چرا باتری دستگاه دریل و پیچ گوشتی شارژی، شارژ نمی شود؟

چرا باتری دستگاه دریل و پیچ گوشتی شارژی، شارژ نمی شود؟

خوب است بدانید که دلیل شارژ نشدن باتری دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی به دلیل وجود یک مشکل اساسی در این دستگاه ها می باشد که باید حتما رفع شود.

علت های گوناگونی موجب شارژنشدن درست باتری این دستگاه ها می‌شوند که از کیان آن ها می توان به فاکتورهای مختص به باتری یا خود شارژر دستگاه اشاره کرد. اصولا باتری‌ها دارای جنسی از لیتیوم یون می باشند و بسته بندی مختص به خود را دارند. با وصل شدن اشتباه یا وضعیت محیطی بد احتمالا باتری دستگاه به درستی شارژ نخواهد شد.

در این مقاله از سایت هشتیا می خواهیم دلایل شارژ نشدن باتری پیچ گوشتی شارژی و دریل شارژی را بیان کنیم و راه‌ حل آن ها را نیز به شما بگوییم تا مشکلتان برطرف شود. در صورتی که با این مسئله روبرو شدید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید تا مشکلتان رفع شود.

دلایل اساسی شارژ نشدن باتری دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی

اصولا شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژی به علت ایجاد مدار باز در مسیر شارژر باتری تا مدار سری سلول‌های باتری این دستگاه می باشد که موجب قطع شدن جریان الکتریکی در هنگام وصل شدن به شارژر خواهد شد.

ولی احتمالا مسئله در خود شارژر باتری دریل یا پیچ گوشتی باشد. این مورد هنگامی اتفاق می افتد که به صورت قطعی مشکل از طرف باتری دریل شارژی باشد.

در ادامه دلایل متداول شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژی بیان شده اند:

  • باتری ‌های دستگاه صدمه دیده اند.
  • باتری ‌های دستگاه خوابیده اند.
  • اشتباه انسانی ایجاد شده است.
  • عملیات شارژ در دمای خیلی زیاد یا کم انجام شده است.
  • وضعیت محیطی نامساعد می باشد.
  • اتصال کوتاه مدت صورت گرفته است.
  • باتری به صورت صحیح جایگذاری نشده است.
  • شارژر به برق متصل نشده است.

در ادامه هر یک از این دلایل را توضیح خواهیم داد.

باتری ‌های دستگاه صدمه دیده اند

نخستین دلیل شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژیصدمه دیدن باتری می باشد. بعضی اوقات شاید یک باتری روی زمین بیفتد و آسیب ببیند. اگر این اتفاق افتاد هیچ وقت باتری ‌ها را خراب نکنید، دور نیندازید یا به آن‌ ها صدمه نزنید. در صورت انجام دادن این کارها، گارانتی شما باطل خواهد شد. چنانچه گارانتی دارید، می بایست تا با مرکز خدمات مشتری تماس بگیرید و اطلاع دهید.

باتری ‌های دستگاه خوابیده اند

به کار بردن باتری خوابیده در دستگاه درست نمی باشد. در صورتی که باتری به طور کامل جدید باشد، ممکن است در وضعیت خوابیده باشد؛ ولی از طریق نیروی اضافی بار دیگر فعال خواهد شد.

حال هنگامی که باتری‌ ها برای زمان زیادی به کار نروند، ولتاژ آن‌ها کم شده که با اتصال به شارژر مجددا فعال خواهند شد. در نتیجه در این وضعیت، به یک باتری دیگر یا یک منبع تغذیه با ولتاژ و جریان کنترل شده جهت فعال کردن دوباره باتری احتیاج دارید.

باتری یکسانی از همان برند و با همان ظرفیت را تهیه کرده و پین‌ های نظیر هم را با کمک سیم یا‌ رسانای مناسب به یکدیگر متصل نمایید. در صورتی که بتوانید به اندازه ۵ دقیقه باتری را در این وضعیت نگه دارید، باتری خوابیده توسط باتری دیگر روشن خواهد شد. جهت انجام این کار گام های زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا هر دو باتری خوابیده و سالم را به یکدیگر نزدیک کنید.
  • سپس یک‌ رسانای فلزی نظیر قیچی یا سیم را جهت وصل کردن آن‌ ها به هم به کار ببرید.
  • اکنون طرف مثبت هر باتری را به طرف مثبت باتری دیگر و طرف منفی هر یک را به یکدیگر متصل نمایید.
  • در این مرحله این وصل شدن موجب می شود تا جریان برق در باتری خوابیده صورت گرفته و به آهستگی آغاز به شارژ شدن نماید. این وضعیت وصل شدن را به اندازه ۵ تا ۱۰ دقیقه نگه دارید.
  • در پایان بعد از چند دقیقه باتری خوابیده اندکی شارژ خواهد شد و شما ی توانید با کمک شارژر آن را شارژ نمایید.

در اصل باتری سالم، می تواند باتری خوابیذه را درست کند.

اشتباه انسانی ایجاد شده است

بعضی مواقع دلیل شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژی خطا‌های انسانی می باشند. در عملیات ساخت باتری در کارخانه ها اصولا کنترل کیفیت صورت می گیرد ولی برخی مواقع باید سرویس خانگی انجام ود. در این مواقع باید حواستان باشد.

پس از سرویس و هنگامی که قطعه ها را تعمیر کردید، خواهید دید که قطعه های اضافی وجود دارند. سرویس ‌ها را بر اساس دستورالعمل کتابچه راهنمای کاربر انجام دهید. پس از بازکردن اطمینان حاصل کنید که قطعه ها به‌ صورت صحیحی نصب شدند و تمامی سیم‌ ها و کابل‌ ها به صورت مناسب در جای خود باشند.

عملیات شارژ در دمای خیلی زیاد یا کم انجام شده است

زمانی که دمای محیط خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد، باتری به صورت درستی کار نمی‌کند. در این وضعیت ترکیب شیمیایی درونی باتری جهت شارژ و تخلیه به درستی کار نمی‌کند؛ در نتیجه پیشنهاد این است که باتری را در وضعیت دمایی خیلی سرد یا خیلی گرم نگذارید. جهت شارژ باتری، دمای آن را میان ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. این دما، دمای پیشنهاد شده برای باتری‌های لیتیوم یونی می باشد.

هیچ وقت باتری را در دما‌های زیر ۴۰ درجه فارنهایت یا ۴/۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر از ۱۰۵ درجه فارنهایت یا۴۰/۵ درجه سانتی‌گراد به شارژر نزنید. این موضوع بسیار مهم است و مانع از صدمات جدی به باتری شده و عمر ان را بیشتر می کند.

وضعیت محیطی نامساعد می باشد

زمان شارژ باتری، وضعیت محیطی خیلی اهمیت دارد چراکه می‌تواند به صورت مستقیم بر ماندگاری و عملکرد باتری اثرگذار باشد. رطوبت زیاد، یخ‌زدگی، نور مستقیم خورشید و شعله‌های آتش در نزدیکی جای شارژ قادر می باشند بر عملکرد شارژ تاثیر بگذارند.

در صورتی که دلیل شارژ نشدن باتری پیچ گوشتی و دریل شارژی، وضعیت محیطی بد باشد می بایست تا باتری را در دمای مناسب، به دور از شعله آتش و در سایه قرار دهید. همچنین از شارژ در مکان هایی که گاز‌های قابل اشتعال وجود دارند دوری نمایید؛ چراکه این کار احتمالا موجب انفجار باتری خواهد شد.

اتصال کوتاه مدت صورت گرفته است

در کار با فلزات، چوب و دیگر مواد، وارد شدن ذره های خرد به درون شارژر یا باتری می تواند اتفاق بیفتد و موجب اتصال کوتاه در درون مدار شود. این اتصال کوتاه که به علت رسانایی الکتریکی می باشد، باعث ایجاد معضلات اساسی خواهد شد و حتی موجب صدمه همیشگی به دستگاه خواهد شد. شما می بایست پیش از به کار بردن شارژر، آن را به درستی تمیز نمایید و مطمئن شوید تا گرد و غبار یا دره های فلزی در محیط آن نبشاد. اگر نیاز بود از جارو برقی یا آهنربا جهت پاک کردن دقیق آن استفاده نمایید.

باتری به صورت صحیح جایگذاری نشده است

برخی اوقات دلیل شارژ نشدن باتری پیچ گوشتی و دریل شارژی جا نگذاشتن صحیح باتری در دستگاه می باشد. هنگامی که باتری را به شارژر بزنید، با روشن شدن چراغ آن می بینید که دستگاه به خوبی شارز خواهد شد و یا مشکلی وجود دارد. هنگامی که چراغ شارژ روشن نشود، احتملا مسئله ای وجود دارد. جهت شارژ کردن در این وضعیت، پین‌های باتری را چک کنید تا بفهمید که صدمه دیدند یا مواد خارجی میان آن‌ ها را بسته کرده باشد. در صورتی که پین‌ ها صدمه دیده یا بسته شوند، قادر نمی باشند به صورت صحیح به شارژر وصل شوند؛ در نتیجه پیش از وصل شدن باتری به شارژر، آن‌ها را چک نمایید.

شارژر به برق متصل نشده است

در صورتی که چراغی که جای‌گذاری باتری را نشان می دهد، روشن نشود؛ احتمالا مسئله ای در وصل شدن به برق وجود دارد. در این وضعیت می بایست تا ابزار را با کابل برق درستی به منبع تغذیه دارای ولتاژ لازم متصل نمایید. به علاوه می بایست تا اطمینان حاصل کنید که سیم برق سالم باشد و جریان برق پریز را با اتصال لامپ یا ابزارهای دیگر چک نمایید. همچنین حتما چک کنید که پریز به کلید لامپی متصل است و هنگامی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنید، برق پریز قطع می‌شود یا نمی‌شود.

اقدمات لازم جهت عدم بروز مشکل در شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژی

در این قسمت اقداماتی را جهت جلوگیری از بروز مشکلات شارژ نشدن دریل و پیچ گوشتی شارژی بیان خواهیم کرد:

  • به کار بردن شارژر مرغوب جهت نگهداری شارژ درست باتری و پیشگیری از صدمات احتمالی به باتری
  • تمیز کردن پورت شارژ و کابل شارژ توسط یک پارچه خشک جهت پیشگیری از جمع شدن ذرات و کثیفی در این بخش‌ها
  • عدم شارژ کردن بسیار باتری و شارز کردن آن در صورت تخلیه کامل
  • نگه داشتن دریل و پیچ گوشتی شارژی در دمای عادی جهت جلوگیری از صدمه دیدن باتری
  • عوض کردن باتری ها بعد از تمام شدن عمر آن ها و قدیمی شدنشان جهت پیشگیری از خراب شدن

کلام آخر

در این مطلب دلایل شارژ نشدن باتری دریل و پیچ گوشتی شارژی را بیان کردیم. بعضی مواقع احتمالا این مشکل چنیدن علت دارد. توصیه می کنیم در صورت ایجاد چنین مشکلی همه دلایل گفته شده در مقاله را بررسی نمایید تا دلیل اصلی را متوجه شوید. همچنین پیش از ایجاد این مشکلات به خوبی از باتری دستگاه مراقبت نمایید تا خراب نشود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه