معرفی مکان های توریستی واقع در شهر جیرفت

معرفی مکان های توریستی واقع در شهر جیرفت

شهر جیرفت از جمله شهرهای بسیار جذاب و توریستی کشور ایران به شمار می رود که مکان های توریستی بسیاری در آن واقع می باشد. شما با سفر به این شهر قادر می باشید تا از مکان های توریستی آن دیدن کنید.

دربار شهر جیرفت در استان کرمان

شهر زیبای جیرفت واقع در جنوب استان کرمان و در کرانه هلیل رود و دامنه های جنوبی جبال بارز می باشد. ارتفاع این شهر ۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. شهر جیرفت پیش از این به خاطر وجود سرزمین های خیلی حاصلخیز، دارای نام هند کوچک و سبزواران بود.

موزه باستان شناسی شهر جیرفت در استان کرمان

در موزه باستان‌شناسی شهر جیرفت در استان کرمان حدود ۵۰۰ شی و ظرف با کنده‌کاری ‌ها و نقش های بسیار زیبا از انسان، جانوران و موجودات افسانه‌ای و هیولاها دیده می شود که نبیانگر فرهنگ غنی و تاریخی این شهر می باشد. به علاوه در این موزه سفال‌هایی متعلق به اواخر هزاره‌ی چهارم و سوم قبل از میلاد در دو نوع ساده و نقش‌دار وجود دارد که از یافته‌های شهداد، تپه یحیی در استان کرمان و شهر سوخته در سیستان می باشد.

جاذبه های موزه باستان شناسی شهر جیرفت در استان کرمان

در این موزه جاذبه هایی نظیر اشیای کوچک درست شده از سنگ لاجورد، ظروف سنگی با قدمت دوران هزاره‌ی سوم قبل از میلاد را خواهید دید. این موزه دارای آثار تاریخی و باستانی یافته شده از میان هزار قلم شی بازیافتی می باشد که با تلاش باستان‌شناسان به یکی از مجموعه‌های هنری و تاریخی گرانقدر کشور مبدل شده است. این موزه باستان شناسی واقع در بلوار هلیل و در پارک دلیری می باشد.

چشمه‌ های آبگرم شهر جیرفت در استان کرمان

  • چشمه های آبگرم دیمند و گویگان در شهر جیرفت

شهر جیرفت چشمه‌های آب گرم زیادی دارد. آبگرم دیمند و گویگان واقع در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر جیرفت می باشند ک از جمله داغ‌ترین آبگرم استان به شمار می روند. چشمه آبگرم در گُرج واقع در ۲۰ کیلومتری شرق شهر جیرفت بوده و از نوع چشمه‌های گسلی محسوب می شود و دارای دمایی به اندازه ۳۴ درجه سانتی‌گراد می باشد.

  • چشمه آبگرم مُغو در شهر جیرفت

چشمه آبگرم مُغو واقع در ۴۵ کیلومتری غرب شهر جیرفت می باشد که برای بیماران پوستی و آن هایی که درد استخوان و مفصل دارند بسیار مناسب است.

  • چشمه آبگرم انجیر سیاه در شهر جیرفت

چشمه آبگرم انجیر سیاه واقع در ۳۵ کیلومتری شمال جیرفت در روستای انجیر سیاه می باشد . از لحاظ شیمیایی، آب این چشمه سولفاته می باشد که به شکل دایمی جریان دارد. آبگرم محمد آباد مسکون واقع در ۵۰ کیلومتری شمال شهر جیرفت به شکل زهکشی از دامنه‌های آتشفشانی ناحیه بیرون آمده و در کنار استفاده درمانی در قسمت کشاورزی به کار می رود.

تمدن شگفت انگیز شهر جیرفت در استان کرمان

شهر جیرفت، از جمله شهرهای باستانی و قدیمی ایران به شمار می رود. تمدن شهر جیرفت، به گروهی از مکان های باستانی و کشفیات باستان‌شناختی یافت شده در استان کرمان و در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود گفته می‌شود. در ناحیه اسفندقه جاذبه هایی مختص به هفت هزار سال پیش از میلاد وجود دارند. روستای کنارصندل دارای جاذبه های تمدنی غنی، مختص به هزاره سوم قبل از میلاد می باشد که ساکنین آن در دشتی با آب و هوای بسیار خوب و حاصلخیزی به نام هلیل‌رود زندگی می کردند. ممکن است که جیرفت، شهر قدیمی و گمشده ارت باشد که در کتیبه‌های بین‌النهرین از آن یاد شده است.

جاذبه های یافت شده در تمدن شهر جیرفت

جاذبه های یافت شده در تمدن شهر جیرفت شامل ظرف ها و پلاک‌های سنگی با نقش های خیلی ظریف از موجوداتی نظیر عقاب، عقرب و پلنگ می باشد. شهر جیرفت در دوره ساسانی پر رونق بود و دژ قوی بم در نزدیکی آن ساخته شد. با حمله عرب ها، این شهر فتح شد و مرکز ولایت کرمان شد ولی در سال‌های پس از آن سلسله صفاریان، سامانیان و آل‌بویه آن را فتح کردند. کارشناسان جغرافی بیان کردند که در سده چهارم، شهر جیرفت، شهری آباد و دارای دژ، مسجد جامع و حمام و کاروانسرا بوده است. آبادانی و ثروت شهر در حکومت‌های پس از آن ادامه داشت اما در حمله مغول شهر به طور کلی از بین رفت.

شیوه های سفر به شهر جیرفت در استان کرمان

  • رفتن به شهر جیرفت با اتومبیل شخصی

فاصله شهر جیرفت از شهر تهران ۱۲۰۱ کیلومتر، از شهر کرمان ۲۲۷ کیلومتر، تا بندرعباس ۲۸۰ کیلومتر و تا زاهدان ۴۳۴ کیلومتر می باشد. گر بخواهید از تهران به شهر جیرفت بروید تقریبا ۱۵ ساعت در راه خواهید بود.

  • رفتن به شهر جیرفت با اتوبوس

اگر می خواهید با اتوبوس به این شهر بروید از شهرهای تهران، کرمان، بافت، بندرعباس، زاهدان، کهنوج، عنبرآباد، درب بهشت، شیراز، مشهد و جبال بارز می توانید هر روز به طرف جیرفت بروید.

  • رفتن به شهر جیرفت با پرواز

در صورتی که می خواهید با پرواز به این شهر بروید هر هفته از فرودگاه این شهر دو پرواز رفت و برگشت به فرودگاه مهرآباد تهران وجود دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه