ترمیم و بازسازی بازار تاریخی شهر اراک

ترمیم و بازسازی بازار تاریخی شهر اراک

خوب است بدانید که حسین محمودی، معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان مرکزی اعلام کرد که قرار است تا بازار تاریخی در شهر اراک ترمیم و بازسازی شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی قبل از ظهر امروز در حاشیه با دیدار از بازار تاریخی اراک به خبرنگاران حاضر در آن حا بیان کرد که این بازار جز با اهمیت ترین آثار فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و با ارزش شهر اراک به شمار می رود که بعد از سپری شدن حدود دویست سال از قدمت آن باز هم یکی از میراث فرهنگی و اقتصادی شهر اراک محسوب می شود.

ایشان همچنین اظهار داشتند که این بازار تاریخی به عنوان آثار ملی ایران در روز دهم آبان سال 55 با شماره 1285 به صورت جهانی نیز به ثبت رسیده‌ است. به همین دلیل است که بازار اراک با این پیشینه و سابقه تاریخی، نیاز به ترمیم و بازسازی در اسرع وقت دارد.

همچنین آقای محمودی معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی فرمودند که کار بازسازی و ترمیم سرای نقشینه بازار اراک که شامل عملیات مرمت طاق و تویزه صدمه دیده، اصلاح دوباره طاق، دوغاب‌ریزی و اندودکاری بود به کمک همکاری های شهرداری و به علاوه نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی انجام شده و هزینه بازسازی و مرمت این عملیات در حدود 300 میلیون تومان بوده است.

علاوه بر این معاون میراث فرهنگی ادامه داد که با توجه به این که بازار تاریخی و سنتی اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان‌آباد ساخته شده و یکی از چشمگیرترین بازار‌های کشور ایران به شمار می رود باید مورد توجه قرار بگیرد. خوب است بدانید که این بازار تاریخی در شهر اراک شامل حدود بیست سرا و تیمچه می باشد که هر کدام از این سرا‌ها و تیمچه‌ها، قالب و شکل و نقشه ای منحصر به فرد و ویژه دارند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه