برترین و کاربردی ترین تجهیزات دستی مختص به باغبانی

برترین و کاربردی ترین تجهیزات دستی مختص به باغبانی

همانگونه که می دانید کشاورزی از جمله حرفه های بسیار مهم در هر جامعه ای می باشد در نتیجه پی بردن به انواع و چگونگی استفاده از گونه های مختلف تجهیزات باغبانی بسیار ضروری می باشد. در حال حاضر با رشد فناوری تجهیزات باغبانی جدید دستی و برقی ساخته شده اند که مورد نیاز کشاورزان می باشند. از سوی دیگر داشتن باغ و باغچه در خانه هر شخصی هم موجب زیبایی آن جا شده و هم سبب حفظ محیط زیست و هوای پاک خواهد شد. در نتیجه استفاده از تجهیزات مناسب برای این منظور ضروری می باشد. تجهیزات دستی باغبانی برای امور باغبانی و کشاورزی مورد نیاز هر باغبان و کشاورزی می باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا برترین و کاربردی ترین تجهیزات دستی باغبانی را به شما معرفی نماییم.

ابزار دستی باغبانی چیست؟

تجهیزات دستی باغبانی کلیه وسایلی می باشند که باغبانان جهت کاشت، نگهداری، برداشت و حفاظت از گیاهان و درختان در باغ‌، باغچه‌ها و گلخانه‌ها به کار می برند. این تجهیزات گونه های متفاوتی دارند که در ادامه بیان خواهیم کرد.

گونه های مختلف تجهیزات دستی باغبانی

  • آبپاش

باید بگوییم که آبپاش باغبانی از جمله با اهمبت ترین تجهیزات آبیاری در کشاورزی و باغبانی به شمار می رود. آبپاش می تواند آب را به شکل های گوناگون نظیر قطره‌ای یا فواره‌ای بپاشد و از این طریق به گیاهان آب دهد. از طرف دیگر آبپاش در مصرف آب صرفه‌جویی می کند.

گونه های مختلف آب پاش

  1. آبپاش سرشلنگی یا تک کاره: این آبپاش برای پاشیدن و آبیاری به شکل مستقیم و تنها به یک نقطه مخصوص به کار برده می شود.
  2. آبپاش هشت کاره
  3. آبپاش هفت حالته
  4. آبپاش سه حالته

این سه مدل آب پاش دارای کارکردی یکسان می باشند و تنها فرق بین آن ها تعداد و شکل منافذ روی سری آن ها می باشد. به عبارت دیگر سری آن ها سوراخ هایی با پاشش های گوناگونی دارد که موجب می شود به وسیله آن ها آبیاری با شدت و حجم مختلفی را انجام داد. این نوع آبپاش ها جهت شستوشو اتومبیل، فضا های گوناگون و آبیاری گیاهان به کار برده می شوند.

  • آبپاش مستقیم
  • آبپاش تفنگی

دو گونه آبپاش باغبانی، آبپاش های مستقیم و تفنگی می باشند که آبیاری آن ها به شکل مستقیم و تنها به یک نقطه مخصوص، می باشد.

  • آبپاش قابل تنظیم: این نوع آبپاش چرخشی بوده و می توان شدت و میزان آبیاری آن را کنترل و تنظیم کرد.
  • فواره ابیاری

این آبپاش آب را به شکل فواره ای به گیاهان می دهد و آن ها را دایره ای یا در یک خط مستقیم آبیاری می نماید. کاربرد این فواره در مکان های بزرگ می باشد و به علت داشتن ظاهری زیبا، جهت استفاده در مکان های باز محبوب می باشد.

– اره باغبانی

اره باغبانی ازجمله تجهیزات با اهمیت و پراستفاده می باشد که جهت برش شاخه‌ و ساقه‌های گیاهان به کار برده می شود. این وسیله دارای تیغه‌ی بلند و تیز بوده و شاخه‌ و ساقه‌های گیاهان را به آسانی و دقیق می برد. اصولا اره باغبانی تیغه‌ی بلند و تیزی دارد که با اتصال دسته‌ی بلندی به آن، سفت شده است. با کمک این دسته‌ی بلند باغبان قادر می باشد تا شاخه ها و گیاهان بلندتری را برش بزند. بعضی از اره‌های باغبانی سیستم قفل تیغه نیز دارند که باز و بسته شدن تیغه آن ها با کشیدن یا فشار دادن دکمه‌ ای خاص می باشد.

– بیل و بیلچه

همانگونه که می دانید بیل و بیلچه از جمله تجهیزات پراستفاده در باغبانی می باشند که جهت حفاری و کندکاری در خاک به کار برده می شوند. اصولا بیل باغبانی تیغه‌ی بلند و قوی دارد که به دسته‌ وصل می باشد. دسته قوی بیل باعث می شود تا باغبان، بیل را به آسانی کنترل کرده و همچنین به راحتی خاک را حفر کند. از سوی دیگر بیلچه باغبانی همانند بیل می باشد که در آن تیغه‌ کوتاه‌تر و پهن تر است و جهت حفاری های کم عمق تری مورد استفاده قرار می گیرد.

– تبر

همانطور که می دانید از دیگر تجهیزات با اهمیت و کاربردی در باغبانی تبر می باشدکه جهت چیدن و بریدن و یا تکه کردن چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله تیغه‌ی بلند و تیزی دارد که متصل به دسته‌ی محکمی می باشد. این دسته جنسی از چوب یا فایبرگلس دارد. از این وسیله می توان جهت بریدن آسان چوب و فلزات به شکل دقیقی استفاده کرد.

– سمپاش دستی

باید بگوییم که سمپاش ها دارای مدل های گوناگونی نظیر سمپاش برقی، شارژی و دستی می‌باشند که رایج ترین آن ها سمپاش دستی است. این وسیله جهت پاشش محلول‌های گوناگونی مثل سموم، کودها، آب و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه این وسیله مخزنی جهت نگهداری محلول و دسته‌ای قوی نیز جهت نگهداری و تنظیم سمپاش دارد. این سمپاش دارای گونه‌های متفاوتی می‌باشند که از میان آن‌ها می‌توان به سمپاش‌های دستی کوله‌ای، سمپاش دستی پمپمی، سمپاش دستی تلمبه‌ای و غیره اشاره کرد.

– قیچی باغبانی

قیچی باغبانی از جمله تجهیزاتی برای آرایش، تزئین و شکل دادن به گیاهان به شما می رود. تیغه‌های قیچی باغبانی جنسی از فولاد داشته و خیلی تیز می باشند.

گونه های مختلف قیچی باغبانی

  • قیچی باغبانی شاخه زن

قیچی باغبانی شاخه زن از جمله تجهیزات پراستفاده برای شکل دادن و نظم بخشیدن به شاخه های درختان می باشد. به علاوه با کمک این ابزار باغبان ها قادر به هرس کردن شاخه های خشک، ضعیف و قدیمی می باشند.

  • قیچی باغبانی شمشاد زن

قیچی باغبانی شمشاد زن عملکردی همانند علف زن و چمن زن دارد. اما این قیچی قدرت و کارایی بیشتری دارد. از شمشاد زن جهت بریدن شاخه‌های سخت و ضخیم درختان استفاده می شود. این در حالی است که قیچی باغبانی شاخه زن اکثرا جهت بریدن شاخه‌های نرم و کوچک کاربرد دارد. به طور کلی قیچی باغبانی شمشاد زن تیغه‌ای بلند و ضخیم دارد که به آسانی قادر است شاخه‌هایی با قطر بالاتر از ده سانتی‌متر را ببرد.

  • قیچی باغبانی علف زن و چمن زن

قیچی باغبانی علف زن و چمن زن همانند قیچی باغبانی شمشاد زن می باشد. این قیچی جهت هرس گیاهان با حجم و سایز کمتر کاربرد دارد.

برترین مدل های تجهیزات دستی باغبانی

برترین مدل های تجهیزات دستی باغبانی از برند های رونیکس، سامکو، اینکو، اکتیو، آیرون مکس، وینکس، دایسون، تیوان و غیره می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه