معرفی برترین مکان های گردشگری و تاریخی شهر بلقیس

معرفی برترین مکان های گردشگری و تاریخی شهر بلقیس

خوب است بدانید که در نزدیکی شهر اسفراین مشهد، یک شهر تاریخی وجود دارد که مکان های گردشگری تاریخی بی نظیری در آن وجود دارد. شهر مشهد از جمله شهرهای توریستی ایران به شمار می رود که اگر به آن سفر کنید مکان های گردشگری آن را خواهید دید. در این بین شهر تاریخی بلقیس یک جاذبه تاریخی بی نظیر در این منطقه می باشد که مناطق تاریخی بسیاری در آن وجود دارد. با ما همراه باشید تا در این مقله از سایت هشتیا برترین مکان های گردشگری شهر تاریخی بلقیس را به شما معرفی کنیم.

ارگ باستانی تاریخی در شهر بلقیس

ارگ بلقیس ازجمله بهترین آثار تاریخی این منطقه می باشد که مساحت آن به اندازه ۵/۵۱۷۱۲ متر مربع می باشد و ۳۰ برج در سایزهای گوناگون در اطراف آن قرار گرفته است و از هر طرف نیز با خندق محاصره شده است. مواد و مصالح اصلی استفاده شده در ساخت قلعه گل/چینه می باشد که در قسمت های گوناگون آن نیز خشت، آجر و چوب برای مقاومت بیشتر به کار برده شده است. دروازه ورودی اصلی آن در قسمت شمالی با یک پیشامدگی به درون شارستان معلوم می باشد که در حال حاضر بیشتر قسمت های آن خراب شده و به شکل تپه ای از خاک شده است.

محیط درونی قلعه با حفاری های قاچاق دگرگون شده است و تنها از این ارگ بزرگ که قبلا سه طبقه محیط معماری داشته یک پوسته گلی بر جای مانده است. خوب است بدانید که ارگ بلقیس علیرغم بعضی قلعه‌ ها بر روی سطح هموار دشت ساخته شده و در کناره های آن خندقی شکل گرفته است. نخستین دوره اقامت در این ارگ بر اساس شواهد تاریخی و باستان شناسی در دوره سلجوقیان بوده است. پس از این دوره نیز چندین بار در ارگ کارهای بازسازی و ساخت و ساز مشاهده می‌ شود. این ارگ در پایان به ویله افغان‌ ها تصرف شد و به صورت کامل خراب شد ولی باز هم خانواده‌ هایی به صورت جداگانه تا آخر دوره قاجار در آن جا سکنی داشتند.

آرامگاه شیخ آذری در شهر بلقیس

خوب است بدانید که شیخ‌ فخرالدین حَمزه طوسی اسفراینی بیهقی فرزند علی ملک مشهور به آذری از جمله مشایخ و شعرای معروف و به نام قرن هشتم هجری می باشد که قسمتی از زندگی خود را در هند و بخش بیشتر آن را در ایران گذرانده است. پدر او از اعیان اسفراین و از مردان سربداران بیهق بود. او در سال ۷۸۴ در اسفراین متولد شد و مدتی در طوس زندگی کرد و به طوسی و اسفراینی شهرت داشت. او به دلیل تولد در ماه آذر لقب خود را آذری گذاشت. آذری پس از گذراندن دوره های سلوک و پبعدس از دومین زیارت کعبه و ماندن در مکّه و بازگشتش از آن جا، به هندوستان رفت و ملازم سطان‌ احمد شاه بهمنی شد و لقب ملک‌ الشعرا گرفت.

او شهریار نظم بهمن‌ نامه را شروع کرد و در زمان تقدیم نسخه کامل نشده آن به احمدشاه مجوز برگشتن به ایران را تقاضا کرد ولی احمدشاه نپذیرفت. پس از مدتی با وساطت شاهزاده علاءالدین پسر احمد شاه مجوز بازگشت را به شرط تمام کردن نظم بهمن‌ نامه در خراسان گرفت و چندی بعد نیز آن را تمام کرد. او در سن در هشتاد و دو سالگی و در سال ۸۶۶ در اسفراین فوت کرد و در همان منطقه دفن شد. آرامگاه او در حال حاضر زیارتگاه مردم می باشد که در شهر بلقیس واقع است.

مجموعه آثار شارستان در شهر بلقیس

این قسمت دربرگیرنده ی محلات گوناگون شهر می باشد که با یک دیوار خشت و گلی/ چینه‌ای بزرگ محاصره شده است. در منطقه شارستان قسمت های گوناگونی وجود دارند که از میان آن ها می توان به تپه منار، بازار، محدوده صنعتی و کارگاهی، قبرستان اشاره کرد. با اکتشافات باستانی که در این منطقه صورت گرفته کهن ترین بقایای سکونت بر اساس سکه کشف شده به سال ۱۹۱ ه. ق برمی گردد. ولی در متن های تاریخی قدمت آن را به دوره ساسانی باز می گردد.

تپه منار تاریخی در شهر بلقیس

تپه منار با اهمیت ترین بخش شارستان شهر بلقیس به شمار می رود که کتاب های جغرافیایی و سفرنامه‌ ها نشان دهنده ی وجود مسجد و مناره در این محل می باشند.

کوره سفالگری تاریخی در شهر بلقیس

از جمله با اهمیت ترین کشف های باستان شناسی در شارستان شهر بلقیس اکتشاف یک کوره سفالگری برای نیمه دوم قرن ششم هجری قمری می باشد که دارای قسمت های گوناگونی نظیر آتشدان در قسمت تحتانی، تاقچه‌ ها جهت قرار دادن سفال، سکوی پخت جهت حاضر کردن و چیدن سفال برای پخت و گنبد که بر روی همه این سازه‌ ها وجود دارد، می باشد. این کوره سفالگری نخستین کوره سفال پزی در شهر تاریخی بلقیس و منطقه خراسان شمالی می باشد که جهت پخت سفال‌ های لعاب دار با لعاب فیروزه‌ ای به کار گرفته می شد.

آب انبار تاریخی در شهر بلقیس

این بخش از بنا به صورت یک دایره به قطر ۲۵/۴ و عمق ۵ متر در زمین است که از شفته آهک و آجر ساخته شده و بخش درونی آن بدون اندود می باشد و فقط در نزدیکی کف سازه به اندازه ۱ متر یک اندود نازک آهک دارد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه