اقدامات لازم جهت رفع یبوست و نفخ و بهبود نشانه های سندروم روده تحریک پذیر

اقدامات لازم جهت رفع یبوست و نفخ و بهبود نشانه های سندروم روده تحریک پذیر

خوب است بدانید که سندروم روده تحریک‌پذیر یک مشکل در بعضی ورزشکاران خصوصا در بانوان ورزشکار می باشد که اصولا اگر رژیم غذایی سالم داشته و ورزش منظمی انجام دهند رفع خواهد شد.

همچنین سندروم روده تحریک‌پذیر نوعی اختلال گوارشی محسوب می شود که در دختران ورزشکار بسیار دیده می شود و نشانه آن تغییر در اجابت مزاج و درد شکمی بد می باشد. مبتلا شدن به سندروم روده تحریک‌پذیر در تمام دنیا حدودا ۱۱ درصد و در اشخاص جوان و زنان بیشتر اتفاق می افتد. به علاوه گسترش نشانه های آن در نزدیکی مسابقات بیشتر است و بیماران در بیشتر موارد در مقابل محرک‌های گوناگون، پاسخ‌های حرکتی شدیدی در روده‌ها از خود نشان می‌دهند. در این بیماران تحمل حسی کم شده و همچنین نقش عوامل دستگاه عصبی مرکزی با توجه به زیاد شدن نشانه های بالینی به دنبال اختلالات عاطفی و اضطراب تایید می‌شود.

نشانه ها و علائم بالینی سندروم روده تحریک‌پذیر

در بیشتر اوقات بیماران درد شکمی با تغییر مزاج به شکل یبوست و اسهال یا هر دو را تجربه می کنند.

چطور نشانه های سندروم روده تحریک‌پذیر بدتر می شود؟

رژیم غذایی در بدتر شدن نشانه های این بیماری اثر گذار است و خیلی از مواد غذایی نظیر حبوبات، گندم، محصولات لبنی و نوشیدنی‌های گازدار موجب بدتر شدن نشانه های ان خواهند شد.

استرس و اضطراب در تشدید سندرم روده تحریک پذیر

اصولا اشخاصی که استرس زیادی دارند، باعث بدتر شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر خواهند شد.

ورزش کردن و رابطه آن با سندروم روده تحریک‌پذیر

بر اساس مطالعات مشخص شده که فعالیت بدنی نشانه های سندرم روده تحریک‌پذیر را کم تر می کند. در یک تحقیق پژوهشگران دریافتند که ورزش کردن موجب کم شدن شدت نشانه های این بیماری خواهد شد و از سویی فعالیت بدنی کم باعث بدتر شدن نشانه های این بیماری خواهد شد. به علاوه تحقیقات دیگر در این حیطه نیز تمام موارد بیان شده را تایید کرده اند. در یک تحقیق مشخص شده که ورزش یوگا به صورت علمی نشانه ها را در اشخاص دارای بیماری سندروم روده تحریک پذیر کم تر می کند.

تاثیر ورزش در بهتر شدن بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر

استرس و اضطراب یک دلیل اساسی برای روده تحریک‌پذیر می باشند و انقباضات کنترل شده و منظم روده بزرگ موجب حرکت غذا در روده می شود، در نتیجه در هنگام استرس این انقباضات موجب دل درد بیماران خواهد شد و انجام فعالیت سبب کم شدن اضطراب و بهتر شدن عملکرد روده‌ها خواهد شد. به علاوه در بیمارانی که نشانه هایی از یبوست دارند، ورزش هم سبب تناسب اندام آن ها شده و هم موجب کم شدن یبوست خواهد شد.

مشکل یبوست

به تازگی در پژوهشی مشخص شده که بیمارانی که نیم ساعت در روز و پنج روز در هفته ورزش می کنند نسبیت به افرادی که ورزش نمی کنند، نشانه های یبوست کم خواهد شد.

خواب کافی

خوب است بدانید که کم خوابی و اضطراب موجب بدتر شدن بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر و در مقابل فعالیت بدنی باعث بهتر شدن مشکل بی‌خوابی خواهد شد و در کل زمانی که به صورت منظم ورزش کنید، سبک زندگی شما سالم شده که سبب دوری کردن از خوردن مواد غذایی تحریکی هم می شود.

سبک زندگس سالم اصولا یکی از کارهایی است که موجب درمان روده تحریک‌پذیر و ورزش کردن قسمت با اهمیتی از این درمان می باشد؛ در کل ورزش کردن موجب بهبود سلامتی شده و هر چیزی که سلامی را برایتان به ارمغان بیاورد می تواند نشانه های بیماری روده تحریک پذیر را کم تر کند.

انجام ورزش‌های صحیح برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر

چنانچه تا به حال ورزش نکرده اید، پیاده‌روی به صورت منظم می‌تواند استرس را کاهش داده و حرکات روده را بهتر نماید. حرکات کششی جهت کم کردن درد شکمی خوب بوده و یوگا ورزش مناسب حرکات کششی می باشد. ورزش یوگا موجب تقویت عضله های میان تنه، کم شدن استرس، خارج شدن گازهای معده و کم شدن درد شکمی خواهد شد.

به علاوه دوچرخه‌سواری در جاده‌های صاف و دوچرخه‌سواری ثابت نه تنها موجب تناسب اندام خواهد شد بلکه باعث تقویت روده و آزاد شدن ماده شیمیایی آندورفین شده که در نتیجه استرس را کنترل کرده و نشانه های بیماری را کاهش می دهد. همچنین شنا و دویدن باعث کم شدن میزان نفخ در مبتلایان خواهد شد.

در نهایت باید بگوییم که سندروم روده تحریک‌پذیر یک مشکل رایج در بانوان ورزشکار محسوب می شود و اصولا با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم قابل مدیریت می باشد و پیشنهاد ما این است که فعالیت بدنی مرتبی داشته باشید و کم کم به میزان سه تا پنج روز در هفته و هر روز به اندازه 20دقیقه تا یک ساعت ورزش کنید. توجه داشته باشید که حتی حرکات آهسته نظیر راه رفتن یا دویدن آرام و ایروبیک هم می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه