همه چیز درباره دلایل ایجاد یبوست در نوزادان

همه چیز درباره دلایل ایجاد یبوست در نوزادان

بروز یبوست در بین کودکان و نوزادان بسیار متداول است ولی بعضی خانواده‌ها به ویژه زوج های جوان که تا به حال بچه نداشته اند، از این موضوع می ترسند و گاهی اوقات با پیشنهاد دیگران به صورت خودسرانه نوزاد یا کودک خود را درمان می کنند اما متخصصین خوددرمانی یبوست کودکان را منع کرده اند.

فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یعنی دکتر امیرحسین حسینی بیان کرد که خود درمانی یبوست کودکان اصلا درست نمی باشد و گفت که زور زدن کودک در زمان دفع بیماری نمی باشد که احتیاج به درمان خاصی داشته باشد.

این فوق تخصص در مورد رایج ترین بیماری ‌ها در نوزادان، شیرخوران و کودکان در سن کم گفت که نخستین علائم بیماری‌های رایج در کودکان از هفته‌ سوم به بعد از تولد شروع می‌شود. او بیان کرد که این موضوع با زور زدن ‌های شیرخواران در زمان دفع مدفوع معین می‌شود و خانواده‌ها گمان می کنند که فرزندشان یبوست گرفته است.

دکتر حسینی افزود که زور زدن نوزادان جهت دفع مدفوع مشکلی رایج به شمار می رود که حتی تا شش ماهگی هم احتمالا ادامه دار باشد.

این متخصص در ادامه گفت که زور زدن‌های همراه با تغییر رنگ پوست به صورت قرمز، جمع کردن بخش های مختلف بدن در شیرخواران رایج می باشد و ممکن است با این زور زدن دفعی صورت بگیرد و یا اتفاقی نیفتد.

او گفت این مشکل در نوزادان دیسچزیا می باشد و با وزن‌گیری درست و دفع روز تولد احتیاج به کار ویژه ای نمی باشد. دکتر حسینی بیان کرد زور زدن‌ها نباید با علامت‌های دیگری نظیر توقف تنفس، کبودی لب‌ها، حمله‌های تشنجی، سرفه، استفراغ‌های خونی، صفراوی و جهنده همراه باشد که ار این چنین باشد خطرناک خواهد بود.

دکتر حسینی اظهار کرد که اگر زور زدن نوزاد با مشکلاتی بیان شده در قبل همراه نباشد، خودش پس از مدتی رفع خواهد شد.

این فوق تخصص بیان کرد که خانواده ها نباید خانواده‌ها جهت کم کردن این نشانه ها خوددرمانی انجام دهند. از میان این خوددرمانی ها می توان به تحریک مقعدی با کمک گوش‌پاک‌کن، روغن زیتون، انگشت و یا صابون اشاره کرد که برای نوزادان خوب نمی باشد.

این عضو هیات علمی عنوان کرد که خوددرمانی یبوست برای نوزادان اصلا درست نمی باشد و زور زدن نوزاد در زمان دفع، بیماری سختی نمی باشد و اصلا نباید برای نوزادان زیر یک سال از داروهایی در این زمینه استفاده کرد.

او در پایان گفت اگر مشکلی وجود داشت پزشک پروبیوتیک‌ها را توصیه خواهد کرد. همچنین نباید از پروتئین‌های گاوی برای رژیم نوزادان استفاده شود. به علاوه مادر باید رژیم غذایی خود را با نظر پزشک تغییر دهد تا در دفع کودک مشکلی وجود نداشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه