نحوه در امان ماندن از حمله های سایبری

نحوه در امان ماندن از حمله های سایبری

خوب است بدانید که کارشناسان تکنولوژی به صاحبان گوشی های اندروید و آیفون هشدار داده اند که ممکن است هوش مصنوعی برای حساب های بانکی آن ها خطرساز باشد.

متخصصین امنیت سایبری در خصوص حفظ امنیت اطلاعات و حساب بانکی کاربران در مقابل هوش مصنوعی مولد مواردی را خاطر نشان کرده اند. کارشناس امنیت سایبری یعنی فرانک اباگنیل که فیلم استیون اسپیلبرگ با عنوان “اگه می‌تونی منو بگیر” طبق زندگی او تولید شده، مواردی را در این خصوص به کاربران دستگاه های هوشمند بیان کرده است.

او در این باره بیان کرده است که فناوری باعث ایجاد جنایت خواهد شد. این موضوع همواره وجود دارد و در آینده هم خواهد بود. هوش مصنوعی به علت افزایش قابلیت مجرمان در ارتکاب جرم و اخاذی، باعث ایجاد مشکلات بسیاری در سطح جامعه شده است.

خصوصا هوش مصنوعی مولد، وظیفه با اهمیتی در بدتر کردن شناسایی دیپ فیک ‌ها انجام می دهد. خوب است بدانید که دیپ ‌فیک ‌ها رسانه ‌های مصنوعی می باشند که به وسیله هوش مصنوعی با کمک شکل و ظاهر افراد ایجاد می‌شوند.

با کمک تکنولوژی دیپ‌ فیک، مجرمان سایبری قادر می باشند تا تصاویر، فیلم‌ ها و محتوای صوتی فیک را برای قربانیان خود تولید کنند. این شیوه جهت کلاهبرداری از افراد توسط ترفندهای مهندسی اجتماعی نظیر فیشینگ انجام می شود.

فرانک اباگنیل همچنین اظهار کرد که هیچ تکنولوژی همچون هوش مصنوعی وجود ندارد که قادر باشد مهندسی اجتماعی را مغلوب خود کند. شما تنها قادر می باشید تا بر مهندسی اجتماعی توسط آموزش غلبه کنید. شما می بایست به دیگران یاد دهید که بفهمند چه موقعی به لحاظ اجتماعی مهندسی شده‌اند.

چگونگی تشخیص فیشینگ

فیشینگ نوعی اخاذی می باشد که در آن حمله کنندگان قربانیان را گول می زنند تا داده های مهم خود را لو دهند. اصولا قصد کلاهبردار دزدیدن اطلاعات بانکی، شخصیتی یا رمز عبور کاربران می باشد. اخاذی های فیشینگ توسط ایمیل یا پیام‌های متنی اس‌ام‌اس صورت می گیرند. بعضی از بزرگ‌ ترین شاخص‌ های کلاهبرداری فیشینگ، پیوندهای مشکوک از یک آدرس ایمیل نامعلوم، ایجاد حس فوریت یا تهدید در پیام و املا و دستور زبان بد می باشند.

نحوه در امان ماندن از کلاهبرداران

از جمله اساسی ترین شیوه هایی که قادر می باشید تا در مقابل اخاذی ‌های مهندسی اجتماعی و هکرها در امان باشید، به کار بردن رمز عبور یا Passkey نظیر تکنولوژی شناسایی چهره یا اثرانگشت می باشد. رمز عبور اعتبار دیجیتالی می باشد که مختص به یک اکانت کاربری و یک وب ‌سایت یا برنامه و اپ می باشد. رمز عبور به کاربران این امکان را می دهد تا بدون احتیاج به زدن نام کاربری یا رمز عبور بتوانند احراز هویت نمایند. این نوع رمز عبور ها در آیفون و اندروید وجود دارند و می توانید از ان ها به جای رمزهای عبور غیر ایمن استفاده نمایید.

موارد مهم دیگر

حساب ‌ها و اطلاعات آنلاین را همیشه بررسی کنید و هر اکانتی را که به کار نمی برید یا به آن احتیاج ندارید غیرفعال نمایید و یا پاک کنید.

با کمک ابزارهای آنلاین نظیر Have I Been Pwned می توانید چک کنید که اطلاعات شما امن بوده و در معرض دید نباشند.

کاربران می بایست ریسک نکرده و همه لینک ها را مخرب و یا دارای بدافزار بدانند تا هنگامی که نطمئن شوند.

سعی کنید تا همواره هویت ارسال کننده و درستی پیام را پیش از جواب دادن یا هر کار دیگری چک نمایید و مطمئن شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه