کم خونی با نوشیدن چای

کم خونی با نوشیدن چای

بنابر گفته یک متخصص تغذیه استفاده از چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار موجب کم شدن میزان جذب آهن را در بدن خواهد شد. پیشنهاد متخصصین این است که این نوشیدنی به مقدار کم و با فاصله دو ساعت از وعده غذایی میل شود.

فرزانه سینکایی متخصص تغذیه در خصوص تأمین ویتامین D و آهن بدن بیان کرد که در کشور ما به خاطر سبک زندگی آپارتمانی، شیوه پوشش و به کار بردن کرم ضدآفتاب و هوای آلوده، عواملی که جهت تولید ویتامین D، در پوست مورد نیاز می باشند، ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین به علت اینکه خیلی از افراد فقدان ویتامین D دارند، وزارت بهداشت طرح مکمل یاری را به اجرا گذاشته است.

خانم سینکایی اظهار کرد که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی می باشد و به آن ویتامین آفتاب نیز می گویند. زیرا در پوست ما پیش‌ساز ویتامین دی وجود دارد و با تابش نور خورشید به آن تبدیل به فرم فعال شده و بدن قادر است تا از آن استفاده نماید. از جمله کارهای با اهمیت این ویتامین در بدن ما کمک به جذب کلسیم می باشد و باعث رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها خواهد شد. فقدان این ویتامین به طور غیرمستقیم موجب کمبود کلسیم در بدن خواهد شد و عوارض کمبود کلسیم نیز موجب رشد نامناسب، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان خواهد شد.

این متخصص تغذیه عنوان کرد در حال حاضر برخی از پژوهش ها بیانگر این هستند که فقدان ویتامین D موجب ابتلا به بیماری‌ها غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، کم شدن سطح ایمنی و بروز آلرژی و آسم خواهد شد. همچنین در بیماران دارای MS فقدان ویتامین D مشاهده شده است. مسائل به وجود آمده از فقدان ویتامین D موجب ابتلا به راشیتیسم، نرمی و پوکی استخوان در گروه‌های سنی بزرگسالان و سالمندان خواهد شد؛ در نتیجه نقش با اهمیتی در سلامت ما خواهد داشت.

او همچنین بیان کرد که منبع اصلی ساخت ویتامین D نور خورشید می باشد. تولید ویتامین D روی پوست ما وضعیت خاصی را می طلبد. در درجه اول تابش نور خورشید می بایست به شکل مستقیم بدون هیچ گونه مانعی نظیر شیشه، هوای آلوده و ابری، کرم‌های ضد آفتاب بر روی پوست باشد. نوع پوشش ما نیز باعث عدم تابش مستقیم نور خورشید به پوست خواهد شد. برای ساخت ویتامین D در پوست می بایست دست‌ها، پا‌ها و صورت به اندازه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در معرض مستقیم نور آفتاب باشند. بهترین وقت جهت گرفتن نور خورشید برای ساخت این ویتامین از ساعت ده صبح تا ۳ بعدازظهر می باشد.

خانم سینکایی گفت منابع غذایی ویتامین D، شامل روغن ماهی، زرده تخم مرغ، جگر، شیر و لبنیات می باشند، ولی به صورت کلی منابع غذایی غنی نبوده و نمی‌تواند نیاز ما را به شکل کامل تامین نماید؛ در نتیجه حتما باید یا از نور آفتاب استفاده کرد و یا اینکه مکمل‌های این ویتامین را مصرف کرد.

این متخصص تغذیه ادامه داد که در طرح مکمل یاری، آهن ماده ای مغذی و با اهمیت می باشد فقدان آن باعث کم خونی خواهد شد. آهن قسممت با اهمیتی از هموگلوبین می باشد که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند، در نتیجه کمبود آهن باعث کم شدن هموگلوبین خون خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن دچار مشکل می شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکلات می بایست تا منابع غذایی آهن استفاده شوند.

این متخصص تغذیه در مرکز بهداشت غرب کرج عنوان کرد که منابع غذایی آهن علیرغم ویتامین D، بسیار گوناگون می باشند. بهترین منبع غذایی آهن جگر، انواع گوشت‌ها، حبوبات، مغزیجات، سبزیجات برگی شکل نظیر جعفری، گشنیز، کاهو و برگ چغندر هستند که پیشنهاد می‌کنیم به شکل گوناگون در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند.

او در ادامه بیان کرد که عوارضی که فقدان آهن باعث آن ها می شوند شامل مشکل در تکامل و هماهنگی سیستم عصبی، مشکل گفتاری، کم شدن ضریب هوشی و توانایی یادگاری، افت تحصیلی، کم شدن استحکام بدن در برابر عفونت‌ها و یا حتی زیاد شدن خطر مرگ و میر مادر در زمان زایمان یا افزایش ریسک تولد نوزاد با وزن پایین می باشد. به علاوه تغییرات رفتاری نظیر بی تفاوتی، خستگی و گوشه‌گیری، بی حسی، فعالیت بدنی کم در کودکان و نوجوانان از عوارض کمبود آهن در بدن می باشد.

او در پایان گفت که شیوه های جلوگیری از این عوارض مصرف منابع آهن و ویتامین C نظیر مرکبات و سبزیجات است که جهت جذب بیشتر آن می بایست تا در تغذیه روزانه حتما استفاده شوند. همچنین منابع گیاهی سویا در صورت ترکیب شدن با گوشت، باعث تامین آهن خواهند شد. به علاوه چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار میزان جذب آهن را در بدن کم می کند در نتیجه پیشنهاد ما این است که به میزان کم و با فاصله دو ساعت فاصله از وعده غذایی استفاده شوند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه