گونه های مختلف اره باغبانی و نحوه انتخاب آن ها بر اساس نوع استفاده

گونه های مختلف اره باغبانی و نحوه انتخاب آن ها بر اساس نوع استفاده

در حقیقت اره باغبانی در دسته تجهیزات دستی باغبانی می باشد و جهت برش، هرس، زیبا سازی و یا تقویت درختان و گیاهان به کار گرفته می شود. اره باغبانی دارای دو قسمت اصلی یعنی تیغه بلند و تیز و دسته می باشد. اصولا این تیغه ها جنسی لز فولاد یا آهن دارند و به خوبی سخت کاری شده اند. به علاوه دسته اره باغبانی جنسی از چوب، پلاستیک فشرده و یا فایبرگلس دارد.

گون های مختلف اره باغبانی

انواع اره بر اساس شکل ظاهر، نوع تیغه و کاربرد به چندین دسته تقسیم می‌شوند:

  • اره دستی دو طرفه

اره دستی دو طرفه دارای دو دسته در سر و ته خو می باشد؛ بنابراین دو نفر در یک زمان قادر می باشند تا با کمک هم به برش الوارهای قوی و بزرگ بپردازند.

  • اره دستی دو لبه

ارهدستی دو لبه دارای تیغه های به موازات هم می باشد. این تیغه ها دارای طاهری مستقیم، خمیده و یا منحنی می باشند.

  • اره باغبانی تاشو

اره باغبانی تاشو دارای تیغه ای با امکان تا شدن می باشد و می توان تیغه آن را برای باز و بسته کردن تنظیم کرد. این کار باعث می شود که ایمنی بالا رفته و راحت تر آن را جابهجا کرد. بنابراین این اره جهت سفر، کمپینگ و یا باغبان ها برای هرس درختان و گیاهان خیلی کاربردی می باشد.

  • اره باغبانی سامورایی

اره باغبانی سامورایی ازجمله کاربردی ترین نوع اره در گروه اره های دستی می‌باشد. شکل این اره منحنی بوده و تیغه هایی با دندانه ناهموار و سخت دارد.

  • اره باغبانی مستقیم

اره باغبانی مستقیم دارای ظاهری مستقیم می باشد و دندانه های زاویه دار چپ و راستی دارد که موجب زیاد شدن سرعت کار و برش با دقت چوب می شود. به علاوه این دندانه ها مانع از جمع شدن خرده چوب ها در جای برش خواهد شد.

  • اره باغبانی خم چندکاره یا چوب خور

اره باغبانی خم چندکاره یا چوب خور دارای تیغه های منحنی و خمیده می باشد و اصولا جنسی از فولاد یا آهن دارد. همچنین این اره دندان‌هایی تیز و عمیقی دارد که کار برش را با دقت و سرعت انجام می دهد. باید بدانید که این اره نه تنها چوب، بلکه دیگر مواد سخت نظیر لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های فلزی، لوله‌های آب، سیم و کابل‌ها را هم برش می دهد.

  • اره باغبانی تلسکوپی

اره باغبانی تلسکوپی دسته‌ای تلسکوپی دارد که می توان با آن طول اره را تنظیم کرد. این ابزار جهت بریدن شاخه‌ها و ساقه‌های بالا و سخت کاربردی می باشد.

نحوه انتخاب اره بر اساس نوع استفاده

برای انتخاب اره مناسب با کارتان باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید که در ادامه بیان کرده ایم:

  1. کاربرد: همانگونه که گفتیم اره های باغبانی برای موارد گوناگونی نظیر برش شاخه‌ و ساقه‌ها، برش چوب و غیره کاربرد دارند. در نتیجه برحسب نوع کار خود اره مناسبی انتخاب نمایید.
  2. تیغه: باید بدانید که تیغه‌ ی اره باغبانی می بایست تا جنسی از فولادی محکم و مستحکم داشته باشد و به علاوه با دندان‌هایی تیز و عمیق کار برش را با دقت و سرعت انجام دهد.
  3. دسته: به علاوه دسته‌ی اره باغبانی می بایست دارای جنسی محکم بوده و امکان تنظیم شدن داشته باشد تا در زمان کار با آن، خوش دست بوده، مانع از خستگی دست شود و همچنین مانع عرق کردن دست شود. دسته اره های باغبانی ممکن است چوبی، پلاستیکی و فایبر گلاس باشند.
  4. وزن: اره ها وزن مناسبی داشته باشند تا در زمان کار کردن دست شما خسته نشود.
  5. قیمت: هزینه اره باغبانی وابسته به فاکتورهایی نظیر جنس دسته، نوع تیغه، سایز و برند اره می باشد.

برترین مدل های اره باغبانی

برترین مدل های اره باغبانی از برندهایی نظیر فوکس، هنسون، رونیکس، ان وی ایکس، آیرون مکس می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. محمد مقابل :
    7 ماه پیش

    بهترین اره ای که در حال حاضر در بازار وجود داره اره سامورایی هست . بعد از مدتها استفاده ازش هنوز مثل روز اول تیزه

  2. محمد مقابل :
    7 ماه پیش

    بهترین اره ای که تا باحال باهاش کار کردم اره سامورایی بوده بخاطر داشتن شکل منحنی کار رو آسون کرده