همه چیز درباره بنای گردشگری خانه داروغه واقع در مشهد

همه چیز درباره بنای گردشگری خانه داروغه واقع در مشهد

همانگونه که می دانید شهر مشهد از جمله جذاب ترین شهرهای ایران به شمار می رود که یکی از گزینه های بسیار خوب برای سفر و گردشگری می باشد. مکان های تورسیتی بسیاری در شهر مشهد وجود دارند که خانه داروغه یکی از آن ها می باشد و ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از سایت هشتیا درمورد این اثر تاریخی توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

پیشینه مربوط به خانه داروغه در شهر مشهد

بر اساس مطالعات مشخص شده که خانه داروغه مشهد بر اسسا فرمان داروغه شهر و در آخر کار دوره قاجار طراحی و احداث شده است. آخرین داروغه مشهد یعنی یوسف خان هراتی جهت اقامت و پذیرایی های رسمی از مهمانان خود، فرمان داد تا این خانه را بسازند. خانه داروغه تا نخستین سال های دهه ۶۰ یک خانه مسکونی به حساب می آمد اما پس از آن تبدیل به یک حسینیه شد و سپس در سال ۱۳۹۴شمسی و پس از بازسازی به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد.

درباره معماری بی نظیر خانه داروغه در مشهد

خانه تاریخی داروغه خصوصیات معماری بسیار چشمگیری دارد و یکی از جاذبه های مختص به آخرین مرحله معماری سنتی ایران به شمار می رود. ولی باید بدانید که هنر روس هم در ان  مشاهده می شود. از معماری روسی در این بنا می توان به سبک ساختاری بنا، به کار بردن آجرهای قالبی در فرم های گوناگون، به کار بردن کاشی های هفت رنگ، تزیینات چوبی زیر سقف ها، تندیس های گچی قالبی و تراشیده شده در نمای رو به حیاط اشاره کرد. همچنین در این جاذبه تاریخی می توان معماری شرقی را در طرح تراس پله های دوطرفه، تزیینات و ارسی ها نیز مشاهده کرد. به علاوه قسمت رو به حیاط ساختمان دارای آجرهای قالبی شکل می باشد.

طراحی و احداث خانه داروغه در مشهد

شما می توانید از سمت ضلع جنوبی به داخل این خانه وارد شوید. بعد از وارد شدن به این خانه در حیاط خانه یک حوض و باغچه های کوچک خواهید دید که محیط زیبایی را درست کرده اند. این خانه تاریخی با زمین تقریبا ۷۵ سانتی متر اختلاف دارد و گودتر از زمین های کناره های خود می باشد. همچنین زیربنای این خانه به اندازه ۱۱۰۰ مترمربع می باشد و مدل معماری آن به سه سمت احداث معروف می باشد. به علاوه ساختمانی در دو طبقه در سه ضلع شمالی، جنوبی و شرقی حیاط احداث شده است. دو ضلع نشیمن و یک ضلع غلام‌رو هم به هم وصل می باشند.

قسمت های گوناگون خانه داروغه در مشهد

خوب است بدانید که ساختار خانه تاریخی داروغه بسیار خلاقانه می باشد به گونه ای که در دو سمت حیاط، قسمت های تابستان نشین و زمستان نشین قرار دارند. ولی در دیکر خانه ها بخشی از حیاط زمستان نشین و بخشی دیگر تابستان نشین می باشند. جهت فرای کردن قسمت های زمستان نشین در آن ها تجهیزات گرماساز قرار داده اند و آشپزخانه هم در طبقه زیرین آن ها واقع می باشد. بخاری دیواری و پنجره های دو جداره از خصوصیات این ساختمان به شمار می روند. در حالت کلی در خانه تاریخی داروغه به صورت هوشمندانه می توان با کمک نیروهای آب، باد، آفتاب احتیاجات گوناگون را بدون هزینه زیادی رفع کرد.

ساخت ایوان های خانه داروغه در مشهد

در قسمت غربی، ایوان ستونداری قرار دارد که بر روی آن با کاشی های هشت ضلعی و بیضی شکل، عبارت “بسم الله الرحمن الرحیم” و “محمد (ص) شمع جمع آفرینش»” نوشته شده است و نقش های گیاهی نیز ئر آن مشاهده می شود. شومینه گچبری شده اتاق بخش شرقی این خانه هم دارای بخش های مهم این بنا می باشد. در طرف شمال حیاط ایوان زیبایی وجود دارد که چهار ستون در آن وجود دارد. این ستون ها دارای تزیینات آجرکاری به شکل رو به رو و متقارن در قسمت جلو ایوان می باشند و تا کف حیاط نیز ادامه دارند.

لوکیشن خانه داروغه در شهر مشهد

خوب است بدانید که خانه داروغه در نزدیکی حرم مطهر رضوی و در خیابان نواب صفوی قرار دارد. این خیابان از ورودی های شهر مشهد محسوب می شود و به اتوبوس های شهری دسترسی دارد. در این مکان خط های تاکسی نیز در دسترس می باشند. لوکیشن خانه داروغه در استان خراسان رضوی، مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبرمیر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران و در نهایت کوچه داروغه می باشد.

  • رفتن به خانه داروغه با اتومبیل شخصی

در صورتی که قصد دارید با اتومبیل شخصی به این مکان بروید باید پس از نواب صفوی به خیابان شارستان رضوی وارد شوید و از آنجا اتومبیل خود را در پارکینگ شارستان پارک نمایید و سپس به کوچه داروغه بروید.

  • رفتن به خانه داروغه با حمل و نقل عمومی

جهت رفتن به خانه داروغه در مشهد قادر می باشیدبه آسانی از حمل و نقل عمومی استفاده نمایید. شما می بایست سوار خط یک مترو شوید و در ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید. پس از رفتن به میدان حججی به شارستان رضوی وارد شوید. بعد از اندکی پیاده‌روی در راسته حوض مسگران به خانه داروغه می رسید. تاکسی‌های کناره ی حرم می توانند شما را به آن جا ببرند..

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه