همه چیز درباره پرچ کن بادی و موارد استفاده از آن

همه چیز درباره پرچ کن بادی و موارد استفاده از آن

خوب است بدانید که پرچ کن بادی از جمله تجهیزات پرکاربرد برای وصل کردن دو قطعه فلزی، چوبی، فایبرگلس و پلاستیکی می‌باشد. این ابزار دارای انواع دستی، برقی و بادی می باشد که از میان آن ها پرچ کن بادی کاربرد و استفاده بیشتری دارد. پرچ کن بادی به دلیل بالا بردن سرعت و کیفیت کار در کمترین زمان ممکن برای صنایع گوناگون به ویژه در خط های تولید و منتاژ از دو نوع دیگر استفاده و محبوبیت بیشتری دارد. این نوع ابزار از دسته تجهیزات پنتوماتیک یا بادی است که احتیاج به هوای فشرده شده دارد و انرژی لازم خود را به وسیله کمپرسور باد فراهم می نماید.

فواید و خوبی های پرچ کن بادی

  1. سرعت کار را افزایش می دهد
  2. ماندگاری و دوام بالاتری در مقایسه با نوع برقی و شارژی دارد
  3. مانع از خسته شدن دست و به هدر رفتن انرژی افراد خواهد شد

گونه های مختلف میخ پرچ کن

  • میخ پرچ کن دستی: نخستین نوع میخ پرچ کن، میخ پرچ کن دستی می باشد که دو دسته آرگونومیک دارد و با انتقال نیرو دست به آن کار پرچ زنی به آسانی صورت می گیرد. این ابزار برای کارهای ساده و سبک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • میخ پرچ کن شارژی: چنانچه نیرو برق یا پمپ باد در دسترس نباشد و به علاوه میخ پرچ کن دستی نیز جوابگو حجم کار نباشد، میخ پرچ زن شارژی به کار برده می شود. این ابزار دارای باتری بوده و انرژی خود را با آن فراهم می کند. از فواید آن می توان به جابه جایی آسان آن و کار در مکان هایی با ارتفاع زیاد اشاره کرد.
  • میخ پرچ کن برقی: میخ پرچ کن برقی با جریان برق کار کرده برای مکان هایی نظیر کارگاه ها مناسب است. در مقایسه با نوع بادی قدرت پایین تری دارند در نتیجه در کارهای سنگین و وصل شدن ورقه های بزرگی نظیر استیل و فولاد به کار نمی آیند.
  • میخ پرچ کن بادی: میخ پرچ کن بادی صنعتی ترین و با قدرت ترین گونه های میخ پرچ کن به شمار می رود.

نگاهی اجمالی به میخ پرچ کن بادی

میخ پرچ کن بادی از جمله ابزار آلاتی است که به صورت اختصاصی برای وصل کردن دو ورقه فلزی، چوبی فایبرگلس، پلاستیک و غیره به کار برده می شود. این ابزار قادر است تا با کمک فشار هوا گرفته شده از پمپ باد، میخ را محکم در مکان اتصال پرچ نماید. از فواید میخ پرچ کن می توان به جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان اشاره کرد. کاربرد این ابزار در صنایعی نظیر واگن سازی، پلاک زنی، خطوط مونتاژ، خودرو سازی و خیلی از مشاغل دیگر می باشد.

گونه های مختلف میخ پرچ کن بادی

  • میخ پرچ کن بادی پیستونی

میخ پرچ کن بادی پیستونی دارای یک پیستون هوا در زیر دستگاه می باشد که جهت پرچ میخ هایی با طول 2.4 و 4.8 کاربرد دارد و در صنایعی نظیر در و پنجره سازی، اتومبیل سازی و غیره به کار برده می شود. اگر مدل های پیشرفته تر این دستگاه را داشته باشید می توانید میخ هایی به طول 7 میلی را هم پرچ نمایید. این نوع پیشرفته تر در صنایع واگن سازی به کار برده می شود.

  • میخ پرچ کن بادی هیدرولیکی

میخ پرچ کن بادی هیدرولیکی هم دارای پیستون هوا، و هم یک مخزن روغن می‌باشد که قدرت آن را دو برابر می کند. این نوع ابزار با توجه به قدرت بالاتر خود جهت پرچ میخ های استیل و فولادی به کار برده می شود.

  • میخ پرچ کن بادی تفنگی

میخ پرچ کن بادی تفنگی کارکردی شبیه به میخ پرچ کم بادی پیستونی دارد و جهت پرچ میخ هایی از جنس الومینیوم با طول 2.4 و 4.8 به کار برده می شوند.

نگاهی اجمالی به مهره پرچ کن بادی

مهره پرچ کن بادی کارکردی نظیر میخ پرچ کن دارد و تفاوت آن این است که برای پرس شدن و وصل شدن قوی مهره به نقطه مورد نظر با چرخش سری دستگاه به کار برده می شود.

گونه های مختلف مهره پرچ کن بادی

  • مهره پرچ کن بادی تفنگی: مهره پرچ کن بادی تفنگی همانند یک تفنگ دارای کلیدی روی دسته خود می باشد که جهت چرخیدن سری را معین می‌کند و اصولا دارای دو حالت می باشد. باید بدانید که چرخیدن به طرف راست جهت پرچ مهره و چرخیدن به طرف چپ جهت باز کردن مهره می باشد.
  • مهره پرچ کن بادی نیمه اتوماتیک: مهره پرچ کن بادی نیمه اتوماتیک کلیدی جهت چرخیدن دو طرفه سری ندارد و تنها یک اهرم دارد که با زدن آن در یک سمت می‌چرخد. جهت آزاد کردن می‌بایست تا پیچی که در ته دستگاه است را از مکان پرچ آزاد نماییم.
  • مهره پرچ کن بادی تمام اتوماتیک: مهره پرچ کن بادی تمام اتوماتیک پیشرفته ترین نوع از این دسته است که نظیر نوع تفنگی کلیدی دو حالته جهت تعیین جهت چرخیدن پرچ زنی دارد. به عبارت دیگر کاربر به آسانی قادر است تا با زدن کلید، کار پرچ زنی را شروع و بعد با گذاشتن کلید به حالتی دیگر مندریل را آزاد نماید.
  • مهره پرچ کن بادی پیستون جدا: مهره پرچ کن بادی پیستون جدا مشابه به میخ پرچ کن بادی پیستونی است و دارای یک پیستوله در زیر آن می باشد و توسط شلنگ به دستگاه وصل می شود. چون مخزن هوا آن جدا می باشد، وزن کمتری دارد و کار با آن آسان تر می باشد.

درباره چکش پرچ زن بادی

چکش پرچ زن بادی از جمله قدیمی ترین ابزار در دسته خانواده پرچ کن ها می‌باشد که نقش آن زدن ضربه هایی قوی و پشت سر هم به میخ می باشد که در نهایت دو صفحه را به هم وصل می کند.دقت کنید که در پشت این دستگاه می بایست یک قطعه فولادی باشد تا کار ضربه زدن و پرچ زنی به صورت صحیحی صورت بگیرد.

درباره پرچ اسکویزر بادی

پرچ اسکوییزر بادی از جمله تجهیزاتی است که میخ های خاصی دارد. این نوع ابزار با انواع دیگر فرق دارد و کار پرچ را با کمک نیرو کشش، چرخیدن و یا ضربه زدن انجام نمی‌دهد. این دستگاه با فشار آوردن کار خود را انجام می دهد.

برترین مدل های پرچ کن بادی

برترین مدل های پرچ کن بادی از برندهایی نظیر رونیکس، سوماک، هیوندای و غیره می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه