چگونگی حاضر کردن اتومبیل در فصل زمستان

چگونگی حاضر کردن اتومبیل در فصل زمستان

چگونگی رانندگی در آب و هوای زمستانی با دیگر فصل های سال خیلی فرق دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا راهکارهای موردنیاز جهت حاضر کردن اتومبیل در فصل زمستان را به شما آموزش دهیم.

همانگونه که می دایند با پایین آمدن دما و سرما و یخبندان همه قسمت های اتومبیل تحت تاثیر قرار می گیرند و بنابراین حاضر کردن اتومبیل برای فصل زمستان خیلی مهم می باشد. با ارزیابی قسمت های گوناگون اتومبیل می توانید مطمئن شوید که از کار نمی افتد و راحت می توانید در جاده‌های برفی و یخ‌زده رانندگی نمایید.

چک کردن مایعات و روغن‌های اتومبیل

قسمت های با اهمیت اتومبیل را قبل از آغاز زمستان چک نکایید. در نخستین گام مقدار روغن‌موتور را بررسی کرده و اگر احتیاج بود آن را عوض کنید. به علاوه اطمینان حاصل کنید که ضدیخ به مقدار کافی در رادیاتور باشد. چک کردن مقدار باد لاستیک‌ها گام بعدی می باشد. دقت کنید که در فصل زمستان روزها کوتاه و شب‌ها بلند می باشند و بنابراین می بایست به خوبی ببینید و به خوبی در دید باشید. پیشنهاد ما این است که چراغ‌ها را بررسی کرده و در گام بعدی هم روغن ترمز را چک نمایید و اگر احتیاج بود آن را عوض کنید.

برطرف کردن مشکلات کوچک اتومبیل

سعی کنید تا مشکلات فنی را در دم تعمیر و برطرف نمایید و از آن ها ساده نگذرید. تعمیر نکردن مشکلات کوچک اتومبیل اصلا خوب نمی باشد و اگر صدای کمی شنیدید یا چراغ هشدار در پشت آمپرها روشن شد آن را رفع کنید تا به مشکل بدتری تبدیل نشود. در فصل زمستان این مشکلات دردسر ساز خواهند شد و ناگهان ممکن است ماشین خاموش شده و دیگر روشن نشود و در یخبندان بمانید.

ارزیابی لاستیک‌های اتومبیل

در فصل زمستان و یخبندان حتما باید از لاستیک های درستی استفاده کنید. پیش از سرد شدن هوا لاستیک مناسبی خریداری کنید. در انتخاب لاستیک درست نوع رانندگی و مقصد شما اهمیت دارد. احتمالا لاستیک‌های چهارفصل مورد مناسبی باشند. اگر در مناطق پربارش زندگی می کنید از لاستیک‌های برفی استفاده نمایید و یا حتی زنجیر چرخ بزنید.

چک کردن سیستم خنک‌کننده اتومبیل

دقت کنید که سیستم خنک‌کننده اتومبیل فصل تابستان را سپری کرده است و استهلاک قطعه های آن در فصل های گرم سال مکن است در فصل زمستان مشکل ایجاد کند. نخست پیشرانه را گرم کنید و بعد قسمت های کلیدی نظیر رادیاتور، بست ها و واترپمپ را با چشم مستقیم چک نمایید. در این قسمت ها اگر نشتی، بوی غیرمعمولی و هر صدمه دیگری دیدید به فکر باشید. توجه کنید که در هنگام چک کردن موتور اتومبیل حتماً لباس های خود مثل کاپشن و شال از قطعه های اتومبیل دور کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

مراقبت کردن از کف اتومبیل

مراقبت کردن ار کف اتومبیل در مناطق پربارش بسیار مهم می باشد. کف‌پوش‌های لاستیکی مرغوبی را برای اتومبیل خود بخرید تا کف اتومبیل سالم بماند. اگر این کار را نکنید نمک به کف اتومبیل وارد می شود و در طولانی مدت به قسمت‌های دیگر آسیب می‌زند.

چک کردن باتری اتومبیل

همانگونه که می دانید دمای کم و یخبندان تاثیر بدی بر روی باتری اتومبیل می گذارد. در دمای کم روغن سفت تر می شود و در نتیجه استارتر انرژی بالاتری را برای روشن کردن پیشرانه استفاده خواهد کرد. فعالیت ضعیف‌ باتری اتومبیل در دمای کم اوضاع را سخت تر می‌کند. موقعی که باتری می بایست قوی‌تر باشد ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین می بایست از مولتی متر جهت چک کردن باتری در هنگام خاموش و روشن بودن استفاده شود تا از شرایط درست سیستم شارژ اتومبیل مطمئن شد. این آزمایش ساده بوده و تنها دو دقیقه از شما زمان می گیرد.

چک کردن چراغ‌های اتومبیل

باید بدانید در صورتی که از بهترین لنزهای داخلی چراغ‌های اتومبیل استفاده نمایید باز هم قادر نمی باشید تا روشنایی خوبی را با کاسه‌ چراغ‌های مات شده ایجاد کنید. بنابراین شفافیت آن‌ها بسیار مهم می باشد و حتما همیشه آن را تمیز کرده و یا از افراد متخصص بخواهیدتا شما را کمک کنند. اگر مشکل اقتصادی ندارید می توانید چراغ‌های جدید هم بخرید.

چک کردن ترمزهای اتومبیل

خوب است بدانید که لرزش‌های عجیب، صداهای غیر معمولی و پدال ترمز نرم بیانگر ایجاد مشکل در سیستم ترمز می باشد و حتما باید آن را برطرف کنید. در هنگام بارش برف و باران فاصله ایستادن اتومبیل بیشتر می شود و ترمزهای خراب ممکن است کار را برایتان سخت تر کند. هر تعمیرکاری قادر است تا ترمزهای اتومبیل شما را چک کند ولی خود شما هم می توانید در مدت یک ربع با ابزارهای ساده در خانه اقدام به این کار کنید.

چک کردن آینه‌ها و تیغه‌های برف‌پاک‌کن اتومبیل

با شروع فصل زمستان تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌ها باید چک شوند. این تیغه ها در فصل پاییز دچار استهلاک شده اند. باید بدانید که با رسیدن فصل زمستان باید حتما تیغه ها را عوض کنید. به علاوه پیش از آغاز به حرکت در زمستان حتما آینه‌ها و شیشه‌های اتومبیل را تمیز نمایید. جهت پاک کردن برف روی سقف و بدنه برس نرم به کار ببرید زیرا برف باقی مانده روی سقف  برای دیگر رانندگان پرخطر می باشد.

شستن بدنه اتومبیل

خوب است بدانید که نمک‌پاشی جاده‌ها موجب خوردگی بدنه اتومبیل خواهد شد. در صورتی که خراشی در بدنه باشد آن را برطرف نمایید تا در ماه های دیگر بدنه زنگ نزند. جهت تمیز کردن قسمت های زیرین بدنه اتومبیل باید آب پرفشار به کار ببرید. به علاوه درون چرخ ها و گلگیرها را هم به شکل کامل بشویید تا نمک در آن‌ها نماند.

به کار بردن گل پخش‌کن‌های مناسب برای اتومبیل

گل پخش‌کن‌ها برای فصل زمستان مناسب می باشند. این قطعه ها به وسیله اتومبیل سازان و فروشندگان دیگر ارائه می‌شوند و از پر شدن میان چرخ ها و گلگیر توسط یخ و برف جلوگیری می کند. به علاوه نصب گل پخش‌کن می‌تواند مقدار نمک پاشیده شده روی رنگ بدنه را کمتر کند. همچنین گل پخش‌کن‌ها از قسمت های زیرین بدنه در مقابل سنگریزه‌ها هم مراقبت می‌کنند.

برطرف کردن شکستگی‌های کوچک شیشه جلو اتومبیل

باید حتما شکستگی‌های کوچک در شیشه جلو برطرف شوند تا ناگهان از وسط نصف نشوند. اگر آب به داخل این شکستگی‌های کوچک برود و یخ بزند ترک ها بزرگ تر خواهند شد. خوب است بدانید که رفع این شکستگی‌های کوچک آسان است ولی عوض کردن شیشه جلو سخت می باشد.

اسپری کردن قفل‌ها و لولاهای اتومبیل

شما می بایست تا لوبریکانت سیلیکونی را به قسمت هایی نظیر لولاها، قفل‌ها و اتصالات گوناگون بدنه اسپری نمایید تا با پایین آمدن دما و یخبندان چیزی به آن‌ها نچسبد. به علاوه مکانیسم باز شدن کاپوت را از یاد نبرید. همچنین از سیلیکون در زه‌های لاستیکی هم استفاده نمایید زیرا با این کار درها یخ نخواهند زد.

محافظت از پلاستیک‌های شکننده اتومبیل

هر میزان که دمای کابین پایین تر باشد پلاستیک‌های شکننده بیشتر دیده می شوند. چنانچه دیدید قطعه هایی نظیر دستگیره درب‌ها در حال شکستن می باشند ممکن است که این اتفاق بیفتد. ممنتظر بمانید تا کابین گرم شود و بعد قسمت هایی نظیر دستگیره‌ها، دکمه‌ها و اهرم‌ها را لمس کنید و هیچ وقت با قدرت زیاد آن‌ها را جابه جا نکنید.

داشتن کیت اضطراری در اتومبیل

خوب است بدانید که در همه ی فصل های سال باید کیت اضطراری همراهتان باشد. قطعه هایی نظیر لامپ، فیوز، کابل اتصال، آچار و پیچ‌گوشتی، تسمه یدکی و غیره را در کیت اضطراری بگذارید. به علاوه در فصل زمستان دستکش را از یاد نبرید.

برخورد مناسب با پیشرانه اتومبیل

اگر اتومبیل شما کاربراتوری نباشد احتیاجی به گرم کردن زیاد پیشرانه نمی باشد ولی در چند کیلومتر نخست رانندگی در فصل زمستان می بایست با پیشرانه راه بیایید. از شتاب و ترمز گیری سنگین در این فصل خودداری نمایید. همیشه دمای آب پیشرانه را بررسی کنید و در صورت امکان تا زمان گرم شدن پیشرانه شتاب گیری یکدست و سنگین نداشته باشید.

رانندگی با دقت بالا

رانندگی در برف و یخ کار پرخطری می باشد ولی نشدنی نیست. پدال گاز و ترمز را نرم فشار دهید و فاصله خود با ات.مبیل جلویی را بیشتر نمایید تا با ترمز کردن اتفاقی نیفتد. به علاوه کروز کنترل را در جاده‌های برفی به کار نبرید و مدت بیشتری را در مقایسه با حالت عادی رسیدن به مقصد در نظر بگیرید. در صورتی که جاده یخی باشد یک مسیر یک ربعی ممکن است نیم یا یک ساعت طول بکشد.

حواستان به حیوانات وحشی باشد

خوب است بدانید که در فصل زمستان حیوانات وحشی اصولا برای پیدا کردن غذا به شهرها می روند و این کار را بیشتر در شب‌های سرد انجام می دهند. در شب‌ها دیدن حیوانات مشکل می باشد و در نتیجه در هنگام رانندگی در جاده‌های روستایی و به خصوص با سرعت‌های زیاد حواستان باشد. همیشه جاده را چک کنید تا اگر حیوانی را در وسط جاده دیدید مراقب باشید.

عدم شکست‌ناپذیری محرک با سیستم چهار چرخ

سیستم‌های دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک برای رانندگی در جاده‌های برفی بسیار مناسب می باشند ولی هیچ یک از آن‌ها شما را به راننده رالی تبدیل نمی کند. درست است که سیستم چهار چرخ متحرک این امکان را ایجاد می کند که به آسانی به کشش موردنظر برسید ولی فاصله ترمز گیری یا توقف در خط مستقیم را کمتر نمی کند. در صورتی که اتومبیل شما جیپ رانگلر هم باشد جهت حرکت بعدی خود در فصل زمستان برنامه‌ریزی نمایید و مانورهای ناگهانی و پر سرعت انجام ندهید.

لغو کردن کارهای غیرضروری

خوب است که با حقیقت روبرو شوید و بدانید که رانندگی در برف و یخ پر خطر از رانندگی در جاده‌های خشک یا تابستانی می باشد. در صورتی که سفر شما در این فصل ضروری نبود باید آن را لغو کنید. این را بدانید که رفتن به خرید در یک شب سرد زمستانی درست نیست و سعی کنید تا این کار را در روز انجام دهید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه