشته باشید.

گام های سفر با اتومبیل شخصی

جهت مسافرت کردن با اتومبیل شخصی یا مسافرت خانوادگی باید برخی نکات را رعایت نمایید. از میان این موارد می توان به بررسی اتومبیل قبل از مسافرت یا موارد با اهمیت رانندگی در جاده اشاره کرد. بنابراین می بایست چند روز پیش از سفر کاملا برای آن حاضر باشید.

  • توجه به وضعیت جوی پیش از سفر

از جمله نکات با اهمیتی که می بایست پیش از سفر چک کنید، وضعیت جوی و آب ‌و هوایی می باشد. شما می بایست تا آب و هوای همه مسیرها  و جاهای اقامتی خود را چک نمایید. با این کار می توانید با خیال آسوده تری سفر کنید.

  • داشتن خواب موردنیاز قبل از رانندگی

شما برای ایمنی در زمان رانندگی و سفر می بایست تا قبل از آغاز سفر به خوبی استراحت کنید و بخوابید. همچنین سعی کنید تا در روز و هوای روشن سفر کنید و در شب در جایی مانده و استراحت نمایید.

  • توجه به ویروس کرونا پیش از سفر

همانگونه که می دانید این ویروس در چند سال گذشته شرایط را تغییر داده است. درست است که با واکسیناسیون شیوع این ویروس خیلی کمتر شده، ولی دقت کردن به توصیه‌های ایمنی در خصوص این بیماری و به کار بردن ماسک یا الکل بسیار مهم می باشد.

  • بنزین زدن به اندازه کافی پیش از سفر

جهت مسافرت با اتومبیل شخصی می بایست حتما باک بنزین خود را پر نمایید. هیچ وقت به امید بنزین زدن در مسیر با باک خالی سفر نکنید.

  • خوردن آب به مقدار کافی پیش از سفر

در زمان مسافرت بدن دچار کمبود آب خواهد شد. بنابراین می بایست تا جهت پیشگیری از کم آبی بدن، همیشه آب بخورید. دیگر نوشیدنی‌های مفید و غیرقندی هم بسیار در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

  • توقف و اقامت در میان راه

پیش از مسافرت با اتومبیل شخصی، می بایست تا نکات مهمی را مدنظر داشته باشید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید. از جمله این موارد داشتن یک برنامه دقیق جهت توقف در میان راه می باشد. این کار باعث می شود تا وقت خود را جهت دیدن مکان های گردشگری مدیریت نمایید و مسافرت خوبی داشته باشید.

  • آدامس جویدن در حین رانندگی

بر اساس تحقیقات مشخص شده که آدامس جویدن می‌تواند باعث زیاد شدن تمرکز در زمان انجام کارهای یکنواخت نظیر رانندگی شود. بنابراین سعی کنید تا در زمان رانندگی در سفر این کار را انجام دهید.

  • انجام معاینه فنی اتمبیل پیش از مسافرت

جهت جلوگیری از ایجاد نقص فنی در اتومبیل خود، حتما آن را چکاپ کامل نمایید. گرفتن معاینه فنی بسیار مهم می باشد چراکه نبودن آن باعث توقف اتومبیل به وسیله راهنمایی و رانندگی در جاده‌ خواهد شد.

  • لوازم لازم جهت مسافرت با اتومبیل شخصی

پیش از مسافرت با اتومبیل شخصی، باید بدانید که چه لوازمی را با خود ببرید. این لوازم بر اساس مقصد مورد نظر و فصل مسافرت متفاوت می باشند. مثلا در زمان سفر به مناطق ساحلی، لباس شنا و هنگام سفر به مناطق کویری وسایلی مثل عینک آفتابی با خود ببرید. ولی در حالت کلی جهت داشتن یک سفر خوب لوازم بیان شده در ادامه ضروری می باشند:

– داشتن مدرک های مربوط به اتومبیل

– داشتن مدرک های شناسایی شخصی

– داشتن لاستیک زاپاس

– داشتن جعبه کمک ‌‌های اولیه

– داشتن جعبه ابزار ویژه اتومبیل

– داشتن چراغ قوه

– داشتن بطری بزرگ آب

– داشتن پتو

– داشتن بالش مسافرتی

– داشتن قرص های مسکن، ضد تهوع و ضد التهاب

– داشتن کیسه‌ های پلاستیکی

– داشتن تنقلات و خوراکی

– داشتن نخ و سوزن

– داشتن فندک

– داشتن چادر اگر نمی خواهید به هتل بروید

– داشتن نوار چسب

– داشتن کیت اضطراری کنار جاده

  • نحوه بسته بندی لازم جهت سفر با اتومبیل شخصی

همانگونه که بیان کردیم داشتن لوازم بیان شده در قسمت قبل ضروری می باشند. ولی باید بدانید که چگونه آن ها را بسته بندی نمایید. سعی کنید تا لوازم اضافی را با خود نبرید و جا برای سرنشینان دیگر در کابین بگذارید تا راحت باشند. دقت کنید که یک بسته‌بندی بد باعث می شود سفر برای شما خسته‌کننده شود.

– سعی کنید تا لباس‌ها را رول نمایید تا هم چروک نشوند و هم جای کمتری بگیرند.

– کل جای چمدان را برای گذاشتن لوازم کوچک و بزرگ به کار ببرید.

– سعی کنید تا مواد غذایی را جداگانه بسته بندی کنید. همچنین تنقلات دم دستی را داخل یک سبد نزد خود بگذارید.

– در عوض چمدان‌های بزرگ ساک‌های پارچه‌ای با خود ببرید.

– لوازم غیرضروری نظیر چند جفت کفش یا چند مدل وسیله بازی را با خود نبرید.

مسافرت خارجی با اتومبیل شخصی

مسافرت به خارج از کشور با اتومبیل شخصی هم تجربه ای ویزه می باشد و می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. ولی جهت انجام این سفر می بایست تا گواهینامه بین المللی به همراه داشته باشید تا در کشورهای گوناگون بتوانید رانندگی نمایید.

دقت کنید که مسافرت به کشورهای خارجی با ماشین شخصی احتیاج به لوازم بیشتری دارد. همچنین می بایست تا پیش از وارد شدن به هر کشور از قوانین ان ها به طور کامل مطلع شوید.

موارد با اهمیت سفر با اتومبیل شخصی

جهت داشتن مسافرتی بدون نقص باید موارد زیر را رعایت نمایید.

  • اطلاع داشتن از جاده ها در مسافرت با اتومبیل شخصی

جهت مسافرت با اتومبیل شخصی می بایست تا در مورد جاده ها اطلاعات کافی داشته باشید. عنداشتن اطلاعات هم می تواند وقت شما را تلف کند و هم هزینه بر باشد.

  • بررسی اقامتگاه،‌ رستوران و تعمیرگاه‌ با اعتبار در مسافرت با اتومبیل شخصی

شما باید پیش از مسافرت در مورد اقامتگاه‌ ها، رستوران‌ها و یا تعمیرگاه‌ها اطلاعاتی کسب کنید. شما می بایست در زمان برنامه ریزی برای سفر در مورد این موارد تحقیق کنید.

  • داشتن جعبه ‌ابزار در مسافرت با اتومبیل شخصی

قبلا نیز گفتیم که لوازمی همانند جعبه کمک‌های اولیه، جعبه ‌ابزار اتومبیل یا کیت کنار جاده در زمان مسافرت مهم می باشند.

  • سبک بودن در مسافرت با اتومبیل شخصی

مسافرت کردن سبک تاثیر بسیار خوبی در تجربه سفر شما خواهد داشت. مثلا اگر زمان کمی برای سفر دارید می بایست تا به جاهای دور سفر نکنید. همچنین سبک سفر نمایید تا آسایش و راحتی لازم در اتومبیل را داشته و همچنی در صورت خرید از مقصد جا کافی در اختیار داشته باشید.

  • استفاده از عطر خوب در اتومبیل شخصی

یکی از مشکلات در حین رانندگی در راه های طولانی حالت گیجی و تهوع می باشد. این موارد دلایل گوناگونی نظیر عدم انجام سفر در طولانی‌مدت یا ماشین‌ گرفتگی می باشند، ولی بوی اتومبیل هم بسیار مهم می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا یک عطر خوب در اتومبیل خود استفاده نمایید.

  • صاف نشستن پشت فرمان در مسافرت با اتومبیل شخصی

پیش از مسافرت با اتومبیل شخصی، تلاش کنید که صندلی های اتومبیل را به شکل ایمن و استاندارد تنظیم نمایید. همچنین جهت جلوگیری از کمر درد هم پشت فرمان درست بنشینید و هرچند وقت یک بار استراحت نمایید.

  • ایجاد سرگرمی در مسافرت با اتومبیل شخصی

در اتومبیل خود بازی کنید، دربره مکان های گردشگری حرف بزنید و عکاسی کنید تا در حین سفر سرگرم شوید.

  • آهنگ یا کتاب گوش دادن در مسافرت با اتومبیل شخصی

همچنین در حین سفر به آهنگ و کتاب صوتی گوش دهید تا سرگرم شوید.

  • دقت به ایمنی در مسافرت با اتومبیل شخصی

برای داشتن مسافرتی امن، می بایست تا موارد ایمنی را رعایت نمایید. مثلا پیش از سفر مشکلات اتومبیل را رفع کنید تا در زمان سفر مشکلی برایتان ایجاد نشود.

  • امن بودن جاده در مسافرت با اتومبیل شخصی

برای داشتن مسافرتی امن، در مسیرهای ایمن رانندگی کنید. اگر آسفالت جاده بد بود سرعت را کم کنید تا اتفاقی نیفتد. مخصوصا رانندگی در شب یا رانندگی در باران، برف و مه ریسکی و خطرآمیز می باشند.

  • امنیت حیوانات خانگی در مسافرت با اتومبیل شخصی

اگر حیوان خانگی با خود می برید حتما جای امنی برای آن‌ها ایجاد کنید. ولی به خاطر سخت بودن در صورتی که ممکن است این کار را نکنید.

  • ایمنی کودکان در مسافرت با اتومبیل شخصی

در صورتی که فرزند کوچکی دارید، در جهت برقراری امنیت او صندلی ماشین کودک به کار ببرید. برای فرزندان بزرگ ‌تر حتما کمربند ایمنی ببندید. هیچ گاه فرزندان خود را روی صندلی جلو اتومبیل نگذارید.

  • دوری از رانندگی پر سرعت در مسافرت با اتومبیل شخصی

جهت برقراری امنیت خود و دیگر سرنشینان اتومبیل می بایست تا با سرعت زیاد رانندگی نکنید.

نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی جهت مسافرت با اتومبیل شخصی

جهت گرفتن گواهینامه بین‌المللی می بایست پیش از سفر این کار را انجام دهید و درخواست خود را ارسال کنید.

– داشتن مدرک های مورد نیاز

– رفتن به دفترهای اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا نمایندگی‌های مرتبط

– پرداخت کردن هزینه گرفتن گواهینامه

– رفتن به سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین ‌المللی برای گرفتن گواهینامه

– اقدام در زمان تعیین شده جهت گرفتن گواهینامه

فواید مسافرت با اتومبیل شخصی

مسافرت با اتومبیل شخصی دارای فوایدی می باشد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • کم کردن هزینه‌ های مربوط به مسافرت

هزینه مسافرت با هواپیما یا تور در مقایسه با اتومبیل شخصی بیشتر می باشد. با این کار در هزینه ها صرفه جویی شده و می توانید بیشتر خوش بگذرانید.

  • داشتن ماجراجویی بیشتر در حین سفر

ماجراجویی در زمان سفر با اتومبیل شخصی بیشتر خواهد بود. شما می توانید در هر جایی نگه دارید و از مکان های گردشگری لذت ببرید.

  • آزادی عمل در انتخاب لوازم برای سفر

شما در زمان مسافرت با اتومبیل شخصی می توانید هر لوازمی که دوست دارید با خود ببرید. این در حالی است که در زمان سفر با وسایل حمل و نقل دیگر این امکان وجود ندارد.

بدی های مسافرت با اتومبیل شخصی

مسافرت با اتومبیل شخصی دارای بدی هایی می باشد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • زیاد شدن کارکرد اتومبیل و شانس کم تر جهت فروش آن

مقدار کارکرد اتومبیل در کاهش قیمت ان بسیار موثر است. بنابراین از جمله بدی های مسافرت با اتومبیل شخصی زیاد شدن کارکرد اتومبیل می باشد.

  • افزوده شدن هزینه تعمیرات اتومبیل به هزینه مسافرت

درست است که مخارج مسافرت با اتومبیل شخصی کم تر می باشد، ولی در صورت ایجاد مشکل هزینه مربوط به تعمیر ان بیشتر خواهد شد.

  • پایین آمدن هزینه سوخت با کرایه اتومبیل

هزینه سوخت اتومبیل در زمان مسافرت افزایش می یابد. ولی اجاره اتومبیل های کم‌مصرف باعث می شود تا هزینه مصرف سوخت کم تر شود.

  • احتمال ایجاد صدمات

بدی دیگر مسافرت با اتومبیل شخصی احتمال ایجاد صدمات می باشد. هرچه از ماشین خود بیشتر استفاده نمایید، صدمات و آسیب ها بیشتر خواهد شد.

فرق مسافرت با اتومبیل شخصی در مقایسه با اتومبیل کرایه ای

سفر با اتومبیل کرایه ای هزینه بر می باشد. ولی شما نگران ایجاد صدمه به اتومبیل به علت داشتن بیمه یا زیاد شدن کارکرد آن نخواهید بود. همین موضوع باعث می شود تا هزینه کرایه عاقلانه تر باشد. ولی باید بدانید که بودجه سفر در این حین مهم خواهد بود.

اتومبیل های مناسب جهت مسافرت داخلی در ایران

بیشتر اتومبیل های داخلی جهت مسافرت خوب نمی باشند. در این اتومبیل ها مواردی نظیر ایمنی، آیتم ها، استفاده سوخت و آسایش بسیار مهم می باشند. ولی بعضی از اتومبیل های داخلی را می توان با کیفیت تر دانست.

  • اتومبیل های ایرانی جهت مسافرت

– اتومبیل دنا توربو

– اتومبیل سمند LX

– اتومبیل سمند سورن توربو

– پ اتومبیل ژو ۲۰۶ صندوق دار

– پ اتومبیل ژو پارس

– اتومبیل پژو ۴۰۵

  • اتومبیل های خارجی جهت مسافرت

– اتومبیل کیا سراتو

– اتومبیل چری آریزو ۵، آریزو ۶ و لیفان ۸۲۰

– اتومبیل دانگ فنگ H30 کراس

– اتومبیل چری تیگو، هایما، جک و سایر کرا‌س‌اوورهای چینی

– اتومبیل رنو ساندرو استپ وی

کرایه اتومبیل طبق راه و مقصد

شرکت‌های بسیاری وجود دارند که خدمات اجاره اتومبیل داخلی و خارجی را انجام می دهند. شما قادر می باشید تا طبق احتیاج و بودجه خود و بر اساس جاده و راه مسافرت یکی از این خودروها را برگزینید.

برای مثال شما می توانید تا جاده اسالم به خلخال را که در شمال کشور واقع است توسط اتومبیل اجاره‌ای دیدن کنید و از جاذبه های آن لذت ببرید. از سوی دیگر جاده چالوس با اسم دیگر جاده ۵۹ از جمله جاده های زیبا جهت سفر با اتومبیل کرایه ای می باشد. این جاده ۱۶۰ کیلومتر دارد و شهرت جهانی دارد.

برترین مسیرهای کشور ایران جهت مسافرت با اتومبیل شخصی

اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی خود را دارید در ادامه مسیرهای زیبا کشور را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • مسیر گردنه حیران
  • مسیر جاده عباس آباد به کلاردشت
  • مسیر جاده اسالم به خلخال
  • مسیر جاده سیاهکل
  • مسیر جاده چالوس
  • مسیر جاده ساحلی بوشهر به گواتر
  • مسیر جاده ساحلی فریدون کنار

میزان مخارج مسافرت با اتومبیل شخصی

درست است که مسافرت با اتومبیل شخصی بدی هایی دارد، ولی با برنامه‌ریزی صحیح قادر می باشید تا با مدیریت درست مخارج، قسمت بسیاری از بودجه خود را ذخیره کرده و یا گشت و گذار خود را بیشتر نمایید.

مدیریت مخارج در زمان سفر با اتومبیل شخصی

جهت مدیریت مخارج مسافرت خود می بایست مواردی را رعایت نمایید که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • جهت اقامت چادر به کار ببرید.
  • به جاهای گران و یا هتل های چند ستاره نروید.
  • لوازم آشپزی نظیر ظرف های لازم و پیک‌نیک را با خود ببرید.
  • اگر جا دارید، مواد غذایی خشک از منزل با خود ببرید.
  • مخارج غیرضروری نداشته باشید یا از فروشگاه‌های لاکچری خریداری نکنید.

بیمه اتومبیل در مسافرت با اتومبیل شخصی

هنگامی که می خواهید با اتومبیل شخصی مسافرت کنید، حتما خودرو خود را بیمه کنید. بیمه شخص ثالث در کنار بیمه بدنه باعث می شود تا اگر تصادف کردید مخارج سنگینی به گردن شما نیفتد.

مسافرت با وسایل حمل و نقل عمومی

همچنین شما می توانید از وسایل عمومی نظیر قطار، هواپیما و اتوبوس نیز جهت مسافرت استفاده نمایید. درست است که این شیوه های سفر خسته‌کننده یا هزینه بر می باشند، ولی اگر دسته جمعی سفر کنید بسیار لذت بخش خواهد بود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه