خوبی های به کار بردن سقف متحرک و اقدامات ضروری پیش از نصب آن

خوبی های به کار بردن سقف متحرک و اقدامات ضروری پیش از نصب آن

همه چیز درباره سقف های متحرک

خوب است بدانید که سقف متحرک یک پارامتر معماری مدرن است که خوبی های بسیاری برای ساختمان های تجاری و مسکونی به ارمغان می آورد. سقف متحرک باعث ایجاد یک طراحی مدرن شده و قادر است تا بر اساس شرایط آب و هوایی و همچنین نیاز های فضای مورد نظر تغییر کند. در این مطلب قرار است تا از خوبی های سقف متحرک در طراحی ساختمان ها بگوییم و اینکه چه تاثیری بر استفاده انرژی، نور طبیعی، تهویه، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری در ساختمان ها خواهد داشت. همچنین قرار است تا اقدامات ضروری پیش از وصل کردن آن نیز در این مطلب بیان شود. در انتهای این مطلب شما به طور کلی از ویژگی های سقف متحرک مطلع خواهید شد و در نهایت می توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع سقف برای پروژه ساختمانی شما قابل استفاده می‌باشد.

خوبی های به کار بردن سقف متحرک در ساختمان های تجاری و اداری

اگر اینگونه سقف ها در ساختمان های تجاری استفاده شوند برایسان خوبی های زیادی خواهد داشت. از جمله خوبی های اساسی این نوع سقف ها، قابلیت بهبود بخشیدن به استفاده از محیط مورد نظر می باشد. به کمک یک سقف متحرک، یک محیط داخلی در یم ساختمان قادر است تا به یک محیط بیرونی مبدل شود و یک فضای خاص و چندمنظوره برای کارهای گوناگون ایجاد کند. چنین قابلیتی به خصوص برای حرفه هایی که رویدادهای گوناگونی در آن ها صورت می گیرد، نظیر رستوران ها، هتل ها و مراکز کنفرانس بسیار کاربردی می باشد. چنان چه این سقف در این فضاها باز شود، باعث ایجاد محیطی خاص برای این موسسه ها شده و همچنین موجب جذب مشتریان بهتری خواهد شد.

از جمله دیگر خوبی های سقف متحرک در ساختمان های تجاری، لذت بردن مشتریان از این فضا می باشد. این ویژگی قابلیت کنترل نور طبیعی و تهویه فضایی آسان و مطبوع را برای مشتریان به ارمغان می آورد. شما با زدن یم دکمه یک دکمه می توانید زاویه سقف را تغییر داده تا نور خورشید به در محیط تابیده شود و یا بلعکس در تابستان های گرم در محیط سایه ایجاد کنید. با چنین امکانات ویژه ایف کلیه مشتریان قادر می باشند تا بدون درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی بیرونی در محیط لذت ببرند.

همچنین وجود سقف متحرک موجب استفاده بهینه از انرژی در محیط ساختمان های تجاری خواهد شد. بدین شکل که با کمک نور طبیعی و تهویه مناسب، مشاغل مختلف قادر می باشند تا بدون استفاده از سیستم های روشنایی برقی و به علاوه تهویه دلپذیر به کار خود ادامه دهند. بنابراین هم مصرف انرژی کم می شود  و هم مخارج مربوط به آب و برق کاهش پیدا می کند که در طولانی مدت بسیار در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. هم چنین استفاده از این طراحی مدرن می‌تواند موجب معروفیت کسب و کار در زمینه آگاهی از محیط‌زیست شود و مشتریان علاقه مند به محیط‌زیست را به سمت خود جذب کند.

خوبی های به کار بردن سقف متحرک در آپارتمان های مسکونی

خوبی های به کار بردن سقف متحرک در آپارتمان های مسکونی

آپارتمان های مسکونی می توانند با نصب سقف متحرک مزایا و جذابیت های خاص خود را داشته باشند. از جمله خوبی های سقف متحرک در آپارتمان مسکونی قابلیت ایجاد یک محیط زندگی سرزنده می باشد. با نصب یک سقف متحرک، مالکین منازل قادر می باشند تا محیط نشیمن داخلی خود را مبدل به یک پاسیو یا باغ در هوای آزاد کنند که لذت بسیاری برای آن ها دارد. بدین شکل افرادی که هم علاقه مند به فضای باز می باشند و هم آسایش و حریم شخصی برایشان مهم است، نصب یک سقف متحرک برایشان بسیار جذاب و کاربردی می باشد.

به علاوه سقف متحرک در آپارتمان های مسکونی نه تنها موجب ایجاد فضایی ویژه برای ساکنین خواهد شد بلکه باعث ایجاد نور طبیعی و تهویه مطبوع نیز خواهد شد. طبق تحقیقاتی مشخص شده است که نور طبیعی باعث بهتر شدن خلق و خو، بهره وری و رفاه کلی خواهد شد. شما قادر می باشید تا با نصب یک سقف متحرک، ورود نور طبیعی به محیط زندگی خود را زیاد کنید و منزلی روشن و دلپذیر داشته باشید. همچنین قابلیت کنترل تهویه می تواند هوای تازه را در کل منزل گردش دهد و باعث سالم شدن محیط داخلی شود.

از سوی دیگر سقف متحرک سبب فراهم شدن آزادی مالکین منزل جهت سفارشی کردن محیط داخلی بر اساس علایق خود می شود. به عبارت دیگر مالکین منزل می توانند تا محیط داخلی خود را با شیوه زندگی موردعلاقه خود هماهنگ کنند. در نتیجه مالکین خانه قادر می باشند تا نهایت استفاده را از فضای زندگی خود برده و از اینکه در این باره سرمایه گذاری کردند، لذت ببرند.

خوبی های استفاده بهینه از انرژی سقف متحرک

از جمله خوبی های اساسی به کار بردن سقف متحرک، استفاده بهینه از انرژی می باشد. اگر از سقف متحرک استفاده نمایید به خاطر داشتن نور طبیعی دیگر نیازی به نور مصنوعی در طول روز ندارید. این امر موجب بهره وری در انرژی و ایجاد محیطی پایدار میکند. این سقف با داشتن قابلیت تنظیم و کنترل، امکان زیاد کردن یا کم کردن به صرفه گرمای طبیعی را بر اساس نوع فصل ایجاد می کند. شما می توانید تا در فواصل سرد سال، سقف را جهت گرم شدن محیط ببندید، و بالعکس در تابستان، آن را باز کنید تا محیط خنک شود. اینگونه دیگر نیازی به استفاده زیاد از سیستم های گرمایشی و سرمایشی را ندارید و بنابراین با مصرف انرژی کمتر هزینه ها هم کم می شود. همچنین شما می توانید تا با باز کردن سقف، موجب تهویه طبیعی هوا شوید. با این کار دیگر نیازی به سیستم های تهویه مکانیکی نمی باشد و موجب کم شدن مصرف انرژی خواهد شد. با گردش هوا، کیفیت هوای درون خانه زیاد شده و سبب سالم تر شدن فضای زندگی یا کار می شود.

افزایش نور طبیعی و تهویه با سقف متحرک

از جمله خوبی های مهم به کار بردن سقف متحرک در دسترس قرار گرفتن نور طبیعی و تهویه مناسب می باشد. نور طبیعی هم زیبا بوده و هم کاربردهای خوبی دارد. همچنین محیط کلی یک فضا را زیادتر می کند و حس تکاپو و بزرگی و جذابیت به محیط می دهد. خوب است بدانید که نور طبیعی موجب بهتر شدن اخلاق، بهینه شدن و بهتر شدن الگوهای خواب خواهد شد. به کار بردن سقف متحرک، نور طبیعی درون ساختمان را به بیشترین حد خود می رساند و باعث نشاط و روشنایی هر چه بهتر فضا خواهد شد.

همانگونه که بیان کردیم یک سقف متحرک قابلیت تهویه بهتر محیط را ایجاد می کند. اگر سقف را باز کنید هوای تازه در محیط جریان پیدا کرده و خفگی وگرفتگی محیط را از بین می برد. این قابلیت در مناطقی با کیفیت هوای بد و یا در فصل گرم تابستان که تهویه مناسب هزینه بر می باشد بسیار کاربردی است. این امر موجب تضمین کیفیت هوای محیط و سالم‌تر و شاداب تر شدن آن می شود.

قابلیت های منعطف سقف متحرک

سقف متحرک این قابلیت معماری مدرن قادر است تا یک محیط درونی را به سرعت به یک محیط در فضای باز تبدیل کند و ویژگی های لذت بخش خوبی دارد. سقف متحرک می تواند در هر مکانی نظیر باشگاه ورزشی، رستوران، منزل و یا هر جای دیگری نصب شود و به طور کلی منطبق با احتیاجات و علایق فردی توسعه داده شود.

همچنین سقف متحرک می تواند با شیوه های طراحی مدرن و متنوع خود باعث جذابیت محیط شود. معماران و طراحان قادر می باشند تا از این قابلیت جهت فراهم شدن محیط های مخصوص و چشم گیر استفاده کنند. قابلیت ترکیب یکدست محیط های داخلی و خارجی باعث طراحی سازگار تری می شود. همچنین انعطاف پذیری یک سقف متحرک به معنای این است که ساختمان ها قادر می باشند تا با هرگونه شرایط آب و هوایی تطبیق داده شوند.

اقدامات ضروری پیش از نصب سقف متحرک

اقدامات ضروری پیش از نصب سقف متحرک

باید بدانید که پیش از نصب سقف متحرک، اقدامات ویژه ای را انجام دهید. نخست می بایست تا یکپارچگی ساختاری ساختمان را بررسی کنید. سقف های متحرک برای اینکه ایمنی و پایداری مناسبی داشته باشند نیاز به سیستم های حمایت قدرتمند دارند. شما می بایست جهت اطمینان از اینکه ساختمان قادر به تحمل وزن اضافی می باشد و همچنین توانایی جا دادن حرکت سقف را در خود داشته باشد با یک مشاوره مهندس سازه مشورت نمایید.

همچنین می بایست تا شرایط آب و هوایی را مدنظر قرار دهید. سقف های متحرک جهت استقامت در مقابل وضعیت های گوناگون آب و هوایی نظیر باد، باران و برف طراحی شده اند. اما رخدادهای شدید آب و هوایی نظیر طوفان یا بارش برف سنگین موجب ایجاد چالش‌هایی خواهد شد و در نتیجه اقدامات ضروری نیاز خواهد بود. به همین جهت شما برای نصب یک سقف متحرک از یک مشاوره با یک معمار متخصص یا پیمانکار حرفه ای کمک بگیرید تا بهترین طرح و مصالح  را برای ساختمان شما انتخاب کند.

همچنین باید احتیاجات نگهداری از سقف متحرک بررسی شود. قطعات متحرک، نظیر موتورها و لولاها، جهت کارایی درست احتیاج به نظارت و حفاظت همیشگی دارند. همچنین مواد اولیه به کار برده شده برای سقف می بایست پایدار، قوی در مقابل آب و هوا و پاک کردن راحت باشند. نظافت و نظارت همیشگی سبب زیاد شدن عمر سقف و کارکرد بهتر آن می شود.

حفاظت و نظارت از سقف متحرک

جهت حفاظت از سقف متحرک باید نظارت همیشگی وجود داشته باشد. برای این کار باید موتورها، لولاها و دیگر قطعات متحرک بازرسی شوند تا ساییدگی و صدمه نداشته باشند. همچنین این قسمت ها نیاز به روانکاری دارند تا کارکرد روانی داشته باشند. هرچند وقت یک بار باید سقف تمیز شود تا هرگونه خاک، زباله روی آن که مانع حرکت است، از بین برود.

به علاوه ضروری است که سیستم زهکشی سقف شفاف و کاربردی باشد. زهکشی مناسب مانع از جمع شدن آب و صدمه ممکن به سقف یا نواحی حوالی می شود. نظارت و پاک کردن همیشگی ناودان ها و سرریزها موجب یکدست شدن سقف و مانع از مسائل مرتبط با جمع شدن آب خواهد شد.

در پایان پیشنهاد ما این است که جهت بررسی کلی سقف متحرک، هر سال یک بازرسی کلی بازسازی و حفاظت صورت گیرد. با این کار دیگر مطئن می شوید که همه چیز سالم است و عملکرد سقف نیز به بهترین شکل خود خواهد بود.

جمع بندی

به طور کلی سقف متحرک خوبی های بسیار زیادی برای ساختمان های تجاری و آپارتمان های مسکونی دارد. از جمله خوبی های سقف متحرک بالا بودن انعطاف پذیری، استفاده بهینه انرژی، نور طبیعی و تهویه مناسب می باشد. یک سقف متحرک قارد است تا هر محیطی را به یک مکان زیبا و اثربخش مبدل کند. تحقیقات نشان می دهد که این معماری مدرن خوبی های بی شماری دارد. با این وجود، پیش از نصب سقف متحرک، می بایست به یکدست بودن سازه، شرایط آب و هوای مکان موردنظر و موارد مربوط به بازسازی و محافظت دقت کنید. با درنظر گرفتن کلیه این فاکتورها، قادر می باشید تا برای داشتن یک سقف متحرک برای ساختمان خود تصمیم گیری نمایید. از ویژگی هایی که یک سقف متحرک دارد، استفاده نمایید و با کمک آن محیطی یکدست با فضایی لدت بخش ایجاد کنید تا مشتریان و ساکنین تجربه ای دلچسب داشته باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه