راهکارهایی جهت خواب راحت در هواپیما

راهکارهایی جهت خواب راحت در هواپیما

همانگونه که می دانید افراد بسیاری به خاطر ترس از پرواز و متحمل شدن استرس و اضطراب در طول سفر نمی توانند به خوبی بخوابند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا راهکارهایی جهت خواب راحت در طول پواز را برایتان شرح دهیم.

خواب راحت در پرواز

دلایل بسیاری به جز استرس وجود دارند که مانع خواب راحت در طول پرواز خواهند شد که از میان آن ها می توان به نداشتن مکان کافی برای پاها، رفت و آمد بسیار مسافران از جلوی شما، سر و صدای فیلم ها، بازی های ویدیویی و گریه کودکان و حتی نور آفتاب اشاره کرد.

چنانچه می خواهید در هنگام پرواز با این مشکلات روبرو نشوید، راهکارهای ارائه شده در ادامه مقاله را مطالعه کنید تا سفری راحت داشته و آرامش لازم جهت خوابیدن را داشته باشید.

  • صندلی مناسبی انتخاب کنید

جای صندلی از جمله با اهمیت ترین فاکتورها در هنگام خواب راحت در هواپیما می باشد. پیشنهاد ما صندلی کنار پنجره می باشد، چراکه جای کافی جهت تکیه دادن دارید و از رفت و آمدهای مسافران نیز دور می باشید. به علاوه می توانید پرده های پنجره ها را باز و بسته کنید.

به طور کلی صندلی های ردیف خروج اضطراری و به علاوه صندلی ردیف اول به خاطر مکان بیشتر برای پاها، جهت خواب مناسب تر می باشند، ولی باید به مواردی نیز توجه کنید. برخی از صندلی های ردیف خروج اضطراری به علت مسائل ایمنی امکان تنظیم به جلو و عقب ندارند و برخی از صندلی های ردیف اول دسته صندلی هایشان بالا نمی آید و این موضوع خصوصا زمانی که صندلی کنار شما خالی باشد، باعث مشکل در خوابیدنتان خواهد شد.

دقت کنید که، صندلی ردیف اول اصولا برای خانواده ها در نظر گرفته می شود و شاید سر و صدای بچه ها شما را اذیت کند. از جمله دیگر ردیف هایی که خوابیدن شما را دچار مشکل می کند، صندلی آخر می باشد، چراکه این صندلی ها امکان تنظیم به عقب و جلو را ندارند، به علاوه درست در کنار توالت قرار دارند.

در حالت کلی صندلی های عقب به علت نزدیکی به موتورهای هواپیما و آشپزخانه دارای سروصدای بیشتری می باشند، ولی در این مکان احتمال اینکه صندلی های کناری شما خالی باشند، بیشتر است. در نتیجه می بایست میان سروصدا و مکان بیشتر یکی را برگزینید.

  • کم کردن ساک های دستی

چنانچه دو ساک دستی پر دارید، باید یکی از آن ها را در زیر پای خود گذاشته که در نتیجه جا برای پایتان کم شده و باعث اختلال در خوابتان می شود. سعی کنید تا فقط یک ساک دستی با خود ببرید و لوازم مهم خود مثل کتاب، مجله، خوراکی یا آب را در زمان قرار دادن ساک در قفسه بالای سر خود، از ساک دربیاورید.

  • قهوه و یا هر نوشیدنی کافئین داری را نخورید

در پروازهای روز چنانچه نوشیدنی های کافئین دار بخورید، قادر به خوابیدن نمی باشید. هیچ وقت پیش از پرواز قهوه و سودا نخورید و در عوض ان آب و آبمیوه بنوشید.

  • درخواست پتو و بالش

اصولا در هواپیما بالش و پتو کمی وجود دارد. بنابراین می بایست تا سریعا سوار هواپیما شوید و جهت گرفتن آن از مهمانداران درخواست کنید تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

  • بردن بالش گردنی

خیلی از مسافرین به آسانی با بالش گردنی می توانند بخوابند. باید بالش گردنی استانداردی را انتخاب نمایید. برخی از آن ها دارای پشن بزرگی می باشند و گردن را اذیت می کنند و برخی حجم کافی در جلو ندارند و چانه را نگه نمی دارند که خوابیدن را برای شما سخت خواهد کرد.

  • آزاد کردن پاها

همانگونه که می دانید برخی از مسافران در هنگام نشستن بر روی صندلی خود کفششان را در می آورند و برخی هیچ وقت این کار را نمی کنند. اگر این کار را انجام دهید خون در پاهای شما به جریان می افتد. چنانچه قصد دارید تا کفش خود را در بیاورید، کفش راحتی بپوشید تا این کار برایتان سخت نشود. برخی از ایرلاین ها جوراب هایی را به شما می دهند که پای شما را گرم نگه می دارد و موجب گردش خون بهتر خواهد شد.

  • استفاده از داروهای خواب آور

پیش از خوردن هر داروی خواب آوری با پزشک خود در میان بگذارید. خوب است بدانید که ملاتونین و درامامین از جمله بهترین داروهای خواب آور در زمان پرواز می باشند. درامامین خیلی قوی است و می بایست جهت پروازهای کوتاه از آن استفاده نکنید.

  • استفاده از هدفون های حرفه ای

به موزیک ملایم در زمان پرواز گوش دهید تا به راحتی بتوانید بخوابید. اگر مشکل مالی ندارید هدفون های پیشرفته خریداری کنید که صداهای اطراف و مزاحم درون هواپیما شما را اذیت نکند و بتئانید راحت بخوابید.

  • عقب کشیدن پشت صندلی

شما می توانید در طول پرواز پشت صندلی خود را تنظیم نمایید، ولی پیش از به عقب کشیدن آن بهتر است به مسافر پشتی خودنگاه کنید تا باعث آسیب رسیدن به پاهای او نشوید. شاید مسافر پشتی نوشیدنی یا قهوه داشته باشد، بنابراین در این زمینه احتیاط کنید.

  • دوری کردن از نور

همانگونه که می دانید نور فلش فیلم ها، نور های مطالعه، نور های کابین و نور آفتاب اجازه خوابیدن به شما نمی دهند. برخی از ایرلاین ها چشم بند به شما می دهند ولی بهتر است بهتر است یک چشم بند با خود ببرید.

  • توجه به زمان بیدار شدن

چنانچه پرواز شما طولانی می باشد، ساعت خود را به مدت سه ربع پیش از فرود تنظیم نمایید. در این مدت قادر می باشید تا به توالت رفته، وسایل خود را جمع نمایید، بند کفشتان را ببندید و زمان فرود نگاهی کلی به شهر مقصد خود داشته باشید. همچنین شما می توانید یک فنجان قهوه بنوشید تا کاملا در زمان خروج از هواپیما هوشیار باشید.

 

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه