علامت های سرطان پوست

علامت های سرطان پوست

امروزه با توجه به زیاد شدن بیماری سرطان پوست در سرتاسر دنیا می بایست تا همه افراد علائم آن را بشناسند و با اقدام درست و به موقع مانع از پیشرفت این بیماری شوند. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را در این باره راهنمایی نماییم.

با توجه به آمار به دست آمده سرطان پوست از دهه ۱۹۹۰ برای افراد بالای ۵۴ سال دو برابر شده است. بر اساس این آمار از هر ۱۰۰ هزار نفر،  ۶۲ نفر در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ دچار این بیماری شده اند. متخصصین بیان کرده اند که با شناسایی زودهنگام این بیماری می توان مانع از پیشرفت آن شده و سریعا آن را درمان کرد.

اگر خال دارید و علائمی که در ادامه بیان شده را مشاهده کردید باید به یم متخصص مراجعه نمایید.

ظاهر نامنظم

موسسه ملی خدمات سلامت انگلیس یا NHS عنوان کرد که خال‌ها در حالت معمول بر روی پوست به شکل گرد بوده، گوشه های صاف و رنگی یک شکل می باشند. ولی ملانوما، تومور به وجود آمده از سلول‌های ملانین‌دار که نوعی تومور پوستی به شمار می رود، اصولا دارای شکلی نامنظم است. بدین شکل که گاهی اوقات دو نیمه بوده و هر نیمه آن ظاهری مختلف و گوشه ای ناصاف دارد.

رنگ غیر یکنواخت

اصولا خال معمولی یک رنگ دارد ولی ملانوما مخلوطی از دو یا چند رنگ می باشد و یا پخش رنگ در آن غیر یکنواخت می باشد.

ابعاد

باید بدانید که ملانوما اصولا از خال معمولی بزرگ تر بوده و در اکثر مواقع قط آن به بالای شش میلی‌متر می رسد.

تغییر ظاهر

پژوهشگران پوست بیان کرده اند که با دیدن خال جدید و یا هر تغییر شکلی در خال های خود می بایست به یک متخصص مراجعه نمایید.

خونریزی و خارش

از دیگر علائمی که باید به آن ها دقت نمایید وجود خال‌های دارای تورم، درد، خونریزی یا خارش می باشند.

با دیدن هر کدام از این نشانه ها در پوست خود می بایست به یک متخصص مراجعه نمایید تا تحت نظر قرار گیرید. پزشکان پوست، پیشنهاد می کنند که کمتر در زیر آفتاب باشید و یا اگر بودید همواره از ضد آفتاب استفاده نمایید.

از جمله فاکتورهایی که ممکن است شمارا در معرض ابتلا به ملانوما قرار دهد شامل پوست روشن، تجربه آفتاب‌سوختگی، زیاد ماندن در زیر نور فرابنفش، زندگی در نزدیکی خط استوا یا ارتفاعات، وجود خال‌های بسیار یا نامنظم، سابقه خانوادگی و سیستم ایمنی ضعیف می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه