نحوه و راه درمان حمله پانیک

نحوه و راه درمان حمله پانیک

خوب است بدانید که حمله پانیک یا اختلال هراس دوره کوتاهی از استرس شدید می باشد که موجب به وجود آمدن احساسات فیزیکی مربوط به ترس خواهد شد. یک حمله پانیک نشانه های از جمله ضربان قلب تند، تنگی نفس، سرگیجه، لرزش و تنش عضلانی در فرد ایجاد می کند. حمله های پانیک به صورت زیاد و دور از انتظار اتفاق می افتند و بیشتر اوقات ناگهانی و بدون هیچ اتفاقی رخ می دهند. این حمله ممکن است چند دقیقه تا نیم ساعت زمان ببرد. ولی اثرات فیزیکی و احساسی حمله احتمالا تا چندین ساعت وجود خواهند داشت.

درمان حمله های پانیک یا اختلال هراس

حمله های پانیک مربوط به مشکلات اعصاب و روان می باشد. گزینه‌های اصلی جهت درمان حمله های پانیک، روان درمانی و استفاده از دارو می باشد. بر اساس وضعیت فرد یک یا هر دو گونه شیوه درمانی احتمالا به شما پیشنهاد می شود. ولی عواملی نظیر پیشینه بیماری فرد در حمله های پانیک، شدت اختلال هراس و دسترسی به درمانگران متخصص این اختلال در انتخاب شیوه درمانی اثرگذار می باشند.

باید بدانید که حملات پانیک به صورت کلی با روان درمانی، دارو درمانی و‌ یا هر دو نوع شیوه درمانی قابل درمان می باشند. همچنین این بیماری خط جدی ندارد ولی به علت نشانه های شدید می بایست حتما تحت درمان قرار گیرد.

مدل های مختلف درمان حمله پانیک یا اختلال هراس

حمله پانیک یا اختلال هراس توسط دارو درمانی، درمان‌های شناختی و شناختی-رفتاری یا ترکیبی از درمان‌های بیان شده قابل درمان می باشد. شیوه های گوناگون آرام کننده نشانه های حمله پانیک در ادامه بیان شده و اندکی توضیح داده شده اند:

  • درمان خانگی حمله پانیک یا اختلال هراس

بعضی از درمان های خانگی حمله پانیک یا اختلال هراس در ادامه بیان شده اند:

– جهت عوض کردن الگوهای فکری خود قالب بندی جدید شناختی به کار ببرید.

– به تمرینات تنفس عمیق بپردازید.

– ورزش مرتب را فراموش نکنید.

– به تکنیک‌های آرام کننده اعصاب نظیر مدیتیشن یا یوگا بپردازید.

– سعی کنید تا کافئین، محرک‌ها و الکل نخورید و یا مقدار آن را خیلی کم تر کنید.

– سعی کنید تا خواب لازم و با کیفیت داشته باشید.

– به بوییدن اسطوخودوس بپردازید.

  • آرام کردن عضله های بدن جهت درمان حمله پانیک

تمرین شیوه های آرام کردن عضلات احتمالا موجب کم شدن حمله های پانیک خواهد شد. در صورتی که این پیام به ذهنتان برسد که بدنتات آرام است، نشانه های دیگر نظیر تنفس سریع نیز کمتر خواهد شد. تکنیکی به اسم آرام کردن پیشرونده عضله ها یک شیوه معروف و اثرگذار جهت روبرو شدن با استرس و حمله های پانیک می باشد.

جهت رفع سریع تنش عضله ها در مواقع استرس و اضطراب می بایست کارهای زیر را انجام دهید:

– در ابتدا در جایی به صورت آرام و راحت بنشینید.

– سپس دستان خود را خیلی قدی مشت نمایید.

– اکنون مشت فشرده خود را چند ثانیه نگه دارید.

– به آهستگی انگشت های خود را باز کنید و احساس خود را کنترل نمایید.

  • ورزش یوگا جهت درمان حمله پانیک

ورزش یوگا موجب کم شدن استرس خواهد شد. این ورزش شیوه تعامل با سیستم عصبی را به اشخاص یاد می دهد. در صورتی که حمله پانیک به شما دست دهد، جهت بهتر شدن مشکل خود و برای آرامش گرفتن ورزش یوگا انجام دهید.

  • بستن چشم ها جهت درمان حمله پانیک

بستن چشم‌ها جهت کم شدن محرک‌های بیرونی به شما در این روند کمک خواهد کرد. بسته کردن چشم‌ها می‌‌تواند به شما در تنفس عمیق کمک کند و ضربان قلب شما را کم تر کند.

  • انجام مدیتیشن جهت درمان حمله پانیک

با توجه به اینکه مدیتیشن موجب آرام شدن فکر خواهد شد، با مراقبه بیشتر قادر می باشید تا فکر خود را از دور ببینید. مثلا مشاهده رد شدن ابرها در آسمان در این راستا موثر می باشد. با سپری شدن زمان و انجام تمرین قادر می باشید تا ذهن خود را به صورتی پرورش دهید که این احساسات قبول کرده و کنترل نمایید.

  • انجام ماساژ جهت درمان حمله پانیک

انجام ماساژ باعث آرام شدن بدن خواهد شد. بنابراین با آرام شدن بدن، فکرهای استرسی و هراس آور از ذهن بیرون می روند. به علاوه ماساژ می‌تواند باعث آرام شدن درد و تنش عضله ها شود، گردش خون را بهتر کند و موجب زیاد شدن انعطاف شود.

  • درمان دارویی جهت درمان حمله پانیک

انواع مختلف دارد موجب بهتر شدن نشانه های حمله پانیک خواهند شد که در ادامه معرفی خاهیم کرد:

داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIs

این دارد ها بدون خطر و با عوارض خیلی کمی همراه می باشند. اصولا داروهای ضد افسردگی SSRI همچون نخستین انتخاب دارویی جهت درمان حمله های پانیک می باشند. این داروها به وسیله سازمان غذا و دارو یا FDA جهت درمان حمله پانیک تایید شده اند و شامل دارو های فلوکستین یا پروزاک، پاروکستین یا پاکسیل، پکسوا و سرترالین یا زولوفت می باشند.

داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین یاSNRIs

این دارو ها گروهی دیگر از داروهای ضد افسردگی می باشند. SNRI ونلافاکسین یا Effexor XR جهت درمان حمله پانیک به وسیله سازمان غذا و دارو یا FDA تایید شده اند.

داروهای  بنزودیازپین‌ها

این دارد ها از جمله آرام‌ بخش‌های ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی می باشند. بنزودیازپین‌های به وسیله سازمان غذا و دارو یا FDA جهت درمان حمله پانیک تایید شده اند و شامل دارو های آلپرازولام یا زاناکس و کلونازپام یا کلونوپین می باشند. بنزودیازپین‌ها اصولا تنها به شکل کوتاه‌مدت مصرف می شوند، چراکه ممکن است به آن ها به صورت ذهنی یا فیزیکی عادت کنید. این داروها با داروهای دیگر تداخل دارند و عوارض جانبی بدی به وجود می آورند.

دارو سرترالین

همچنین دارد سرترالین یک درمان ایمن، قابل تحمل و اثرگذارترین دارو جهت حمله پانیک می باشد. پاسخ درمانی تقریبا سریع و بدون خطری دارد. این دارو مانع از لرزش بدن شده و با دوز ۲۵ میلی گرم آغاز می‌شود. باید بدانید که دوز اثرگذار مصرف سرترالین جهت درمان پانیک در محدوده ۵۰-۲۰۰ میلی گرم در روز می باشد.

  • تغییر در سبک زندگی جهت درمان حمله پانیک

تغییر در شیوه زندگی مثل بهتر شدن عادت های مربوط به خواب، بالا رفتن حمایت اجتماعی، به کار بردن شیوه های کم کردن اضطراب و ورزش مرتب می تواند نشانه های حملات پانیک را بهبود ببخشد. تنها می بایست با حوصله و صبر این شیوه ها را در زندگی خود پیش بگیرید تا شاهد اثرات مثبت آن باشید.

  • داشتن خواب کافی جهت درمان حمله پانیک

کم بودن میزان خواب می تواند دلیل غیرمستقیم اختلال هراس در کسانی باشد که آسیب پذیر هستند. کم بودن خواب موجب زیاد شدن سطح کورتیزول در جریان خون شده که در نتیجه سیستم عصبی را فعال خواهد کرد. فعال بودن سیستم عصبی شامل تنفس کم عمق و سریع ‌تر می باشد.

  • کنار گذاشتن الکل جهت درمان حمله پانیک

خوب است بدانید که بعد از خوردن الکل و هنگامی که اثرات الکل ناپدید می شوند و مغز شما سعی می کند تا این مواد شیمیایی را به میزان طبیعی خود پایین بیاورد، نشانه هایی همچون احساس استرس پدیدار می شوند. بنابراین اگر اختلال هراس دارید الکل را کنار بگذارید.

  • درمان روان شناختی جهت درمان حمله پانیک

درمان شناختی رفتاری یا CBT، نوعی روان درمانی بر پایه تحقیقات می باشد که اصولا جهت درمان حمله پانیک به کار می رود. CBT شیوه های گوناگون تفکر، رفتار و واکنش به احساساتی را که در زمان یا پیش از حمله پانیک اتفاق می افتد، به شما یاد می دهد. هنگامی که یاد بگیرید به احساسات فیزیکی استرس و ترس در زمان اختلال هراس واکنش مختلفی نشان دهید، احتمالا شدت حمله ها در شما کم تر خواهد شد.

مواجهه درمانی یک شیوه رایج CBT می باشد که موجب مقابله با ترس‌ها و باورهای مربوط به حمله پانیک خواهد شد. این شیوه موجب می شود تا در کارهایی که از آن‌ها دوری کرده‌اید شرکت نمایید. نوردهی درمانی نیز شیوه ای می باشد که برخی مواقع با تمرینات آرامش اعصاب انجام می‌شود.

  • تمرین تنفس جهت درمان حمله پانیک

در صورتی که در زمان حمله پانیک به سرعت نفس بکشید، با تمرینات تنفسی قادر می باشید تا نشانه های این حمله را در خود کاهش دهید. این تمرینات تنفسی در ادامه بیان شده اند:

– تا حد ممکن به صورت آرام و عمیق تنفس کنید.

– به صورت مداوم از یک تا پنج هر نفس و هر بازدم را شمارش کنید.

– چشم های خود را بسته نگه دارید و تمرکز خود را روی نفس کشیدن بگذارید..

  • درمان غذایی پانیک جهت درمان حمله پانیک

برنامه غذایی دارای منیزیم اندک موجب زیاد شدن رفتارهای مرتبط با استرس خواهد شد. در نتیجه، غذاهای سرشار از منیزیم احتمالا موجب می شود تا به آرامش برسید. برای نمونه سبزیجات برگ دار نظیر اسفناج و چغندر سرشار از منیزیم می باشند.

مواد غذایی دیگری نظیر حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل نیز بسیار برای این بیماری خوب می باشد. غذاهای سرشار از روی نظیر صدف، بادام هندی، جگر، گوشت گاو و زرده تخم مرغ و به علاوه ماهی ‌های چرب نظیر ماهی آزاد آلاسکا وحشی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند نیز بسیار مفید می باشند.

همچنین خوب است بدانید که غذاهای پروبیوتیک موجب کم شدن استرس خواهد شد. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک نظیر ترشی، کلم ترش و کفیر بسیار مناسب می باشد. به علاوه مارچوبه، غذاهای سرشار از ویتامین B نظیر آووکادو و بادام که موجب آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین و دوپامین می‌شوند نیز برای حمله پانیک بسیار مناسب می باشند.

  • درمان حمله پانیک یا اختلال هراس در طب سنتی

برخی داروهای گیاهی جهت درمان پانیک و آرام کننده استرس در طب سنتی در ادامه لیست شده اند:

– دارو گیاهی کاوا

– دارو گیاهی گل شور

– دارو گیاهی والرین

– دارو گیاهی بابونه

– دارو گیاهی رازک

– دارو گیاهی اسطوخودوس

– دارو گیاهی بادرنجبویه

– دارو گیاهی زنجبیل

– دارو گیاهی قاشقک آبی

– دارو گیاهی گل ساعتی

– دارو گیاهی جینسینگ

– دارو گیاهی فرنجمشک

– دارو گیاهی جو دوسر

– دارو گیاهی چای کوهی

– دارو گیاهی شیرین‌بیان

بعضی از مکمل‌های گیاهی آرامکننده استرس و اضطراب خواب آلود می باشند. در نتیجه در زمان رانندگی و فعالیت های دیگر از آن ها استفاده نکنید.

خوب است بدانید که داروهای گیاهانی نظیر گل ساعتی، کاوا، مخمر سنت جان، ریشه سنبل الطیب و به علاوه اسید آمینه لیزین و کاتیون منیزیم، مدت های بسیار طیادی است که در طب سنتی جهت آرامش ذهن و بهتر شدن خلق و خو به کار برده می‌شوند.

مفهوم قانون ۳۳۳ در حمله پانیک یا اختلال هراس

شما قادر می باشید تا از قانون ۳۳۳ جهت کنترل استرس خود استفاده نمایید. تنها اطراف خود را مشاهده کنید و سه شی و سه صدا را شناسایی نمایید، پس از آن نیز سه بخش بدن را تکان دهید. خیلی ها با انجام این کار می توانند استرس و اضطراب خود را کنترل کنند.

وقت مورد نیاز جهت درمان حمله پانیک یا اختلال هراس

حمله پانیک نوعی بیماری خفیف و ساده نمی باشد که درمان آن به سرعت صورت بگیرد. این بیماری در ابتدا باید توسط پزشک تشخیص داده شود و شیوه های پیشگیری و درمان آن طولانی مدت می باشد.

اصولا یک دوره درمانی برای ۶ تا ۹ ماه جهت درمان حمله پانیک احتیاج است. بعضی از بیمارانی که دارد مصرف می کنند می توانند بعد از مدت کوتاهی آن ها را قطع کنند. از سوی دیگر برخی بیماران نیاز به درمان برای مدت زمان بیشتری یا حتی تا آخر عمر خود دارند.

دکتر مناسب جهت درمان پانیک یا اختلال هراس

اگر استرس شدید دارید، می بایست به نزد یک روانشناس یا روانپزشک بروید. روانپزشک می تواند این بیماری را تشخیص داده و شیوه درمان را برایتان توضیح دهد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه