هر آنچه می بایست تا درباره کویر حلوان طبس بدانید

هر آنچه می بایست تا درباره کویر حلوان طبس بدانید

در صورتی که می خواهید به شهر زیبایی سفر کنید، شهر خراسان جنوبی را در لیست مسافرت های خود قرار دهید. شهر خراسان جنوبی از جمله جذاب ترین شهرهای ایران به شمار می رود که مکان های گردشگری بسیاری در آن برای توریست ها وجود دارد. کویر طبس از نواحی دست نخورده این شهر می باشد که بسیار دیدنی است. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا درباره کویر حلوان طبس صحبت کنیم.

کویر حلوان طبس در شهر خراسان جنوبی

کویر حلوان طبس، کویری مملو از ریگزار و مثلثی‌ شکل می باشد که راس آن در طرف شرق می باشد. این کویر در اطراف ریگزار باتلاق ‌های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه‌ی نمک خور قرار دارد. فاصله‌ی شمال به جنوب ریگزار در حداکثر ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در بخش های مرکزی به اندازه ۱۴ کیلومتر و در قسمت های شمالی، به اندازه پنج کیلومتر می باشد. ریگزار کویر حلوان دارای گستره‌ای شمالی جنوبی می باشد و بلندترین ارتفاع تپه ‌های حلوان در مناطق شرقی آن وجود دارد. ارتفاع این تپه‌ های ماسه‌ای از کف دشت به اندازه ۸۰ متر می باشد و به طرف غرب کمتر خواهد شد. کویر حلوان جاذبه هایی نظیر تلاقی تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات عاشقان را در خود جای داده است که در مناطق جنوب شرقی ایجاد شده اند و صحنه‌ی بسیار زیبایی از پیوند ماسه و کوه به وجود آورده اند. به علاوه در این مناطق کوه و ریگ دره‌ها با هم برخورد کرده و گذرگاه‌ های جذابی ایجاد کرده اند که بسیار زیبا می باشند.

انواع گیاهان و جانوران در کویر حلوان طبس خراسان جنوبی

در کویرها و بیابان‌ ها نظیر دیگر نواحی طبیعی، موجودات و گیاهانی وجود دارند. در کویر حلوان گونه های مختلف مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پامسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو وجود دارند که از جانوران این منطقه به شمار می روند. از گیاهان بسیار خوب این ناحیه می توان به گیاهان نواحی استپی و ماسه ‌ای نظیر قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل اشاره کرد و در مناطق غربی حاشیه کویر مرکزی، گیاهان نمک ‌پسند همچون شور بیابانی،گز و اشنان وجود دارند.

انواع تفریح در کویر حلوان طبس خراسان جنوبی

در صورتی که به کویر می‌روید تا از جذابیت آن لذت ببرید، سعی کنید تا در حفظ این طبیعت بکر کوشا باشید و موجب آلودگی آن نشوید تا همچنان برای نسل های بعد باقی بماند. در این کویر تفریح های گوناگونی وجود دارند که آن ها را معرفی خواهیم کرد.

  • شترسواری یکی از تفریحات کویر حلوان طبس

باید بدانید که شترسواری در کویر حلوان طبس، یکی از تفریحات این منطقه به شمار می رود و بسیار لذت بخش است.

  • رصد ستارگان یکی از تفریحات کویر حلوان طبس

آسمان شب کویر بسیار زیبا، مملو از ستاره و بدون هیچ آلودگی می باشد که می توانید از آن لذت ببرید.

  • حمام شن یکی از تفریحات کویر حلوان طبس

حمام گرفتن در شن ‌های نرم و داغ کویر حلوان طبس، بسیار آرامش بخش و لذت بخش می باشد.

  • قدم زدن بر روی رمل‌ های شنی یکی از تفریحات کویر حلوان طبس

شما می توانید بر روی تپه های شنی و ماسه ای این کویر قدم بزنید و از چشم انداز و ویو جذاب آن لذت ببرید.

  • همایش کویرنوردی و رانندگی در کویر از تفریحات کویر حلوان طبس

در نواحی شرقی کویر حلوان، جای مختص به همایش‌های کویرنوردی می باشد. در این مکان آفرود سواری، رانندگی با موتورهای چهارچرخ، کمپینگ و موارد این چنینی به عنوان تفریح صورت می گیرد.

خصوصیات بسیار خوب کویر حلوان زبس خراسان جنوبی

در صورتی که می خواهید تا شب را در کویر حلوان طبس بگذرانید و آسمان پرستاره را ببینید و لذت ببرید باید در آن جا کمپ بزنید. به علاوه در نزدیکی این کویر، روستای حلوان وجود دارد که اقامتگاه های سنتی برای ماندن دارد. روستای حلوان، از جمله روستاهای تاریخی و مناطق دیدنی طبس محسوب می شود که پیش از این در مسیر کاروان‌ ها وجود داشته است. از جمله علت های معروفیت این روستا، نخلستان‌ ها و خرماهای با کیفیت آن، مخصوصا واریته خرما می باشد. همچنین جاذبه های این روستا شامل قلعه و پنج برج‌ نگهبانی می باشند که در روزگاران قدیم سیزده برج بوده‌اند. بافت قدیمی روستا و راه رفتن در بین نخل‌ها بسیار جذاب و خاطره انگیز می باشد. همچنین غار حلوان دارای قدمت ۱۶۰ میلیون سال بوده و واقع در ۱۵ کیلومتری روستا می باشد.

لوکیشن و راه های رفتن به کویر حلوان طبس خراسان جنوبی

کویر حلوان طبس از مناطق جذاب طبس به شمار می رود که واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس و در شمال شرقی استان خراسان جنوبی می باشد. این کویر در محور طبس تهران قرار گرفته است و از سمت شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از سمت جنوب به محور ارتباطی شهرستان خور به طبس، از سمت شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان و از سمت غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران می رسد. به علت دارا بودن معدن های بسیار در ارتفاعات این ناحیه، جاده ‌های خاکی در آن جا وجود دارد که دسترسی و بازدید از کویر را راحت تر کرده‌ است. شما از راه های بسیاری قادر به رفتن به این کویر می‌باشید.

جاده‌ی ارتباطی خور به طبس پس از تمام شدن چاله کویر و دریاچه نمک خور قرار دارند و از سمت جنوب این منطقه رد می شوند. دومین راه جاده‌ی ارتباطی خور به طبس و پیش از سه راهی جعفرآباد است که چندین آلونک سنگی در ان جا می باشد و اگر به جاده خاکی وارد شوید، به شیار میان کوه و ریگ می رسید. راه دیگر به کویر حلوان پس از سه راهی جعفرآباد به طرف طبس می باشد که دارای جاده ‌ی فرعی به طرف روستای حلوان و پس از آن جاده‌ی فرعی دیگری به طرف روستای خیرآباد و سپس به ریگزار می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه