همه چیز درباره دلایل سفتی و بروز درد مفصل های بدن

همه چیز درباره دلایل سفتی و بروز درد مفصل های بدن

خیلی ها گاهی اوقات در طول زندگی خود دچار سفتی و درد مفصل ها خواهند شد، ولی دلایل گوناگونی احتمالا این عارضه را به وجود می آورند و در بعضی ها احتمالا به دلایل بحرانی تری این مشکل اتفاق می افتد.

دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

  • حالت خوابیدن از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

خیلی مواقع حالت خوابیدن افراد در شب ممکن است باعث سفتی مفاصل شما شود.

هنگامی که شخص خوب نمی خواهد و ستون فقراتش را در یک راستا قرار نمی دهد و گردن خود را در وضعیت خنثی نمی گذارد، احتمالا در مفاصلش سفتی یا درد ایجاد خواهد شد.

کسانی که به پهلو می خوابند، در صورتی که سفتی و درد مفاصل دارند، احتمالا به پهلوی خود دراز نمی کشند. گذاشتن بالش‌ها در اطراف بدن باعث می شود تا در حالت خوبی بخوابید و دچار سفتی و درد مفاصل نشوید.

  • زمان روز از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

در کنار حالت خوابیدن بر اساس پژوهش ها مشخص شده که سفتی و درد مفاصل احتمالا در زمان صبح که فرد برای نخستین بار از خواب بیدار می‌شود، به علت ارتباط میان التهاب و ساعت شبانه‌روزی فرد، بیشتر باشد. این احتمال در موارد سفتی مفاصل به علت آرتریت روماتوئید بیشتر می باشد. همچنین مشخص شده که خواب بد شبانه احتمالا موجب وخیم ترشدن درد مفصل ها خواهد شد. این درد و سفتی مفصل ها احتمالا خواب را با مشکل روبرو می کنند.

  • سن از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

اشخاص با سن بالا احتمالا به علت استفاده بیشتر از مفصل های خود در طول زندگی دچار سفتی بیشتری خواهند شد. با سپری شدن زمان، دامنه حرکت مفصل شخص محدودتر خواهد شد. به علاوه احتمالا مفصل های فرد کمتر منعطف شوند. غضروف مفصل که به شکل بالشتکی می باشد از اتصال میان استخوان‌های فرد در مفصل ها محافظت می نماید. این غضروف ها با زیاد شدن سن شروع به فرسوده شدن کرده وملتهب می شوند و آرتریت شکل می گیرد.

  • چاقی از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

هنگامی که شخصی چاق می باشد، یعنی وزن او نسبت به قدش بیشتر می باشد. متداول ترین شیوه جهت اندازه گیری این شاخص با کمک شاخص توده بدنی یا BMI می باشد. BMI بیشتر از ۲۵ به معنای اضافه وزن، بیشتر از ۳۰ به معنای چاقی و بیشتر از ۴۰ به معنای چاقی شدید می باشند.

زمانی که بدن دچار اضافه وزن شود، این وزن فشار اضافی بر مفاصل اعمال خواهد کرد. همچنین سلول های چربی قادر می باشند تا پروتئین هایی را در بدن آزاد کنند که موجب التهاب می شوند. هر دو این موارد در کنار یکدیگر احتمالا باعث آرتریت خواهد شد که در نتیجه سفتی مفاصل را به همراه دارد.

همچنین بر اساس پژوهش ها مشخص شده که اضافه وزن احتمالا موجب ایجاد مشکلات متابولیک در بدن خواهد شد که احتمالا اثر منفی بر سلامت استخوان خواهد داشت. افراد چاق از نشستن زیاد یا پس از بیدار شدن از خواب این مشکل برایشان ایجاد می شود. بعضی ها ناراحتی کمی خواهند داشت که بعد از آغاز حرکت ناپدید می شود. بعضی دیگر سفتی مفاصل را بیشتر و در زمان طولانی تر تجربه می کنند. در مورد های وخیم تر سفتی مفاصل احتمالا بر حرکت شخص تأثیر بگذارد. افراد احتمالا در تحمل وزن بر روی مفاصل خود یا ایستادن و راه رفتن با مشکل روبرو می شوند.

  • برنامه غذایی از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

مصرف محصولات لبنی و حیوانی احتمالا موجب ایجاد بیماری هایی نظیر نقرس یا آرتریت خواهند شد که در نتیجه سفتی مفاصل را به دنبال دارند.

زمانی که افراد این مواد غذایی را بیشتر مصرف کرده و غذاهای گیاهی کم تری استفاده کنند، احتمالا بیشتر دچار این عارضه خواهند شد. بر اساس پژوهش ها مشخص شده که انتخاب یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا گیاهخواری باعث کم شدن سفتی مفاصل خواهد شد. همچنین مصرف فیبر بیشتر، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم، پروبیوتیک‌ها، گیاهان و ادویه خوب می باشد.

  • بورسیت از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

بورسیت هنگامی رخ می دهد که کیسه های ریز پر از مایع در مفصل ها به اسم بورسا دچار التهاب شوند. التهاب موجب ایجاد درد و سفتی مفاصل خواهد شد.

بورسیت اصولا در هر مفصلی می تواند اتفاق بیفتد، ولی در مفصل های بزرگ تر نظیر شانه‌ها، لگن، مچ پا و آرنج بیشتر اتفاق می‌افتد.

بورسیت اصولا با استراحت بهتر خواهد شد. شخص می بایست فعالیت هایی که موجب حرکت مفصل می شود را اندک کند و برای زمان زیادی استراحت کند. استراحت مفصل ها موجب بهتر شدن التهاب بورس‌ها شده و درد و سفتی آن ها بهبود می بخشد.

  • آرتروز یا استئوآرتریت از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

استئوآرتریت یا آرتروز از گونه های مختلف آرتریت تحلیل‌برنده می باشد که به علت ساییده شدن غضروف مفصل اتفاق می افتد و در نتیجه در افراد بالای ۶۵ سال احتمال رخ دادنش بیشتر است. آرتروز بیشتر مفاصلی نظیر مفاصل انگشتان دست، مفصل‌های لگن، زانو و گردن را درگیر خواهد کرد. با رشد این بیماری تورم و درد مفصل تشدید یافته و به علاوه صداهای ترک خوردگی با حرکت شنیده می شود. درمان‌ها اصولا موجب تسکین درد و کم شدن تورم در مفاصل خواهند شد. افرادی که آرتروز آن ها شدید تر می باشد احتمالا احتیاج به جراحی پیدا می کنند.

  • روماتیسم مفصلی از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

آرتریت روماتوئید یا RA از جمله آرتریت های متداول می باشد اصولا در بزرگسالان میان ۳۰ تا ۶۰ سال اتفاق می افتد. آرتریت روماتوئید نوعی مشکل خود ایمنی می باشد که موجب حمله سیستم ایمنی به مفصل های سالم خواهد شد. اشخاص دارای این بیماری درد و تورم در مفصل ها را تجربه خواهند کرد. باید بدانید که درمانی برای این بیماری پیدا نشده است. اکثر درمان ها برای این بیماری موجب کم شدن سرعت رشد بیماری خواهند شد.

  • لوپوس از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

ازجمله دیگر بیماری های خود ایمنی که موجب حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم نظیر ماهیچه ها و مفاصل خواهد شد لوپوس می باشد. زمانی که لوپوس به مفصل های سالم حمله می کند، نشانه هایی همچون تورم، سفتی، سختی و درد در بیمار ایجاد می شود. تشخیص لوپوس سخت می باشد چراکه خیلی از نشانه ها نظیر دیگر بیماری ها می باشد. هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد و نشانه های آن با سپری شدن زمان بدتر خواهند شد. درمان این بیماری موجب کنترل نشانه ها خواهد شد. درمان‌های موجود باعث آرام شدن علائم خواهند شد.

  • نقرس از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

نقرس نوعی آرتریت با آغاز ناگهانی می باشد که مردان را بیشتر از زنان درگیر خواهد کرد. نقرس به سرعت شکل می گیرد و نشانه های آن گاهی یک شبه خود را نشان می دهند و بیشتر در انگشت شست پا اتفاق می افتد. بیماری نقرس با درد و حساسیت شدید مفاصل، سفتی مفاصل، تورم و زیاد شدن گرمای مفصل همراه است. همچنین نقرس ممکن است در هر مفصلی شکل بگیرد. نقرس اصولا برای زمان کوتاهی بروز پیدا می کند و از بین می رود. بیماران دارای نقرس بیشتر نشانه های بیماری را در عمر خود روشن و خاموش می کنند. درمان این بیماری موجب کم شدن نشانه ها و کم شدن سطح اسید اوریک در خون خواهد شد.

  • فیبرومیالژی از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

فیبرومیالژی نوعی بیماری مزمن می باشد که موجب درد در همه بدن خواهد شد. به علاوه سفتی مفصل ها از جمله نشانه های این بیماری می باشد. با توجه به اینکه افراد دارای بیماری لوپوس یا آرتریت روماتوئید احتمالا بیشتر در معرض این بیماری می باشند، سفتی و درد مفصل ها در آنان شدیدتر و خطرناک تر خواهد بود.

  • سرطان استخوان از دلایل سفتی و درد مفصل های بدن

سرطان استخوان در بیشتر موارد موجب سفتی مفصل ها نمی شود، ولی احتمالا بعضی مواقع باعث سفتی خواهند شد. زمانی که شخصی به علت سرطان استخوان با سفتی مفاصل روبرو شود، اصولا سرطان در بازوها و پاهای او می باشد.

درمان سفتی و درد مفصل های بدن

خیلی از داروهای بدون نسخه OTC و خانگی جهت بهبود و کم شدن سفتی، درد و تورم مفصل ها مفید می باشند. از جمله این داروها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs می باشند که از میان آن ها می توان به داروهایی نظیر ایبوپروفن و مسکن های دیگر همچون استامینوفن اشاره کرد.

برای کسانی که سفتی مفصل های آنان به خاطر آرتریت می باشد، احتمالا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درمان بهتری نسبت به مواد افیونی نظیر مورفین می باشند.

در صورتی که دلیل درد مفصل ها مشخص نباشد، به صورتی ناگهانی اتفاق افتاده باشد یا نشانه های دیگری هم در کنار خود داشته باشند، حتما باید به متخصصی در این زیمنه مراجعه کنید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه