معرفی نشانه های پنهان استرس و اضطراب در افراد

معرفی نشانه های پنهان استرس و اضطراب در افراد

متخصصین بیان کردند که نشانه های پنهان استرس به آسانی نادیده گرفته می شوند، ولی شناسایی آن ها جهت سلامت روان بسیار اهمیت دارند. از میان نشانه های در معرض دید استرس و اضطراب می توان به تحریک پذیری، عصبانیت، بی‌حوصلگی و تنش عضلانی اشاره کرد.

در این باره مدیر جامعه روانپزشکی یعنی دکتر عاصم شاه در دانشکده پزشکی بیلور در هیوستون، در یک بیانیه خبری اعلام کرد که احتمالا نمی توانید نشانه ها را برای زمان زیادی پنهان کنید. ولی خانواده، دوستان و همکاران به سرعت تغییر رفتار شما را می بینند. باید بدانید که نشانه های پنهان استرس احتمالا ماه‌ها طول بکشد تا دیده شود. در صورتی که گوشه گیر و تنها هستید، هیچ کس به غیر از شما نمی تواند بفهمید.

زمانی که فرد با یک وضعیت تهدید آمیزی روبرو می شود، سیستم عصبی سمپاتیک که قسمتی از سیستم عصبی مرکزی بدن و کار آن کنترل ضربان قلب، تنفس و فشار خون است، موجب تحریک واکنش جنگ یا گریز خواهد شد. هورمون استرس با نام دیگر کورتیزول نیز بدن را هوشیار نگه داشته و با خطر احتمالی روبرو می کند.

درست است که بعضی از استرس‌ها در زندگی طبیعی می باشد، ولی نظارت بر نشانه های پنهان آن اهمیت دارد. دکتر شاه گفت در صورتی که این افراد در طول زمان بدتر شوند یا زندگی روزانه آن ها با مشکل روبرو شود، احتمالا باید به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنند.

این متخصص ادامه داد که نشانه های پنهان استرس هنگامی است که افراد علاقه ای به زندگی نداشته باشند. آن ها دیگر کارهای لذت بخش پیشین خود را انجام نمی دهند و مضطرب، عصبی یا دارای ترس و تحت فشار می باشند. افراد باید حتما ساعاتی از روز را برای استراحت کردن اختصاص دهند چراکه این امر بسیار مهم می باشد و می تواند میزان استرس و اضطراب را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهد و در سلامت روان تاثیر مثبت داشته باشد.

دیگر نشانه های استرس پنهان کم شدن یا زیاد شدن وزن، کندن عمدی موها یا جویدن ناخن می باشند. جهت مدیریت استرس، این متخصص پیشنهاد می کند که نخست فعالیت بدنی و تکنیک‌های تمدد اعصاب را انجام دهید.استرس موجب ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی نظیر زیادشدن سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب تند، فشار خون زیاد، زیاد شدن کلسترول خون و زیاد شدن تنش عضلانی خواهد شد.

دکتر شاه در پایان گفت که مدیتیشن، تمرینات تنفس یا گذراندن وقت با خانواده و دوستان بسیار اثر گذار می باشند. جهت فعالیت بدنی، پیاده روی، یوگا، تای‌چی و یا ورزش مورد علاقه خود را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه