شیوه های تخریب کردن ساروج و بررسی آن ها

شیوه های تخریب کردن ساروج و بررسی آن ها

خوب است بدانید که در گذشته ملات سفت و مستحکمی جهت ساختن بناهای بزرگ به کار برده می شد که ساروج نام داشت. ساروج به خاطر ترکیبات خاص خود دارای مقاومت بسیار خوبی می باشد که تخریب آن را سخت می کند. به کار بردن شیوه های قدیمی و جدید از جمله ترفندهای اثرگذار جهت تخریب این ملات قوی می باشد. در این مقاله، شیوه هایی جهت تخریب ساروج را معرفی خواهیم کرد. به علاوه مواردی درباره تهیه تجهیزات ایمنی ضروری را هم می گوییم تا با رعایت آن‌ها صدمات ناشی از تخریب این ملات قوی را به حداقل برسانید.

تخریب ساروج با کمک نیروی انسانی و تجهیزات حفاری سنگین

به کار بردن نیروی انسانی و تجهیزات حفاری سنگین یک شیوه تخریب ساروج در قدیم می باشد. در این شیوه افراد به کمک تجهیزاتی نظیر تیشه، کلنگ و بیل شروع به کنده‌کاری و تخریب ساروج خواهند کرد، ولی به کار بردن این شیوه احتمالا، صدمات جدی به افراد خواهد زد. همچنین، با کمک شیوه های قدیمی و نیروی انسانی جهت تخریب این ملات قوی، لرزش‌های بسیاری در سازه‌ها به وجود می آید.

این لرزش‌ها در سازه‌های قدیمی ممکن است موجب سقوط قسمتی از آن‌ها شود؛ در نتیجه به کار بردن تجهیزات ایمنی ضروری نظیر کفش ایمنی ضد ضربه جهت کم کردن صدمات در این شیوه خیلی مهم می باشد. این کفش‌ها رویه ضد‌ضربه و مستحکمی دارند که به درستی از پاها در مقابل سقوط اجسام مراقبت می‌کنند. همچنین داشتن سرپنجه‌های کامپوزیت یا فولادی، این مدل کفش را از دیگر مدل‌های کفش ایمنی بهتر کرده است.

شیوه تخریب ساروج با تجهیزات مکانیکی نظیر چکش، دریل و اره

با رشد تکنولوژی شیوه های جدیدی جهت تخریب ساروج ایجاد شدند. شیوه هایی که نسبت به شیوه های قدمی، کارآمدتر می باشند و با سریع و با دقت انجام می شوند. شیوه مکانیکی، از جمله شیوه های جدید تخریب این ملات قوی می باشد که در آن تجهیزاتی نظیر چکش برقی یا دیزلی، دریل و چکش‌های سنگین استفاده می شوند. ولی کار با این نوع ابزارها نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد و افراد یا کارگران موجود در پروژه می بایست تا تجهیزات ایمنی ضروری با خود داشته باشند.

با توجه به این که احتمال زیادی وجود دارد که با از بین رفتن ساروج به وسیله هیلتی یا همان چکش برقی، تکه‌هایی از آن به اطراف پرتاب شود، به کار بردن تجهیزات ایمنی جهت کم کردن صدمات بسیار مهم می باشد. برای نمونه از جمله تجهیزات ایمنی لازم در زمان تخریب ساروج شیلد محافظت صورت می باشد که با حفاظت از کل یا قسمتی از صورت، احتمال صدمات افراد یا کارگران از این ناحیه را کمتر می کند. این گونه تجهیزات ایمنی فردی انواع گوناگونی دارد که بر اساس نیاز خود قادر می باشید از آن ها استفاده کنید.

به کار بردن مواد شیمیایی شیوه ای ایمن ولی طولانی جهت تخریب ساروج

گروهی از مواد و ترکیبات شیمیایی جهت تخریب ساروج کاربرد دارند که همچون حلال‌های این ملات قوی می باشند. به کار بردن این شیوه تخریب ساروج ایمنی بالاتری در مقایسه با شیوه مکانیکی دارد؛ ولی خیلی طولانی تر خواهد شد. به علاوه جهت حل کردن این ملات قوی باید از اسیدهای مستحکمی نظیر اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک استفاده کرد.

این اسیدها پیوندهای درونی ساروج را ضعیف کرده و بعد شکننده‌تر می‌کنند تا در نتیجه موجب تخریب خواهند شد. البته زمان به کار بردن این شیوه، حتما باید از لوازم ایمنی جهت کم شدن مقدار صدمات استفاده نمایید. از تجهیزات ایمنی مناسب برای این شیوه می‌توان عینک ایمنی، ماسک تنفسی و دستکش را نام برد که به درستی از بدن در مقابل صدمات مواد شیمیایی محافظت می‌کنند.

شیوه تخریب حرارتی ساروج به ویژه برای خراب کردن ساروج‌های ضخیم

تغییرات ناگهانی دما چون که موجب ترک خوردن یا از هم پاشیدن ساروج می شود، شیوه ای مناسب جهت از بین بردن این ملات قوی می باشد. شیوه حرارتی ترفندی می باشد که جهت ایجاد تغییرات دمایی برای از بیت بردن ساروج استفاده می‌شود. به علت خصوصیت خاص این شیوه، به کار بردن آن برای تخریب ساروج‌های ضخیم خیلی خوب می باشد. همچنین به کار بردن شیوه تخریب حرارتی جهت از بین بردن این ملات قوی احتمالا به سازه‌های اطراف آن صدمه بزند. وسایلی که جهت تخریب ساروج به شیوه حرارتی لازم می باشند تفنگ‌های حرارتی هستند که تا‌ حد خوبی گرمای موردنیاز جهت از بین رفتن این ملات قوی را فراهم می‌کنند.

به کار بردن دستگاه‌های برش و تخریب جهت خراب کردن ساروج در ایمن‌ترین حالت ممکن

از دیگر شیوه های جدید جهت تخریب ساروج، به کار بردن دستگاه‌های برش و تخریب می باشد. دستگاه‌هایی نظیر چکش تخریب و اره در این شیوه استفاده می شوند و این ملات قوی را به قطعات کوچک خرد می‌کنند. به علاوه این شیوه تخریب ساروج جهت نابودی این ملات قوی خیلی طولانی بوده و به‌ علت احتمال ایجاد حوادث بسیار، افراد یا کارگران حاضر در پروژه تخریب ساروج می بایست وسایل ایمنی ضروری را با خود داشته باشند.

دستگاه دیگری که در این شیوه جهت نابود کردن ساروج به کار می رود، دستگاه اسپلیتر یا کات مرتار cut-mortar می باشد. این دستگاه با فشار آوردن در درون این ملات قوی موجب ایجاد سوراخ‌هایی در آن خواهند شد. بعد از آن، جک‌های دستگاه در این سوراخ‌ها قرار گرفته و به شیوه ای سریع و مطمئن موجب نابودی ساروج خواهد شد. همچنین خراب کردن ساروج با کمک این دستگاه به اندازه ۲ الی ۵ دقیقه زمان می برد که از این لحاظ نسبت به دیگر شیوه ها، بهتر می باشد.

وسایل ایمنی در زمان تخریب ساروج

در این مقاله شیوه هایی نظیر به کار بردن ابزارهای حفاری سنگین به وسیله نیروی انسانی، شیوه مکانیکی و به کار بردن تجهیزاتی نظیر چکش برقی یا دیزلی، به کار بردن مواد شیمیایی، تغییرات دمایی ناگهانی به وسیله شیوه حرارتی و به‌کارگیری ابزارهای برش و تخریب جهت تخریب ساروج معرفی شدند و نحوه انجام هر یک و نکات ایمنی نیز بیان شدند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه