بیماری که موجب باد گلوی زیاد می شود

بیماری که موجب باد گلوی زیاد می شود

همانگونه که می دانید فرایند خارج شدن هوا از معده، به وسیله دهان را آروغ یا بادگلو می گویند. آروغ معمولا با کشیدن هوا در زمان نوشیدن مایعات یا غذا خوردن به وجود می آید و دارای بو و صدا نیز می باشد. باید بدانید که باد گلو یک فعالیت معمولی و طبیعی بدن به شمار می رود ولی چنانچه این عملکرد طبیعی زیاد بوده و نشانه های دیگری نیز داشته باشد ممکن است که عامل بیماری‌های پر خطری باشد و احتیاج به درمان سریع داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد علائم بادگلو زیاد، دلیل بادگلو، ارتباط بادگلو و تنگی نفس، بادگلو در بارداری، بادگلو و سرطان معده و خطرات آروغ زدن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

زخم معده

بعضی وقت ها بادگلو شاید علامتی از زخم معده باشد. این زخم‌های باز در دیواره معده رایج می باشند و به علت عفونت ایجاد می شوند. چنانچه زخم معده داشته باشید ممکن است بادگلو بیش از حد معمولی را تجربه کنید. همچنین نشانه های دیگر آن سیری و نفخ و درد معده بعد از غذا خوردن می باشد.

بد خوردن غذا

چنانچه غذای خود را خیلی با سرعت می خورید ممکن است هوا را به معده خود وارد کرده باشید. این هوا اکثرا به داخل مری رفته و درآنجا جمع می شود. مری وظیفه اتصال گلو به معده را به عهده دارد و در زمان بادگلو هوا با فشار به وسیله گلو به بیرون می آید.

تحمل نکردن لاکتوز توسط معده

خیلی از افراد نمی توانند تا لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند، چراکه پروتئین لازم برای این عملکرد در بدن آنها وجود ندارد. چنانچه شما هم اینگونه می باشید، روده‌های شما توانایی هضم درست لبنیات را ندارد و لاکتوز در معده شما تخمیر خواهد شد. در نتیجه گاز ایجاد شده در معده موجب بادگلو خواهد شد و تورم و درد شکم خواهد داشت.

رفلاکس معده

بعضی وقت ها اسید معده از نای بالا آمده و به گلو برمیگردد. این شرایط در بعضی از افراد نظیر خانم‌های باردار، افراد با وزن زیاد یا هنگامی که غذا درست هضم نمی شود، رایج تر می باشد. هنگام رسیدن این اسید به گلو شما فرایند بلعیدن را زود انجام می دهید تا از شر آن خلاص شوید و بنابراین با این کار موجب زیاد شدن بادگلو می شوید.

مصرف غذاهای حاوی ادویه زیاد و اسیدی

غذاهایی نظیر پیاز، گوجه‌فرنگی و مرکبات میزان اسید بسیار زیادی دارند. گاهی اوقات شما با مصرف این غذاها دچار سوزش سردل یا بادگلو می شوید. به علاوه، غذاهای حاوی ادویه و طعم‌دهنده‌ها نشانه های سوزش یا بادگلو را بیشتر می کنند.

نشانه آسم

بادگلو یکی از علائم بیماری آسم می باشد. دلیل این مورد این است که آسم بیماری در مسیر هوایی بدن شما است. هنگامی که راه های هوایی به دلیل التهاب، با مشکل روبرو شوند، فرد جهت رسیدن هوا به ریه‌های خود سعی بیشتری می کند. این سعی و تلاش موجب فشار بسیاری بر دیافراگم یعنی عضله مهم مسوول تنفس می شود. هر دو تغییرات در راه های هوایی و زیاد شدن فشار بر دیافراگم موجب وارد شدن گاز به گلو شده و بنابراین نشانه هایی مثل آروغ زدن یا باد گلو را به وجود می آورد.

خوردن فروکتوز زیاد

شاید فکر کنید که فروکتوز یعنی همان قند طبیعی موجود در میوه‌ها برای بدن ضرری نداشته باشد ولی گاهی غذاها و نوشیدنی‌ها با کمک شربت ذرت که دارای میزان بسیاری فروکتوز می باشد، شیرین می‌شوند و خوردن این نوع مواد غذایی به مقدار بیش از حد موجب جمع شدن فروکتوز در معده شده و بنابراین با تشگیل گاز باعث بادگلو خواهد شد.

به علاوه آبمیوه‌های دارای شربت ذرت شاید سبب زیاد شدن گاز در معده شده و این امر باعث به وجود آمدن نشانه هایی نظیر بادگلو، تورم شکم یا درد معده خواهد شد.

خلط پشت حلق

همانگونه که می دانید غده‌های بینی و گلو روزانه میزانی خلط به وجود می‌آورند و این عملکرد طبیعی بدن جهت تمیز کردن هوایی می باشد که تنفس می کنید. بنابراین خلط موجود در مسیرهای هوایی وظیفه با اهمیتی در پیشگیری از بیماری‌ها و ترشحات بسیار یا انواع آلرژی‌ دارد.

شایذ بیشتر اوقات حس کنید در حلق شما خلطی وجود ندارد، ولی اگر مقدار زیادی از آن در پشت گلو شود و آن را بخورید سبب ایجاد بادگلو خواهد شد. اگر آب کافی و مناسبی در روز بخورید این مسئله برطرف می شود.

استرس

مسائل مربوط به گوارش و روده اصولا در کسانی که استرس دارند بیشتر اتفاق می افتد زیرا اضطراب همچون عاملی محرک برای مشکلات گوارشی می باشد. چنانچه استرس شما زیاد باشد هوای بیشتری را به معده و روده‌های خود وارد خواهید کرد و همین امر موجب جمع شدن گاز و بادگلو می شود.

باکتری زیاد در روده

خوب است بدانید که اسید معده مسوولیت کنترل رشد میکروب‌ها و باکتری‌های گوناگون در معده را دارد. چنانچه میزان اسید معده کم شود، میکروب‌ها قادر می باشند تا به آسانی رشد کرده و موجب مشکلات گوارشی شوند.

به علاوه رشد بیشتر باکتری‌ها در روده کوچک سبب به وجود آمدن مسائلی در مورد هضم و جذب غذا می شود و این مسائل در نهایت باعث ایجاد گاز زیاد در معده و در نتیجه بادگلو شود.

عفونت معده

باید بدانید که هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری می باشد که قادر است باعث عفونت معده شود و معده را تحریک کند. این امر موجب زیاد شدن اسید معده شده و در نهایت سبب درد و بادگلو خواهد شد.

مسائل پانکراس

باید بدانید که پانکراس، یک غده بلند در کنار معده می باشد که وظیفه با اهمیتی در هضم کردن غذا دارد. این غده باعث ایجاد مایعات گوارشی شده که کمک به گردش مواد غذایی در دستگاه گوارش می کند. اگر این غده دچار التهاب شود یا در عملکردش اختلال ایجا شود موجب ایجاد شرایط ناخوشایندی به نام پانکراتیت می‌شود. باید بدانید که نشانه های پانکراتیت بادگلو، استفراغ، احساس نفخ، سکسکه یا تب می باشد.

آیا بادگلو خطر دارد؟

بادگلو به طور کلی برای سیستم گوارش خطری ندارد و عملکردی طبیعی است. اصولا هوای بلعیده شده در دستگاه گوارش در زمان آروغ زدن بیرون می رود و مسئله ی اساسی ایجاد نمی کند. بادگلو جز عملکردهای روزانه در بدن می باشد.

هوایی که با مواد غذایی یا نوشیدنی ها به داخل دستگاه گوارش می رود، در طول زمان به وسیله عملکردهای گوارشی جذب می‌شود. شاید بادگلو زیاد در بعضی اوقات موجب احساس فشار و پری در شکم شود، ولی در بیشتر مواقع فعالیتی کاملا طبیعی و بدون مشکل می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. فاطمه :
    6 ماه پیش

    این مطلب خیلی خوب بود مسئله ای هست که خیلیها باهاش مشکل دارن وقتی علت چیزی را بدونیم حلش آسونتره