نشانه های به اتمام رسیدن زغال دریل و دلیل جرقه زدن آن

نشانه های به اتمام رسیدن زغال دریل و دلیل جرقه زدن آن

چنانچه تاکنون با دریل کار کرده اید و ناگهان خراب شده است، دلیل آن را می دانید؟ همانگونه که می دانید دریل از جمله ابزارهای کاربردی می باشد که در خیلی از کارگاه‌ها و خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. زغال دریل یک قطعه مهم در این ابزار محسوب می شود که حرکت این دستگاه را با رساندن جریان برق از موتور به دیگر قطعه های چرخشی امکان پذیر می کند.

بعضی اوقات دریل به خاطر تمام شدن زغال خود از حرکت می ایستد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا دلیل تمام شدن زغال دریل و موارد دیگر درباره آن را برایتان توضیح دهیم.

اساسی ترین نشانه های به اتمام رسیدن زغال دریل

زغال دریل از جمله قطعه های اساسی و کاربردی جهت کارکرد درست این ابزار به شمار می رود. این قطعه به خاطر فعالیت دریل در طول زمان مصرف خواهد شد. چنانچه در زمان کار کردن با دریل نشانه های بیان شده در ادامه مطلب را مشاهده کردید، به احتمال زیاد زغال دریل به اتمام رسیده و می بایست تا آن را عوض کنید.

  • کم شدن کارکرد دریل از جمله نشانه های به اتمام رسیدن زغال می باشد. با تمام شدن ذغال دریل، سرعت، درخشش و قدرت کار این دستگاه بسیار پایین می آید.
  • تمام شدن زغال دریل موجب کم شدن توان این دستگاه می شود.
  •  از جمله نشانه های رایج به اتمام رسیدن زغال دریل بوی دودی می باشد که در زمان کار با آن به مشام می رسد. این بوی دود به علت اشتعال ناقص موادی است که روی زغال دریل وجود دارد
  • نشانه سیاه زغال روی قطعات دریل از جمله علائم به اتمام رسیدن زغال دریل می باشد.
  • جرقه زدن دریل از از جمله علائم متداول به اتمام رسیدن زغال دریل می باشد. زغال‌های خراب شده و کوچک جریان برق را به صورت صحیحی منتقل نمی کنند و باعث به وجود امدن جرقه در دریل خواهند شد.

عوض کردن زغال دریل در زمان مناسبش موجب زیاد شدن عمر مفید این دستگاه و بهتر شدن کارکرد آن خواهد شد. توضیه ما این است که جهت عملکرد بهتر دریل، زغال آن را به صورت همیشگی و بر اساس دستورالعمل‌های ابزار عوض کنید.

وقت مناسب جهت عوض کردن زغال دریل

اگر می خواهید تا زغال دریل را عوض کنید می بایست تا آن را چک کرده و چنانچه متوجه خوردگی در آن شدید، دیگر امکان وصل شدن صحیح آن توسط آرمیچر وجود نخواهد داشت و می باست تا آن را عوض کنید.

باید بدانید که بعضی از دریل‌ها فناوری پیشرفته‌تری دارند و دارای نشانگری می باشند که در زمان تمام شدن زغال روشن می شود. همچنین چنانچه فیوز دریل فعال باشد و یا نشانه هایی از جرقه‌زدن در این ابزار دیدید، باید زغال را عوض کنید.

چنانچه شما فنی بوده و کار کردن با دریل را بلد می باشید، توصیه ما این است که ماهی دوبار زغال دریل را بررسی نمایید تا بدون به وجود آمدن مشکلی به موقع آن را عوض نمایید.

نحوه عوض کردن زغال دریل

عوض کردن زغال دریل در زمان مناسب از جمله شیوه های نگهداری صحیح و تعمیر درست دریل برای زیاد شدن توان و ماندگاری این دستگاه می باشد. زغال دریل قطعه ای کوچک می باشد که در بخش پشتی ابزار قرار گرفته و جریان برق را به قطعه های چرخشی و ثابت دریل می رساند. به کار گرفتن زیاد این دستگاه، موجب ساییدگی و تمام شدن زغال مصرفی آن می شود.

جهت عوض کردن زغال دریل می بایست گام های زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. نخست برای حفظ رعایت نکات ایمنی این ابزار و شما، چنانچه دریل شارژی می باشد پیش از تعویض زغال دریل، باتری را دربیاورید. در خصوص دریل‌های برقی نیز پیش از آغاز کار آن را از برق جدا کنید. پیچ‌های ابزار را توسط پیچ گوشتی جدا کرده و قاب ابزار را از بدنه آن دربیاورید.
  2. زغال دریل در کنار کلکتور یا آرمیچر وجود دارد. شیارهای کلکتور یا قطعه چرخشی موتور برای قرار گرفتن زغال داخل آن‌ها ساخته شده است. زغال ها به وسیله فنر به جا زغالی وصل شده‌اند. با کمک پیچ‌گوشتی جا زغالی را از جای خود جدا کرده و زغال‌های قدیمی را دربیاورید. شیارهای آرمیچر را قشنگ تمیز نمایید؛ چراکه احنمالا زغال های کوچک در میان شیارها گیر کرده باشند.
  3. در پایان زغال جدید را در جای خود قرار داده و مطمئن شوید که درست در شیارهای آرمیچر جا گرفت باشد. سپس فنرها را با دقت به جا زغالی متصل نمایید. در نهایت نیز قاب را به بدنه وصل کرده و آن را روشن کنید تا عملکرد درست ان را ببینید.

نتیجه گیری

در این مطلب کلیه نشانه های به اتمام رسیدن زغال دریل و شیوه های عوض کردن و نگهداری آن شرح داده شد. زغال دریل یک قطعه اساسی و مصرفی در موتورهای برقی به شمار می رود که جریان برق را به قطعه های چرخشی و ثابت دریل منتقل می کند.

در این مقاله نشانه های اساسی به اتمام رسیدن زغال دریل شامل کم شدن کارکرد و توان دریل، بوی دود، نشانه و اثر سیاه، جرقه‌زدن و نشانگر به اتمام رسیدن زغال توضیح داده شدند. توصیه می کنیم با دیدن هر کدام از این نشانه ها به سرعت زغال دریل را عوض کنی تا با مشکلات جدی تری روبرو نشوید.

به طور کلی خوب است بگوییم که شاید مشکل به وجود امده در دریل به خاطر فاکتورهای دیگری باشد که در این مقاله عنوان نشده اند. در نتیجه توصیه ما این است که در صورت عوض کردن زغال و حل نشدن مشکل دریل، آن را نزد یک تعمیرکار حرفه ای ببرید. به علاوه قادر می باشید جهت زیاد شدن طول عمر و عملکرد بهتر دریل، از شیوه های نگهداری و تعمیر پیشگیرانه استفاده نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه