رعایت مواردی برای حفظ سلامت خود در شب یلدا

رعایت مواردی برای حفظ سلامت خود در شب یلدا

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور یعنی دکتر زهرا یاری در هنگام صحبت با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد که شب یلدا از جمله با اهمیت ترین شب ها برای ایرانیان به شمار می رود که معروف به چیدن سفره هایی پر از مواد غذایی خوشمزه و گوناگون می باشد.

دکتر زهرا یاری همچنین عنوان کرد که با توجه به وجود انواع خوراکی ها و تنقلات در جشن شب یلدا باید نکاتی را نیز رعایت نمایید که صدمه ای به سلامتی خود و خانواده و آشنایانتان نرسد.

این عضو هیئت علمی به علاوه اظهار کرد که یکی از مسائل مهم شب یلدا زیاد خوردن می باشد و بر اساس گزارش های به دست آمده در این شب، اورژانس‌ها شاهد سکته‌های قلبی و مغزی زیادی می باشند. اگر به فکر سلامتی خود می باشین چندین نکته را رعایت نمایید تا این شب را به خوبی و خوشحالی سپری نمایید.

او ادامه داد که افراد خصوصا آن هایی که بیماری هایی نظیر دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی دارند، می بایست در خوردن مواد غذایی حد و حدودی قائل شوند و رژیم غذایی خود را فراموش نکنند تا بتوانند قند خون، فشار خون و چربی خون خود را کنترل کرده و آسیبی نبینند.

مهم ترین نکته ای که دکتر یاری بیان کرد این است که در این شب شام را زود و سبک میل نمایید تا دچار سوء هاضمه نشوید. به علاوه نباید درشب یلدا شیرینی‌هایی مثل باسلوق یا انواع ژله درست پس از شام مصرف شود. اشخاصی که دچار دیابت می باشند می بایست شیرینی کمی بخورند. از سوی دیگر شما می توانید در عوض استفاده از شیرینیجات با چای یا دمنوش‌، از خشکبار یعنی همان توت، انجیر، کشمش و یا خرما استفاده نمایید.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور  گفت که مغزیجات مملو از مواد مغذی و همچنین غنی از کالری و چربی می باشند که خوردن زیاد آن ها باعث اضافه وزن و چاقی و زیاد شدن چربی خون خواهد شد.

به علاوه دکتر یاری ادامه داد که خوردن آجیل شور باعث زیاد شدن چربی خون و بالا رفتن فشار خون می شود و در نهایت خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی را افزایش می دهد؛ پس به جای آجیل شور سعی کنید که از آجیل خام استفاده نمایید. با توجه به این که ممکن است آلودگی میکروبی یا آلودگی با آفلاتوکسین‌ها در آجیل وجود داشته باشد می بایست آجیل تازه و خام را از فروشگاه های معتبر و بهداشتی تهیه کرد. آجیل های دارای پوست در مقایسه با آجیل‌های بدون پوست بهتر هستند و نباید آجیل‌های شور، بو داده، دارای رنگ و اسانس خریداری شود.

دکتر یاری مصرف میوه‌ها را به جای آبمیوه های مصنوعی به علت داشتن انواع ویتامین و املاح، فیبر و مواد مغذی دیگر نیز توصیه کرد. او در ادامه گفت که خوردن چندین میوه با هم، هم موجب به وجود آمدن مسائل گوارشی، نفخ و رودل می شود و هم به علت وجود قندهای طبیعی در میوه‌ها برای بیماران دارای دیابت و کبدچرب مناسب نیستند.

این عضو هیئت علمی در پایان پیشنهاد داد که در شب یلدا شام را حتما سبک و زود میل نمایید. پس از سپری شدن مدت مناسبی از صرف شام به میزان 2 عدد میوه، یک مشت آجیل خام به اندازه30 تا40 گرم و اندکی خشکبار بخورید و از مصرف شیرینی خودداری نمایید. با راعت این نکان حتما شبی آرام و شاد را سپری خواهید کرد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه