دریل چکشی و بتن کن چه تفاوت هایی باهم دارند؟

دریل چکشی و بتن کن چه تفاوت هایی باهم دارند؟

باید بدانید که دریل چکشی و دریل بتن کن، هر دو جهت سوراخ‌ کردن سطح های سخت و محکم به کار برده می شوند؛ ولی این دو وسیله فرق هایی از لحاظ ابعاد، قدرت، قیمت و کارایی با یکدیگر دارند. فرق میان دریل چکشی و بتن کن شیوه کارکرد و به کار بردن این دو ابزار را متمایز خواهد کرد.

دریل چکشی و بتن کن

قبل از گفتن تفاوت میان این دو ابزار می بایست تا تعریف کلی این دستگاه های سوراخ‌کاری را برایتان شرح دهیم. دریل چکشی موتوری قوی، دسته نگهدارنده، بالشتک، سه نظام و آرمیچر دارد و کار سوراخ‌کاری را به وسیله ضربات چکشی که وارد می‌کند، انجام می‌دهد.

از سوی دیگر دریل بتن کن جهت تخریب سطوح بتنی و آرمه کاربرد دارد و از نیروی تخریب زیادی بهره‌مند می باشد. در این دریل، یک پیستون روی یک سیلندر قرار گرفته است و با حرکت آن به طرف جلو، فشار هوا ایجاد می‌کند و مکانیزم چکشی دریل را فعال می نماید.

تفاوت های میان دریل چکشی و بتن کن

دریل‌های چکشی دارای دو گونه روغنی و گریسی در بازار می باشد. فرق این دو نوع دریل‌ها، در توان و استهلاک آن‌ها می باشد. به صورتی که مدل‌های روغنی، با داشتن توانایی تخریب زیاد از استهلاک پایینی هم برخوردار می باشند؛ بنابراین در مقایسه با مدل گریسی بیشتر کاربرد دارند. در مقابل دریل‌های بتن کن به لحاظ سیستم کارکرد به مدل های بتن کن ستاره‌ای، چهارشیار و پنج شیار تقسیم بندی می‌شوند. بتن کن چهارشیار دارای قلم ظریف‌تری می باشد و بنابراین، باعث وزن سبک آن می شود که امکان حمل آن را برای کاربران آسان تر می کند. ولی بتن کن چهارشیار نسبت به بتن کن پنج شیار به علت قلمی که دارد، نمی تواند تخریب‌های شدید و ضربات قوی در زمان حفاری ایجاد کند.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن برحسب ابعاد

ابعاد با اهمیت ترین فرق میان دریل چکشی و بتن کن می باشد. هنگامی که تصمیم دارید تا این ابزارها را بخرید، می بایست به موارد استفاده از آن دقت کنید. در حالت کلی دریل‌های چکشی نسبت به دریل‌های بتن کن، ابعاد کوچک‌تری دارند. باید بدانید که مدل خاصی از دریل‌های چکشی تخریب هم وجود دارند که ابعاد خیلی بزرگی دارند و جهت کندن یا سوراخ‌کاری بتن‌های سفت و سخت، به کار برده می شوند.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ امکان حمل

دریل‌های چکشی نسبت به دریل‌های بتن کن، به علت داشتن موتور سنگینی، وزن زیادی دارند. از جمله فرق های دریل چکشی و بتن کن امکان حمل و جابجایی آن ها می باشد. البته می بایست به این نکته را نیز توجه کنید که هر میزان وزن یک دریل کم تر باشد، علاوه بر امکان حمل، در زمان کار با آن مسلط تر می باشید و کار دریل کردن را به تمیزی و با دقت انجام خواهید داد.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ تجهیزات

دریل بتن کن جهت انجام کارهای عمرانی بزرگ و دریل کردن بتن به کار می رود در نتیجه تجهیزات گوناگونی نظیرانواع مته با قطرهای متفاوت و چاک مته پیشرفته دارد. در مقابل دریل چکشی دارای تجهیزات جانبی کم تری می باشد.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ توان

توان از جمله اساسی ترین فرق های میان دریل چکشی و بتن‌کن به شمار می رود. باید بگوییم که دریل بتن کن توان بیشتری نسبت به دریا چکشی دارد. چنانچه با این دو دریل سز و کار داشته باشید، فرق توان دریل کردن و سوراخ‌کاری این دو ابزار را به آسانی می‌توانید تشخیص دهید. بنابراین دریل بتن کن برای سطوح سخت بتنی و تخریب کاری‌های ساختمانی کاربرد دارد. به علاوه برای پروژه‌های ساخت و ساز که به حفاری و شکستن سطوح بتنی جهت قرار دادن تأسیسات احتیاج می باشد، می بایست از دریل بتن کن استفاده کرد.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ قیمت

دریل‌های چکشی نسبت به دریل‌های بتن کن، قیمت کم تری دارند. این مسئله به علت بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات جانبی کم تر و به علاوه توان تخریب کم تر دریل‌های چکشی می باشد. البته این موضوع به مدل و برند این نوع دریل‌ها هم وابسته می باشد.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ کارایی

اگر می خواهید فرق دریل چکشی و بتن کن به لحاظ اثربخشی و کارایی را بهتر بفهمید می بایست با واحد اندازه‌گیری توان تخریب و مقادیر فنی این حوزه آشنایی داشته باشید. با در نظر گرفتن نیروی ضربه در ژول می‌توان توان این دو ابزار را با هم مقایسه نمود؛ برای نمونه نیروی تخریبی که برای بتن کن به کار برده می شود ۱۵ ژول است، این در حالی است که دریل‌های چکشی ساده توان تخریب بسیار کم تری دارند. این فرق در اثربخشی می‌تواند کارهای متفاوت را مشخص کند.

برای نمونه چنانچه هدف شما بیشتر سوراخ‌کاری سطح های سفت و سخت نظیر کاشی، سرامیک، گچ، چوب و فلزات سخت باشد، بنابراین دریل چکشی با توان های گوناگون می‌تواند برای شما مناسب باشد. در حالی که چنانچه جهت تخریب سطح های بتنی و آرمه به یک دریل نیاز دارید، بنابراین توصیه ما به شما استفاده از دریل بتن کن با توان بیشتر می باشد.

فرق میان دریل چکشی و بتن کن از لحاظ مقدار لرزش

دریل‌های بتن کن بیشتر جهت سوراخ‌کاری‌های بتنی به کار می روند؛ در نتیجه در آن‌ها سیستم ضد لرزش AVS طراحی شده است که قادر است تا حد زیادی از ایجاد لرزش در زمان کار با این دریل پیشگیری کند. البته شاید بعضی از برندهای دریل چکشی هم ویژگی ضد لرزش را داشته باشند، ولی این قابلیت در آن‌ها خیلی بارز نمی باشد و می تواند مانع از شدت کمتری در زمان دریل کردن شود.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت کامل فرق میان دریل چکشی و بتن کن را بیان کردیم تا قادر باشید با توجه به کارکرد دریل مناسب ترین آن را جهت سوراخ‌کاری انتخاب کنید. اساسی ترین فرق های میان دریل چکشی و دریل بتن کن تفاوت در قیمت، کارایی، توان، ابعاد، اثربخشی، امکانات گوناگون و تجهیزات جانبی این ابزارهای سوراخ‌کاری می باشد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه