علل ریزش موهای شما

علل ریزش موهای شما

اصولا همه شما در هر روز به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو خود را از دست می دهید. باید بدانید که ریزش هنگامی اتفاق می افتد که موهای جدیدی در عوض موهای ریخته شده، رشد نکند.

چنانچه در طول روز بیش از صد تار مو از شما می ریزد و قطع نمی شود، علت آن را بیابید زیرا ممکن است مشکل دیگری داشته باشید. ریزش مو دلایل بسیاری دارد. زمانی که ریزش مو به شکل ناگهانی آغاز شود ممکن است به دلایلی نظیر بیماری، رژیم، داروها و یا بارداری باشد. چنانچه ریزش مو کم کم اتفاق بیفتد احتمالا منشا ارثی دارد.

در ادامه در این مقاله از سایت هشتیا متداول ترین دلایل علمی ریزش مو بر اساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بیان شده است:

  • استفاده کم از پروتئین: پژوهشگران تغذیه بیان کرده اند که کم بودن پروتئین از جمله مهم ترین علت های ریزش و رشد نکردن موها می باشد. کم بودن پروتئین در بدن می تواند موجب تغییر رنگ موها نیز بشود. باید بدانید که زنان می بایست کم کم روزی ۴۶ گرم پروتئین مصرف کنند. از یاد نبرید که کم بودن پروتئین در برنامه غذایی و یا فقط خوردن پروتئین‌های گیاهی نظیر حبوبات که پروتئینی با کیفیت کمی دارند موجب ریزش موها خواهد شد. باید بگوییم که پروتئین‌های گیاهی کلیه اسیدهای آمینه ها را به مقدار مناسبی ندارند.
  • کمبود و فقدان آهن: کمبود آهن برای افراد گیاه خوار و یا کسانی که گوشت کمی مصرف می کنند، بسیار مهم است. این کمبود آهن حتما موجب ریزش موها خواهد شد. خوب است  بدانید که زنان دارای سنین میان ۱۹ تا ۵۰ سال می بایست تا حداقل ۱۸ میلی گرم آهن در روز مصرف کنند و این مقدار در زنان بالای ۵۰ سال می بایست ۸ میلی‌گرم روزانه باشد. علاوه بر گوشت حیوانات گوناگون، گیاهانی نظیر کلم، سویا، اسفناج، عدس و کدو نیز منبع آهن می باشند.
  • استرس و اضطراب زیاد: از جمله عواقب داشتن استرس و اضطراب، ریزش مو می باشد که همانطور که برخی پژوهشگران بیان کرده اند با کنترل استرس، ریزش موها قطع شده و موهای جدید نیز رشد خواهند کرد.
  • تغییرات هورمونی: از سوی دیگر تغییرات زیاد در سطح هورمون‌ها به خصوص در زنان پیامدی چون ریزش مو دارد. ریزش مو در هنگام یائسگی و به علاوه با زایمان به علت کم شدن سطح استروژن خون رایج می باشد. هنگامی که ریزش مو با کم شدن استروژن خون اتفاق بیفتد موقتی بوده و ریزش قطع خواهد شد. این را نیز باید بدانید که یک خانم در سن ۴۰ سالگی یا بیشتر موهایش به اندازه سنین ۲۰ سالگی رشد نخواهد کرد.
  • مسائل مربوط به تیروئید: باید بدانید که تیروئید شما وظیفه تنظیم بخش های گوناگون بدن نظیر چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدن را بر عهده دارد. اگر غده تیروئید کم کار باشد موجب کم شدن سرعت متابولیسم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در چایان موجب ریختن موها خواهد شد. از سوی دیگر به علت کم شدن سرعت متابولیسم بدن، رویش دوباره موها نیز سرعت کمتری خواهد داشت و در نتیجه موجب کم شدن بخش های گوناگون سر می‌شود. علت های کم کاری غده تیروئید شامل کم شدن ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین C و دیگر مواد مغذی که غده تیروئید برای فعالیت خود به آن‌ها نیاز دارد، می باشد.
  • استفاده از برخی داروها: به گفته پژوهشگران، بعضی داروها نظیر داروهای فشار خون موجب ریزش مو خواهند شد. در صورتی که این داروها را می خورید و موهایتان ریزش دارد، آن را بدون مشورت با پزشک خود به هیچ وجه قطع نکنید.
امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه