دلایل ایجاد صدا در چرخ ماشین در زمان حرکت و دور زدن

دلایل ایجاد صدا در چرخ ماشین در زمان حرکت و دور زدن

اگر در زمان رانندگی صدای ناخوشایندی از اتومبیل خود شنیدید، ممکن است فکر کنید که موتور اتومبیل خراب شده و یا صدمه دیده است. ولی باید بدانید که این مسئله ربطی به اجزای موتور ندارد و بعضی مواقع صدای چرخ اتومبیل می باشد. شما باید علت این صدا را دریابید تا رانندگی ایمنی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا در مورد دلایل صدا دادن چرخ اتومبیل در زمان حرکت یا دور زدن توضیح دهیم.

دلایل ایجاد صدا درچرخ ماشین

بعضی مواقع دلیل صدا در چرخ اتومبیل، موضوع مهمی نمی باشد. برای نمونه لاستیک‌های جدید اصولا تا چند کیلومتر احتمالا صدای ناخوشایندی دارند که طبیعی می باشد. به علاوه در زمان پارک کردن اتومبیل در پارکینگ‌ها با کف سرامیک یا سنگ هم ممکن است که لاستیک‌ها به خاطر ساسسده شدن صدا دهند.

در این مقاله دلایلی را عنوان می کنیم که به علت ایجاد مشکل در اتومبیل می باشند. در زیر فهرستی از دلایل صدا دادن چرخ اتومبیل آورده شده اند:

  • آسیب به کلگی پلوس
  • آسیب به لنت ترمز
  • آسیب به دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل
  • بالانس نبودن چرخ‌ها
  • وضعیت آب‌وهوایی
  • جنس، ابعادو گونه آج لاستیک
  • آسیب در بلبرینگ چرخ‌ها
  • آسیب به کاسه چرخ
  • کم بودن باد لاستیک اتومبیل

حال در مورد هر یک از موارد فوق توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

دلایل ایجاد صدا در چرخ ماشین در زمان حرکت

بعضی مواقع بدون چرخاندن فرمان، صدای ناخوشایندی از چرخ ها به گوش می رسد. دلیل این صدا در زمان حرکت یکی از دلایل زیر می باشد.

  • آسیب به لنت ترمز اتومبیل

هنگامی که لنت ترمز اتومبیل کثیف شود یا اصطلاحا تمام شود، در زمان ترمز گرفتن در حین رانندگی، صدایی مشابه سوت زدن از چرخ‌ها شنیده خواهد شد. این صدا احتمالا از چرخ‌های جلو یا عقب می باشند. توصیه ما این است که قبل از ایجاد معضل در سیستم ترمز اتومبیل، لنت ترمز را تمیز و یا عوض کنید و از یم تعمیرکار برای این کار کمک بگیرید.

  • جنس، ابعاد و گونه آج لاستیک اتومبیل

مواد اولیه در ساخت لاستیک، فقط باعث زیاد شدن عمر مفید آن نمی شود. بعضی مواقع دلیل صدا دادن چرخ ماشین هم می باشند. کائوچو از جمله مواد اولیه در ساخت لاستیک است. هرچه میزان این ماده در لاستیک بیشتر باشد، لاستیم را نرم تر خواهد کرد. همچنین اگر کم باشد لاستیک سفت خواهد شد که در نهایت باعث ایجاد صدا خواهد شد.

دلیل دیگر گونه آج لاستیک می باشد. در لاستیک‌های با آج شکل دار و شیار عمیق، اصولا سر و صدا خصوصا در کیلومترهای اولیه رانندگی می شنوید. از طرف دیگر با بزرگ بودن سایز لاستیک، این صدا نیز بیشتر خواهد شد.

  • آسیب در بلبرینگ چرخ اتومبیل

بلبرینگ چرخ از جمله با اهمیت ترین اجزای چرخ اتومبیل محسوب می شود. این بخش، چرخ را به دیفرانسیل وصل می‌کند. ظاهر بلبرینگ چرخ مشابه یک حلقه فلزی می باشد. داخل این حلقه هم گلوله‌های مخروطی شکل در کنار هم وجود دارند. کارکرد درست بلبرینگ موجب کم شدن اصطکاک میان چرخ و دیفرانسیل و به علاوه حرکت روان اتومبیل خواهد شد. با اهمیت ترین علت صدا در چرخ جلو ماشین در زمان حرکت، آسیب به بلبرینگ چرخ می باشد.

  • آسیب به کاسه چرخ اتومبیل

کاسه چرخ، از جمله اجزای چدنی می باشد که به صورت استوانه‌ای طراحی شده است. هنگام ترمز گرفتن، لنت به شکل مستقیم با کاسه چرخ درگیر خواهد شد. بنابراین کاسه چرخ موجب کم شدن سرعت چرخیدن لاستیک‌ها خواهد شد. همچنین مجموعه چرخ اتومبیل روی کاسه سوار می‌شوند. احتمالا دلیل صدا دادن چرخ عقب ماشین یا جلو، آسیب به کاسه چرخ اتومبیل می باشد.

  • وضعیت آب و هوایی

گرمای زیاد بر روی کارکرد لاستیک اتومبیل اثر بدی دارد. آفتاب زیاد سطح آسفالت را تا مقدار بسیاری چسبنده می‌کند. این موضوع موجب می‌شود که به خاطر اصطکاک میان لاستیک و سطح آسفالت، حرارت زیادی ایجاد شود. بنابراین ممکن است که لاستیک‌ها صدا بدهند. پیشنهاد ما این است که جهت پیشگیری از صدمه به اتومبیل، از رانندگی زیاد در گرمای زیاد خودداری کنید.

دلیل ایجاد صدا در چرخ ماشین در زمان دور زدن

گاهی اوقات که می خواهید دور بزنید یا سر پیچ‌ معابر راه خود را عوض کنید، صدای چرخ‌ها را خواهید شنید. دلایل این صدا در ادامه بیان شده اند.

  • آسیب به کلگی پلوس

باید بدانید که انتقال نیروی دورانی از دیفرانسیل به چرخ‌ها به وسیله پلوس انجام می شود. پلوس فقط با چرخ‌های متحرک اتومبیل درگیر می‌شود. در نتیجه بر اساس جای قرارگیری دیفرانسیل، احتمالا پلوس در تماس با چرخ‌های جلو یا عقب باشد. کلگی یا سر پلوس این جز را به چرخ اتومبیل وصل می‌کند.

این قطعه به شکل پیچشی دوران می‌کند. همچنین حالت نرم دارد تا در زمان دور زدن، به خاطر فشاری که به آن اعمال می‌شود، دچار شکستگی نشود. همچنین آسیب به این قطعه موجب اختلال در انتقال نیرو میان دیفرانسیل و چرخ خواهد شد. بنابراین چنانچه اتومبیل دیفرانسیل جلو باشد، در زمان دور زدن صدایی در چرخ جلو اتومبیل خواهید شنید.

  • آسیب به دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل

خوب است بدانید که دنده هرزگرد یا دیشلی از جمله دنده‌های دیفرانسیل می باشد که حالت مخروطی شکل دارد و با کمک یک شفت به هوزینگ وصل می‌شود. نقش این چرخ دنده در زمان عوض کردن مسیر اتومبیل، با تنظیم نسبت حرکت چرخ‌ها، تعادل اتومبیل را برقرار می کند. بعضی مواقع این چرخ دنده ممکن است بشکند؛ هر چند که اتفاق خیلی متداول نمی باشد. ولی شکستن ان می تواند دلیل صدا در چرخ سمت راننده یا شاگرد در زمان دور زدن باشد.

  • بالانس نبودن چرخ‌ها در اتومبیل

بالانس نبودن چرخ‌ها هم می‌تواند دلیل صدا در چرخ اتومبیل باشد. این موضوع همچنین بیانگر مشکل در جلوبندی اتومبیل می باشد. مخصوصا در صورتی که در فواصل زمانی کوتاه احتیاج به بالانس کردن چرخ‌ها داشته باشید. به هر حال هنگامی که چرخ‌های اتومبیل از حالت تنظیم بیرون بیاید، لاستیک‌ها اصطلاحا حالت پلکانی پیدا می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که در زمان چرخاندن فرمان، چرخ‌ها صدا بدهند.

  • کم باد بودن لاستیک اتومبیل

مقدار باد لاستیک نیز می‌تواند علت صدا در چرخ اتومبیل باشد. هنگامی که باد لاستیک اتومبیل کم باشد، چسبندگی آن با سطح جاده بیشتر خواهد شد. در نتیجه طبیعی است که قسمتی از اصطکاک لاستیک با سطح جاده به شکل صدا باشد. این اتفاق مخصوصا در زمان دور زدن بیشتر می باشد.

سخن آخر

در این مقاله علت صدا در چرخ ماشین در زمان حرکت یا دور زدن را بیان کردیم. بعضی از این عوامل طبیعی بوده و ایجاد مشکل نمی کنند ولی برخی دیگر احتمالا خطراتی را برای اتومبیل خصوصا در رانندگی با سرعت بالا ایجاد خواهند کرد. چنانچه دلیل صدا دادن چرخ اتومبیل به خاطر صدمه به کلگی پلوس، لنت ترمز، دنده هرزگرد، بلبرینگ و کاسه چرخ باشد، حتما باید آن ها را تعویض کنید تا معضلی ایجاد نشود. اگر دلیل دیگری برای صدا در چرخ ماشین وجود دارد و آن را تجربه کرده اید با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه