همه چیز درباره سنگ های رومیزی و موارد استفاده از آن ها

همه چیز درباره سنگ های رومیزی و موارد استفاده از آن ها

خوب است بدانید که سنگ رومیزی یک دستگاه الکترومکانیکی، قوی و کاربردی در بسیاری از صنعت ها و حرفه ها می باشد. موارد استفاده از سنگ رومیزی موجب شده تا این دستگاه در بیشتر کارگاه‌ها، فضاهای کاری کوچک و بزرگ و حتی در خانه ‌ها هم به کار گرفته شود. این مدل سنگ به دلیل دارا بودن چرخ‌های سنباده با درجه های زبری گوناگون نرم و سخت، امکانات مختلفی دارد. این امکانات شامل تیز کردن ابزارآلات، شکل‌دهی و پرداخت سطوح و اجسام و موارد این چنینی می باشد. این دستگاه می تواند در کارهای گوناگون صنعتی به شما کمک کند.

سنگ رومیزی

باید بگوییم که سنگ رومیزی یا Bench Grinder با نام دیگر چرخ سنباده یک ابزار برقی متشکل از یک بدنه فلزی، موتور و یک محور فولادی مرکزی می باشد که در دو طرف این محور تعداد دو عدد سنگ سنباده گرد و دیسکی وجود دارد. این ابزار به صورت ثابت روی میز کار قرار می گیرد و با به کار افتادن موتور آن، محور درونی دستگاه به چرخش درآمده و با سرعت خیلی زیاد هر دو سنباده سنگی را می‌چرخاند. بنابراین کاربر توسط تکیه‌گاه روی بخش سنگ سنباده‌ها، قادر است تا تیغه فولادی گونه های مختلف ابزارهای برشی نظیر چاقو، قیچی و موارد این چنینی را روی سنگ سنباده در حال چرخش قرار دهد و آن را تیز نماید و یا سطح یک قطعه را به کمک سایش تمیز نماید.

موارد استفاده از ابزار سنگ رومیزی یا چرخ سنباده

موارد استفاده از چرخ سنباده در صنعت های مختلف و کارهای خانگی و کارگاهی می باشد. با ما همراه باشید تا بعضی از با اهمیت ترین موارد استفاده از سنگ رومیزی را بریتان شرح دهیم.

  • تیز کردن ابزارها توسط دستگاه سنگ رومیزی

دستگاه سنگ رومیزی بیشتر جهت تیز کردن ابزراهای برشکاری ساده عمومی و یا صنعتی که دارای تیغه‌ی فولادی بلند، مستقیم و یکنواخت می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارآلاتی نظیر چاقو، مغار، قیچی، تبر، اره و ابزارهای دیگر از این دسته می باشند. همچنین چرخ سنباده قابلیت سابیدن و تیز کردن نوک کوچک کلیه ابزارهای سوراخکاری نظیر مته‌ها، قلم چکش تخریب، نوک پیچگوشتی و ابزار های این چنینی را هم دارد.

  • شکل دادن و فرم دهی توسط دستگاه سنگ رومیزی

با کمک سنگ رومیزی و چرخش دستگاه در کنار کار تیز کردن می توان لبه های صدمه را شکل داد و اجسام گوناگون فلزی، پلاستیکی، چوبی، سنگی و غیره را فرم داد.

  • پرداخت سطوح و سنگ‌زنی توسط دستگاه سنگ رومیزی

دستگاه سنگ رومیزی جهت ساییدن، صیقل دادن و پرداخت قطعه های فلزی، سنگی، چوبی و پلاستیکی در صنعت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. اگر سرعت و زبری دیسک‌ها، فرچه‌ها و برس‌های سیمی موجود روی محور دستگاه را تنظیم کنید، قادر می باشید تا سطح هر قطعه را بر اساس احتیاج نرم و صاف کنید و صیقل دهید.

  • رسوب زدایی، تمیز کاری و زنگ برداری توسط دستگاه سنگ رومیزی

در بعضی شرایط و در پروژه‌های گوناگون، لایه های رنگ، آلودگی محیطی، رسوب، اکسید و زنگ روی فلزات موجب کهنه شدن و یا عدم کارایی قطعه می شوند. با کمک دستگاه سنگ رومیزی به آسانی می توانید این موارد و لایه‌ها را تمیز کنید.

  • صیقل زنی و جلا دادن توسط دستگاه سنگ رومیزی

در صورتی که لوازم جانبی نظیر صفحه پد پولیس، پد گیلانس و غیره به صورت درستی روی سنگ رومیزی بسته شوند می توان با آن فلزات براق و قیمتی، جواهراتی نظیر طلا، نقره، استیل و موارد این چنینی را جلا داد و صیقل زنی کرد.

  • خراطی و حکاکی توسط دستگاه سنگ رومیزی

بعضی از دستگاه های سنگ رومیزی مدل جدید خرطوم فرز حکاکی و سه نظام دارند. در نتیجه در این مدل‌ها قابلیت وصل کردن مته، سنباده‌های کوچک و ابزارک‌های حکاکی و فرز مینیاتوری وجود دارد و شما قادر می باشید تا کار حک کردن، ایجاد نقش و نگار و ظریف کاری و کارهای این چنینی را روی قطعه ها انجام دهید.

مدل های مختلف دستگاه سنگ رومیزی

قطر سنگ موجود در دستگاه چرخ سنباده‌ها دارای ابعاد گوناگون و استانداردی از 50 میلی متر تا 300 میلی متر می باشند. به علاوه توان خروجی آن ها از 100 وات تا 2000 وات می باشد. بنابراین مدل های مختلف سنگ رومیزی بزرگ و کوچک در بازار موجود می باشند و هر میزان که قطر سنگ بزرگ تر و قدرت موتور بیشتر باشد، سرعت وارد شده به قطعه و توان ساب و سایش سنگ‌ها افزایش می یابد. همچنین خصوصیات دیگر برندهای جدید تولیدکننده چرخ سنباده موجب شده تا این دستگاه دارای مدل های گوناگون و خوبی باشد. انواع دستگاه های سنگ رومیزی در ادامه معرفی شده اند.

  • دستگاه سنگ رومیزی یا چرخ سنباده برقی ساده

متداول ترین و پراستفاده ترین مدل سنگ رومیزی نوع معمولی آن می باشد که ساختار بسیار ساده‌ای دارد و هر دو طرف آن دارای سنگ سنباده معمولی می باشد. ولی برخی مواقع یک طرف محور احتمالا دارای فرچه سیمی و برس می باشد. هر دو دیسکی موجود بر این نوع دستگاه چرخ سنباده برقی دارای قطر مشابهی می باشند و اصولا سنگ‌ها جنس‌هایی از آلومینیوم اکسید و  سیلیکون کارباید به شکل الماسه دارند. درجه زبری و مش این سنگ‌ها هم فرق دارد و احتمالا دارای مش 36، 46، 60 یا 80 می باشند.

  • دستگاه سنگ رومیزی یا چرخ سنباده تسمه‌ای

دستگاه چرخ سنباده یا سنگ رومیزی در یک طرف محور در عوض سنگ الماسه دارای یک تسمه سنباده نواری کاغذی می باشد. بار برداری کاغذ سنباده نواری از سنگ الماسه کمتر می باشد و جهت ساییدن سطح های چوبی، سنگی، فلزی حساس ‌تر و یا صاف کردن و پرداخت نهایی تیغ‌های تیز شده مورد استفاده قرار می گیرند.

  • دستگاه سنگ رومیزی یا چرخ سنباده خرطومی دار

بعضی از برندها برای طرف دوم این ابزار، دارای خرطومی می باشند که می توانید ابزارک های خطاطی و حکاکی مشابه به فرز مینیاتوری روی آن نصب نمایید. با استفاده از این امکان می‌توان پروژه‌های هنری و ظریف کاری را توسط کولت ابزار گیر خرطومی انجام داد. ولی توجه کنید که خرطومی این دستگاه های چرخ سنباده همچون فرز مینیاتوری و حکاکی با دقت نمی باشند و اصولا نمی توان سرعت را در آن ها تنظیم کرد.

  • دستگاه سنگ رومیزی یا چرخ سنباده سه نظام دار

در مدل دیگر طراحی این دستگاه های برقی یک طرف ابزار در عوض صفحه سنگ دارای یک سه نظام نظیر مته گیر دریل می باشد. سرعت زیاد موتور موجب چرخیدن سه نظام شده و کاربر قادر می باشد تا با نصب ابزارهای کوچک روی سه نظام، از آن جهت اهداف گوناگونی استفاده نماید.

  • دستگاه سنگ رومیزی یا چرخ سنباده شارژی

در انواع جدید دستگاه چرخ سنباده، مدل باتری خور هم در بازار وجود دارد. چرخ سنباده شارژی مسئله ای در توان خروجی ندارد و همچون یک مدل برقی فعالیت می کند. افراد و شغل هایی که به برق شهری دسترسی ندارند یا برای شغل های گوناگون نظیر تعمیرکاری سیار لوازم برشکاری و مشاغل این چنینی باید دستگاه را با خود حمل کنند، این نوع دستگاه بسیار برای آنان کاربردی است. دستگاه چرخ سنباده شارژی دارای کابل برق نمی باشد و انرژی خود را از باتری های لیتیومی 18 ولت یا 20 ولت دریافت می کند. همچنین قطر سنگ های آن بالای 75 میلی متر می باشد.

فاکتورهای با اهمیت در انتخاب دستگاه چرخ سنباده

دستگاه سنگ رومیزی برای هر کاری که می خواهد انتخاب شود باید به چند فاکتور اساسی در آن توجه شود. در کنار ویژگی های فنی دستگاه، وسایل جانبی درست هم برای هر حرفه و کاری مورد نیاز می باشند. برای نمونه:

  • در شغل آهنگری احتیاج به دستگاه سنگ سنباده الماسه و برس سیمی می باشد. همچنین می بایست تا دستگاه چرخ سنباده دارای چراغ روشن کننده سطح هم باشد.
  • جنس قطعه کار در گزینش نوع دستگاه سنگ رومیزی و دانه ‌بندی هم اثرگذار می باشد. برای نمونه جهت سنگ‌زنی فلزات سخت و ضخیم، می بایست تا دستگاه های سنگ رومیزی الماسه با دانه‌های سخت‌تر نظیر مش 36 و 46 به کار برد، در مقابل نیز برای فلزات نرم، چوب یا پلاستیک، درجه زبری نرم‌ تر مورد نیاز می باشند.
  • دستگاه سنگ سمباده نجاری جهت تیز کردن مغار، درفش، شابر و … مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه می بایست تا لوازم جانبی جهت تیز کردن این لوازم نظیر گیره مخصوص نگهدارنده مغار برای آن تهیه شود و روی سنگ رومیزی قرار گیرد.
  • صفحه های دستگاه سنگ رومیزی الماسه بیشتر دارای رنگ تیره می باشند و در زمان کار روی سطوح، خط های تیره و سیاه به وجود می اورند. این مورد در زمان کار روی وسایل حساس و تمیز مسئله ساز خواهد شد. جهت برطرف کردن این مورد باید دستگاه سنگ رومیزی سفید خریداری کنید که ساب و سایش روی قطعه های روشن را بدون خط اندازی انجام دهید.
  • قدرت موتور و سرعت چرخش دستگاه سنگ سمباده نیز بر توان سایش و دقت کار اثر می گذارد. برای کارهای خانگی و کارگاهی کوچک احتیاج به تهیه یک دستگاه بزرگ و حجیم با قطر سنگ بالا نمی باشد و تنها یک دستگاه سنگ رومیزی تا قطر سنگ 150 میلی متر برای خیلی از فعالیت ها مناسب می باشد.
  • گزینش برند معتبر و در نظر گرفتن کیفیت ساخت سنگ رومیزی بسیار مهم می باشد. بدنه فلزی این دستگاه باید قوی و ضخیم باشد، پایه‌ها و گیره نگهدارنده قطعه می بایست طراحی استاندارد داشته باشند تا هر قطعه با هر سازی قادر باشد روی آن قرار گیرد. همچنین وجود طلق ایمنی محافظ چشم و پایه‌های لاستیکی ضد لرزش جهت استفاده از این دستگاه ضروری می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت هشتیا مدل های مختلف دستگاه سنگ رومیزی و موارد استفاده از آن را توضیح دادیم. هر مدا و ابعاد دستگاه سنگ رومیزی بر اساس احتیاج و کاربری شخص انتخاب می شوند. دستگاه سنگ رومیزی قادر است تا کوچک، ساده و سبک و یا بزرگ و سنگین و برای مصارف صنعتی و حرفه ای باشد. همچنین در برخی از این دستگا ها قابلیت نصب وسایل جانبی بسیار تخصصی جهت نجاری و آهنگری وجود دارد. این در حالی است که برخی دیگر از مدل های این دستگاه این قابلیت را ندارند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه