خاصیت دارویی عرق گیاه بهار نارنج و کاربرد آن

خاصیت دارویی عرق گیاه بهار نارنج و کاربرد آن

خوب است بدانید که عرق گیاه بهار نارنج دارای ترکیبات فعالی نظیر فلانوئیدها و فورانوکومارین، روغن فعال و ویتامین هایB ، C و D و روی، سلنیوم، سدیم، کلسیم، مس، پتاسیم و منیزیم، منگنز و بور می باشد.

بهار نارنج شکوفه معطر درخت نارنج می باشد که برای درست کردن نوشیدنی هایی مثل شربت، چای، دمنوش لاغری و به علاوه عرقیجات و عطرسازی، سوهان و مربا هم به کار می رود. ولی بهار نارنج در کنار خوراکی بودنش دارای خاصیت دارویی نیز می باشد. بهار نارنج به وسیله تقطیر شکوفه درخت نارنج درست می شود و دارای طبع گرم و خشکی می باشد. همچنین عرق بهار نارنج برای کبد، فشار خون، کلیه، چاقی، لاغری، اعصاب، خواب راحت، تقویت قلب و موارد دیگر بسیار خوب است. در این مقاله از سایت هشتیا قرار است تا فواید و بدی های عرق گیاه بهار نارنج برای سلامتی و درمان بیماری ها و شیوه استفاده از آن را توضیح دهیم.

فواید و خاصیت عرق بهار نارنج

عرق گیاه بهار نارنج دارای ترکیبات فعالی نظیر فلانوئیدها و فورانوکومارین، روغن فعال و ویتامین هایB ، C و D و روی، سلنیوم، سدیم، کلسیم، مس، پتاسیم و منیزیم، منگنز و بور می باشد. از با اهمیت ترین خواص عرق بهار نارنج می توان به خواص آرام بخشی، سلامت پوست، ترمیم زخم، تسکین اعصاب، کم شدن قرمزی، تقویت خواب، بهبود آفتاب سوختگی، خوش‌بو کردن هوا و مراقبت از مو اشاره کرد. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت کاهش وزن

عرق گیاه بهار نارنج جهت لاغری بسیار مناسب می باشد. مصرف عرقیات گیاهی مثل عرق بهار نارنج شیوه ای‌ طبیعی جهت لاغری می باشد. چراکه وجود میزان اندکی از آلکالوییدها نظیر سینفرین و اوکتوپامین در بهار نارنج برای لاغری بسیار اثرگذار می باشد. آلکالوئید سینافینی که در عرق گیاه بهار نارنج می باشد متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بیشتر می کند و قادر است تا موجب کم کردن وزن و لاغری شود. ولی با توجه به این که عرق گیاهی باعث زیاد شدن اشتها می شود می بایست تا پیش از وعده های غذایی آن را بخورد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت آرامش اعصاب

از جمله با اهمیت ترین خاصیت عرق گیاه بهار نارنج اثر آن بر سیستم عصبی بدن می باشد. عرق بهار نارنج در کنار ترکیباتی که موجب آرامش سیستم عصبی می شوند دارای عطر و بوی بسیار خوبی نیز می باشد بنابراین در رایحه درمانی جهت آرام کردن اعصاب به کار برده می شود. همچنین خوردن دمنوش یا عرق بهار نارنج باعث آرامش در زمان های استرس‌زا، که ممکن است مشکل خواب و به هم خوردن تمرکز را به همراه داشته باشد بسیار خوب است. نوشیدن عرق بهار نارنج باعث آرامش، بهتر شدن سردردهای میگرنی و بهتر شدن اختلالات خواب نیز خواهد شد. در شیوه جایگزین قادر می باشید تا عرق بهار نارنج را به آب حمام بیفزایید؛ این کار باعث آرام شدن تنش‌ها و سردردهای عصبی و دور شدن از استرس و اضطراب خواهد شد. به علاوه در طب سنتی استفاده از عرق گیاه بهار نارنج برای بیماران دارای افسردگی و استرس پیشنهاد می شود.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت بهبود سرماخوردگی

میزان زیاد ویتامین C و A در عرق گیاه بهار نارنج موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. این عرق گیاهی در برابر ایجاد بیماری هایی ویروسی نظیر سرماخوردگی‌ها مراقب شما خواهد بود و اگر سرما بخورید موجب بهبود سریع تر شما خواهد شد. خوردن ترکیب عرق بهار نارنج با آب‌لیمو موجب بهتر شدن سرماخوردگی می‌شود.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت از بین بردن سنگ کلیه

داشتن یک برنامه غذایی سالم و نوشیدن آب  کافی موجب پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه و حفظ سلامتی خواهد شد. در شیوه دیگر استفاده از بعضی مواد غذایی طبیعی و سالم با پاکسازی کلیه باعث حفظ سلامت آن می شوند. عرق گیاه بهارنارنج جهت پاکسازی کلیه‌ها بسیار مناسب می باشد. نوشیدن این عرق گیاهی موجب خارج شدن سنگ های مثانه و کلیه نیز می شود.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت درمان فشار خون

از جمله دیگر خاصیت های عرق گیاه بهار نارنج درمان فشار خون بالا می باشد. عرق گیاه بهار نارنج به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، گردش خون در رگ‌ها را بهتر کرده و در نتیجه باعث تنظیم فشار خواهد شد. همچنینی نوشیدن دمنوش بهار نارنج و یا عصاره آن جهت درمان فشار خون بالا موثر می باشد. ماده ای تلخ به اسم سونفریین در عصاره بهار نارنج و همچنین اثرات سمپاتومیتی سینافین موجود در آن احتمالا باعث کم شدن فشار خون خواهد شد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت درمان بیماری دیابت

از جمله موارد استفاده از عرق گیاه بهارنارنج تنظیم قند خون در بیماران دارای دیابت می باشد. یافته های پژوهش ها بیانگر این است که مصرف چای برگ های اسناکوت هندی و میوه نارنج برای چهار ماه قادر است تا سطح قند خون در بیماران دیابتی را کاهش دهد. ولی باید پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج جهت کاهش تب

عرق گیاه بهار نارنج موجب کاهش تب در بیماران خواهد شد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای کودکان

یکی دیگر از خاصیت های عرق گیاه بهار نارنج درمان خشکی و التهابات پوستی کودکان می باشد. خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای پوست باعث شده تا در محصولات کودک مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه عرق گیاه بهارنارنج اثر مثبتی در برطرف کردن بیش فعالی کودکان دارد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای افزایش وزن

همانگونه که پیش تر بیان کردیم عرق گیاه بهار نارنج موجب زیاد شدن اشتها خواهد شد و آن هایی که می خواهند وزنشان افزایش پیدا کند و اشتهایشان زیاد شود باید پیش از وعده غذایی آن را بخورند. همچنین افراد لاغر دارای اختلالات گوارشی قادر می باشند تا با استفاده از این عرق گیاهی در وعده صبحانه معده خود را تقویت کنند و مشکلات خود را برطرف کنند.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای بهبود خواب

همانگونه که قبلا گفتیم عرق گیاه بهار نارنج به علت دارا بودن خاصیت آرامش بخشی قادر است تا مشکلات خواب را رفع نماید. اگر در خواب خود اختلال دارید و تمایلی به خوردن داروهای شیمیایی ندارید قادر می باشید تا از عرق گیاه بهار نارنج استفاده نمایید. همچنینی خوردن این عرق گیاهی جهت سر درد های بی خوابی هم خیلی خوب می باشد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای سلامت قلب

تپش قلب که به علت ریتم نا مرتب ضربان قلب اتفاق می افتد احتمالا در هر سنی مردان و زنان را با مشکل روبرو خواهد کرد. بعضی عوامل مثل استرس و اضطراب موجب تپش قلب خواهند شد. خوردن عرق بهار نارنج یک درمان طبیعی جهت بهتر شدن تپش نامرتب قلب و کم شدن استرس خواهد شد. چراکه این گیاه دارای خواص آرام بخشی می باشد و قادر است تا تپش نامرتب قلب را تنظیم نماید. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی بهار نارنج با بهتر شدن فشار خون باعث کم شدن التهابات عروق خواهد شد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای بانوان

خوردن عرق گیاه بهار نارنج موجب آرام شدن دردها و اضطراب دوران قاعدگی خواهد شد. بانوان در دوران قاعدگی به علت ایجاد تغییرات هورمونی با استرس و اضطراب روبرو می شوند. خوردن این عرق گیاهی با دارا بودن خواص آرام بخشی و شادی آوری قادر است تا همچون یک دارو مسکن اختلالات دوران قاعدگی را برطرف کند.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای سلامت پوست

عرق گیاه بهار نارنج همچون یک تونر طبیعی پوست می باشد. این عرق گیاهی همچون یک تونر، سطح پوست را از چربی و آلودگی‌ها پاک می کند. عرق گیاه بهار نارنج برای پوست های حساس و چرب خیلی اثرگذار می باشد و موجب درمان منافذ باز پوست خواهد شد. به علت وجود ترکیبات ملایم این عرق گیاهی موجب درمان خشکی و التهاب پوست نوزادان خواهد شد. عرق گیاه بهار نارنج موجب نرمی و صافی پوست خواهد شد و بخور آن موجب نشاط و زیبایی ظاهر خواهد شد. از سوی دیگر عرق گیاه بهارنارنج قادر است تا لک، جوش پوستی، تیرگی زیر چشم و چین و چروک را برطرف نماید.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج برای درمان آفتاب سوختگی

عرق گیاه بهار نارنج به علت دارا بودن ویتامین C و خواص آرامبخشی برای بهبود آفتاب سوختگی، التهاب و قرمزی و سوزش پوست بسیار اثرگذار می باشد. برای استفاده از این عرق گیاهی در درمان آفتاب سوختگی اندکی از آن را روی گاز پانسمان تمیز ریخته و روی محل سوختگی بگذارید. باید بدانید که ویتامین C و خواص آرام بخشی این گیاه خوشبو موجب از بین رفتن التهاب خواهد شد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج به همراه عسل

مصرف عرق بهار نارنج با عسل قادر است تا مشکل یبوست را در افراد برطرف کند.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج به همراه گلاب

مخلوط عرق بهار نارنج و گلاب با آب از جمله برترین نوشیدنی های فصل تابستان به شمار می رود. همچنین در طب سنتی گلاب همچون مصلح بهارنارنج می باشد. بهار نارنج و گلاب خصیت آرام بخشی دارند در نتیجه مصرف این ترکیب باعث آرامش اعصاب و آرام شدن استرس و اضطراب خواهد شد.

  • خاصیت عرق گیاه بهار نارنج در طب سنتی

در طب سنتی گیاه بهار نارنج طبع گرم و خشکی دارد و استفاده از آن برای آن هایی که طبع و مزاج سردی دارند، پیشنهاد می شود. بعضی از خواص عرق بهار نارنج در طب سنتی در ادامه بیان شده اند:

– دارای خاصیت ضد سرطانی

– دارای خاصیت ضد امراض ریوی

– دارای خاصیت رفع یبوست

– دارای خاصیت شادابی پوست

– کاهش دهنده مشکلات معده نظیر رفلاکس، دردهای معده و موارد این چنینی

– دارای خاصیت درمان کنندگی تپش قلب

– مقوی و دارای خاصیت ضد تشنج

– تقویت کردن سیستم ایمنی بدن

مناسب ترین وقت استفاده از عرق گیاه بهار نارنج

مناسب ترین وقت استفاده از عرق گیاه بهار نارنج به اندازه دو ساعت پیش یا بعد از وعده ی غذایی است.

شیوه استفاده از عرق گیاه بهار نارنج

عرق گیاه بهار نارنج جهت درست کردن نوشیدنی در روز های گرم تابستان مناسب می باشد. همچنین قادر می باشید جهت درست کردن این شربت گلاب نیز به کارببرید. از طرف دیگر عرق گیاه بهار نارنج در موارد دیگری نیز استفاده می شود که در ادامه بیان می کنیم.

  • شیوه استفاده از عرق گیاه بهار نارنج برای پوست

جهت استفاده از این عرق برای پوست خود باید نصف فنجان عرق بهار نارنج را با یک قاشق غذاخوری عسل و 3 تا 5 فنجان شیر گرم مخلوط نمایید و داخل آب وان حمام بریزید. این ترکیب بسیار خوب جهت زیبایی و لطافت پوست خیلی موثر می باشد.

  • شیوه استفاده از عرق گیاه بهار نارنج برای سس سالاد

عرق بهار نارنج در درست کردن سس مورد استفاده قرار می گیرد. جهت درست کردن این سس می بایست تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری سرکه و نصف قاشق چای خوری عرق بهار نارنج را با یکدیگر ترکیب نمایید و اندکی فلفل و نمک به آن بزنید و همچون سس سالاد میل کنید.

  • شیوه استفاده از عرق بهار نارنج جهت معطر کردن هوا

عرق بهار نارنج با عطر خیلی خوب خود قادر است تا به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی در منازل استفاده شود. جهت درست کردن آن می بایست تا یک یا چند قاشق عرق بهار نارنج را با آب جوش مخلوط نمایید و بگذارید تا خانه خوشبو شود.

  • شیوه استفاده از عرق بهارنارنج جهت بهتر شدن خواب

عرق گیاه بهار نارنج دارای خاصیت آرام بخشی بوده و برایتان خواب آرامی به ارمغان می آورد. هر وقت که بی خواب باشید میزان اندکی عرق بهار نارنج را در کنار خود قرار دهید. بو کردن این عرق خواب سریع‌تر و آسان تری برایتان به ارمغان می آورد.

بدی های عرق گیاه بهار نارنج

در صورتی که به شیوه درست و مقدار مناسبی از عرق گیاه بهار نارنج استفاده نمایید، عوارض جانبی برایتان نخواهد داشت. ولی اگر این عرق گیاهی به اندازه بسیاری استفاده شود یا با محرک هایی نظیر کافئین خورده شود، باعث زیاد شدن ریسک ابتلا به فشار خون، حمله قلبی، بی حالی، سکته مغزی و عوارض جانبی شدید دیگری می شود. اگر در دوران بارداری و شیردهی باشید پیش از استفاده از عرق بهارنارنج با یک متخصص مشورت نمایید. استفاده زیاد از عرق بهار نارنج باعث زیاد شدن ضربان قلب خواهد شد. بنابراین آن هایی که ناراحتی قلبی دارند، نباید بهار نارنج بخورند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه