همه چیز درباره مراقبت های پس از عمل لیزیک

همه چیز درباره مراقبت های پس از عمل لیزیک

خوب است بدانید که تقویت چشم پس از عمل لیزیک بسیار اهمیت دارد. شما می بایست مواردی را بعد از این عمل رعایت نمایید تا بهترین نتیجه را ببینید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا شیوه های تقویت چشم پس از عمل لیزیک را بیان کنیم.

مراقبت های چشم پس از عمل لیزیک

جراحی لیزیک چشم از جمله معروف ترین و متداول ترین عمل چشم می باشد که جهت اصلاح مشکلات مربوط به بینایی صورت می گیرد. کراتومیلوسیس درجا توسط لیزر LASIK قادر می باشد تا در عوض عینک یا لنزهای تماسی به کار رود. در جراحی لیزیک مدل ویژه ای از لیزر برش جهت تغییر شکل قرنیه به کار می رود. در چشم ‌هایی که دارای بینایی عادی می باشند، قرنیه نور را بر روی شبکیه در پشت چشم خم می‌کند یا می‌شکند.

ولی در چشم های نزدیک بین، دوربین یا آستیگمات، نور به صورت نادرستی خم خواهد شد. این شکست اشتباه موجب تاری دید خواهد شد. عینک یا لنزهای تماسی قادر می باشند تا بینایی را درست نمایند، ولی تغییر شکل قرنیه نیز انکسار لازم جهت اصلاح بینایی را ایجاد می‌کند. بنابراین بسیاری از این شیوه درمانی استقبال می کنند.

در حالت کلی بعضی از شیوه های تقویت چشم پس از عمل لیزیک‌ در ادامه بیان شده اند که آن ها را توضیح خواهیم داد:

  • شما می بایست بعد از تمام شدن روند درمان برای زمان اندکی عینک بزنید.
  • می توانید تا از لنز تماسی نرم چندین روز اول بعد از درمان با نظر پزشک استفاده نمایید.
  • کارهایی نظیر خواندن یا آن هاییی که احتیاج به نزدیک بینی دارند را حداقل شش هفته انجام ندهید.

مزایای تقویت چشم پس از عمل لیزیک چشم

تقویت چشم پس از عمل لیزیک گام پایانی در پروسه درمان و رسیدن به نتیجه می باشد. رعایت بعضی از موارد و یک برنامه غذایی مناسب موجب بازسازی و خوب شدن بافت چشم خواهد شد.

شیوه های گوناگون تقویت چشم پس از عمل لیزیک چشم

در ادامه مقاله شیوه های تقویت چشم پس از عمل لیزیک را به شما توضیح خواهیم داد:

  • به کار بردن قطره چشم پس از عمل لیزیک چشم

بعد از جراحی لیزیک می بایست تا قطره‌های آنتی بیوتیک و ضد التهابی به صورت مرتب و در زمان معینی استفاده شود. این قطره ‌ها معمولا جهت استفاده چندین بار در روز و برای چند روز توسط پزشک تجویز خواهند شد. شما می بایست تا طبق دستور پزشک خود آن ها را استفاده نمایید. همچنین قطره‌های روان کننده اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده هم مناسب می باشند.

  • به کار بردن عینک و شیلد‌های محافظ پس از عمل لیزیک چشم

برای مدت چنج شب یک محافظ یا شیلد یا عینک پلاستیکی به چشم خود بزنید. این کار مانع از مالیدن غیرارادی چشم ‌ها در هنگام خواب خواهد شد. تا دو هفته اول پس از عمل هم هنگامی که در محیط باز باشید، حتی در هوای ابری می بایست تا عینک آفتابی بزنید.

  • استفاده از مکمل و ویتامین پس از عمل لیزیک چشم

استفاده از مکمل و ویتامین ‌های بیان شده  در ادامه موجب خوب شدن سریع پس از عمل لیزیک چشم خواهد شد.

مصرف ویتامین A پس از عمل لیزیک چشم

از مراقبت های پس از لیزیک می توان به مصرف ویتامین A اشاره کرد که باعث می وشد تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و از شما در مقابل بیماری‌ های دیگر مراقبت کند. استفاده از ویتامین A ریسک ابتلا به عفونت چشم را کم کرده و سرعت خوب شدن بعد از عمل را سریع تر خواهد کرد.

مصرفویتامین C پس از عمل لیزیک چشم

ویتامین C تاثیری مثبتی بر روی چشم دارد که از میان ان ها می توان به از بین بردن رادیکال‌ های آزاد اشک بعد از عمل جراحی اشاره کرد.

مصرف ویتامین D پس از عمل لیزیک چشم

استفاده از ویتامین D خیلی بر بینایی اثر مثبتی دارد. ویتامین دی برای سلامت چشم خیلی مهم می باشد. این ویتامین موجب بهتر شدن عملکرد اشک شده و خطر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم را کم تر خواهد کرد.

مصرف روی پس از عمل لیزیک چشم

روی نوعی عنصر نادر می باشد که به وسیله مکانیسم‌ های گوناگون بر متابولیسم سلولی اثر می‌گذارد. به علاوه عنصر روی نقش با اهمیتی در حفظ کارکرد طبیعی چشم دارد. این عنصر دارای غلظت‌های بالایی در بافت چشم، خصوصا در شبکیه و مشیمیه می باشد.

مصرف ویتامین B پس از عمل لیزیک چشم

مصرف ویتامین ‌های B نظیر B۶، B۱۲ و اسید فولیک قادر می باشند تا مانع از دژنراسیون ماکولا یا AMD مرتبط با سن شده و موجب بهتر شدن سلامت چشم شوند. در این حالت شبکیه چشم در طول زمان بدتر شده و موجب تاری دید خواهید شد.

  • استفاده از مواد غذایی دارای عناصر آنتی اکسیدان پس از عمل لیزیک چشم

در کناراسیدهای چرب امگا ۳، چند نوع ماهی دارای سلنیوم و ویتامین C می باشند که ویتامین های محافظ چشم می باشند. این موارد با آنتی اکسیدان موجود در خود از چشم در مقابل استرس اکسیداتیو مراقبت می‌کنند. زمانی که دفاع آنتی اکسیدانی بدن بر صدمه رادیکال‌های آزاد مغلوب شود، استرس اکسیداتیو به صورت بالقوه موجب صدمه بافتی به اندام‌ هایی نظیر چشم خواهد شد.

با مصرف زیاد ماهی، آنتی اکسیدان بدن فراهم می‌شود و دفاع بدن در مقابل استرس اکسیداتیو نیز تقویت خواهد شد.

  • مصرف پروتئین پس از عمل لیزیک چشم

جهت بهتر شدن بعد از عمل لیزیک چشم می بایست تا مقادیر بسیاری پروتئین و مواد مغذی حیاتی برای چشم ‌ها استفاده نمایید. برای نمونه تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین بوده و به علاوه دارای مواد مغذی مفید و ‌طبیعی می باشد.

  • مصرف تخم مرغ پس از عمل لیزیک چشم

باید بدانید که تخم مرغ یک غذای بسیار خوب برای سلامت چشم به شمار می رود. زرده تخم‌مرغ دارای ویتامین A، لوتئین، زآگزانتین و روی می باشد که همه آن ها مختص به سلامت چشم می باشند. ویتامین A محافظ قرنیه می باشد. لوتئین و زآگزانتین باعث می شوند تا به بیماری‌ های جدی چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن مبتلا نشوید. همچنین روی موجود در تخم مرغ موجب سلامت شبکیه شده و دید چشم در شب را بهتر خواهد کرد.

  • مصرف کربوهیدرات پس از عمل لیزیک چشم

کربوهیدرات ‌ها نیز جهت تقویت چشم بسیار خوب می باشند. در زمان بعد از عمل کربوهیدرات‌ های دارای فیبر زیاد نظیر سبزیجات، میوه‌ ها و غلات کامل مصرف نمایید. به علاوه از خوردن نان سفید یا کربوهیدرات ‌های تصفیه شده اجتناب نمایید.

  • مصرف چربی های سالم پس از عمل لیزیک چشم

خوردن چربی ‌های سالم ر حد معتدل باعث می شود تا التهاب کم شده و بیمار سلامت کلی خود را به دست اورد. از میان مواد غذایی دارای چربی سالم می توان به روغن زیتون، شکلات تلخ، آجیل، دانه‌ها، لبنیات پرچرب، ماهی چرب و آووکادو اشاره کرد.

خوردن روغن بذر کتان، روغن ماهی یا مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ در هفته‌ های پیش از عمل لیزیک باعث ایجاد اشک بیشتر خواهد شد. این روغن‌ها پس از عمل لیزیک موجب حفظ رطوبت چشم ها خواهند شد.

  • مصرف امگا ۳ پس از عمل لیزیک چشم

بعد از عمل لیزیک، میزان تولید اشک تحت تاثیر قرار گرفته و باعث احساس ناراحتی و تاری دید خواهد شد. خوردن روغن ماهی امگا ۳ پس از لیزیک باعث بهتر شدن ترکیب اشک خواهد شد و همچنین موجب حفظ و بهتر شدن بینایی می شود.

  • مصرف ماهی پس از عمل لیزیک چشم

بعد از عمل لیزیک مواد غذایی همچون ماهی بسیار خوب می باشند. ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که موجب کم شدن خشکی چشم یا درمان سندرم خشکی چشم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا خواهد شد. سندرم خشکی چشم هنگامی رخ می دهد که اشک‌ ها قادر نباشند به مقدار لازم چشم‌ها را مرطوب نمایند.

  • مصرف کلم بروکلی پس از عمل لیزیک چشم

حهت کم شدن سرعت و جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و آب مروارید مرتبط با زیاد شدن سن کلم‌ بروکلی و بروکسل مصرف نمایید. بروکلی دارای ریبوفلاوین یا B۲ موجود در رنگدانه شبکیه می باشد و موجب هماهنگی چشم با تغییرات نور خواهد شد.

  • مصرف هویج پس از عمل لیزیک چشم

کم بودن ویتامین A که اصولا در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، موجب زیاد شدن خشکی چشم خواهد شد. خوردن غذاهای دارای ویتامین A نظیر کدو تنبل، زردآلو، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، محصولات لبنی و جگر این ویتامین را فراهم خواهد کرد. به علاوه از دیگر مزایای ویتامین A مراقبت از سطح چشم می باشد.

  • مصرف گردو پس از عمل لیزیک چشم

گردو از جمله منابع مفید برای چشم می باشد. این خوراکی لذیذ دارای روی، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به برطرف شدن مشکلات چشمی مرتبط با زیاد شدن سن و سندرم خشکی چشم کمک خواهد کرد.

  • مصرف زغال‌ اخته پس از عمل لیزیک چشم

اضافه کردن زغال اخته به وعده‌ های غذایی شیوه بسیار خوب جهت تقویت سلامت چشم می باشد. زغال اخته سرشار از ویتامین ‌ها و آنتی اکسیدان‌ ها می باشد که قادر است تا موجب بهبود بیماری‌ هایی نظیر رتینیت پیگمانتوزا و دژنراسیون ماکولا شود. زغال اخته مواد غذایی مهمی جهت جلوگیری از نابینایی می باشد.

  • مصرف پرتقال پس از عمل لیزیک چشم

مرکباتی نظیر پرتقال حاوی ویتامین C می باشند. ویتامین C موجب می شود تا تا بافت همبند نظیر کلاژن موجود در قرنیه چشم را ایجاد کرده و محافظت نماید. به علاوه ویتامین C موجب سلامت رگ ‌های خونی چشم شده و آن ها را خوب می کند. در بعضی گزارش ها بیان شده که خوردن این میوه موجب برطرف شدن مشکلات بینایی مرتبط با سن نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید خواهد شد.

رعایت برخی نکات پس از عمل لیزیک چشم جهت تقویت و محافظت از چشم

شما می بایست تا بعد از عمل لیزیک‌ ‌و جهت مراقبت از چشم خود نکاتی را رعایت نمایید که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • به مدت ۲۴ ساعت بعد از عمل توسط عینک یا محافظ چشم های خود را بپوشانید.
  • در طول روز و جاهایی که آفتاب وجود دارد در سایه بمانید.
  • تا خوب شدن کامل از رانندگی اجتناب کنید.
  • شما می بایست به خوبی استراحت نمایید.
  • شما می بایست تا داروهای خود را مرتب و در زمان مشخصی بخورید.
  • سعی کنید تا ورزش سبکی انجام دهید.
  • در هنگام استفاده از انواع نمایشگر احتیاط کنید.
  • در چندین روز نخست بعد از عمل لنز تماسی نرم به کار ببرید.
  • کارهایی نظیر خواندن یا آن هاییی که احتیاج به نزدیک بینی دارند را حداقل شش هفته انجام ندهید.
  • پس از سپری کردن روزهای نخستین قادر می باشید تا در هر حالتی که موجب مالیدن یا فشار به چشم ها نشود، به آسانی بخوابید. در صورتی که چشم هایتان اذیت شد به پشت بخوابید و سر خود را بالا نگه دارید.
  • شما می بایست تا برای سه هفته بعد از لیزیک از استخر، جکوزی، سونا و آب دریا و دریاچه دوری نمایید.
  • به مدت یک هفته آرایش نکنید.
  • شما می بایسا بعد از لیزیک از انجام کارهایی که باعث فشار به چشم ها می شود دوری کنید.
  • در صورتی که قصد عمل دارید می بایست چندین هفته پیش از عمل سیگار نکشید.
  • به کار بردن اسپری و ادکلن پیش از جراحی باعث عفونت خواهد شد.
  • سعی کنید تا شش ماه پس از عمل لیزیک لنزهای تماسی زیبایی را استفاده نکنید.
  • در روز چهارم یا پنجم بعد از عمل می توانید به آرامی ورزش خود را آغاز نمایید.
  • اصولا تا ۲۴ ساعت بعد از عمل لیزیک چشم رانندگی نکنید.
5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه