همه چیز درباره سنسور ناک یا ضربه و کاربرد آن در اتومبیل

همه چیز درباره سنسور ناک یا ضربه و کاربرد آن در اتومبیل

خوب است بدانید که سنسورهای ناک دستگاه‌هایی می باشند که در پیشرانه‌های درون‌سوز واقع شده و جهت شناسایی هر نوع ضربه یا احتراق بد مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسورها انواع لرزش‌های ایجاد شده در پیشرانه را شناسایی کرده و پیام‌های مهم را به ماژول کنترل پیشرانه ازسال می کنند تا مانع از ایجاد ناک یا ضربه شوند. سنسورهای ناک اصولا در اتومبیل های بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند و از جمله قطعه های مهم جهت حفظ کارکرد پیشرانه و طول عمر بیشتر آن می باشند.

این سنسور در پیشرانه‌های جدید بسیار مهم می باشد زیرا به قابلیت آن‌ها در شناسایی و پیشگیری از ناک پیشرانه مرتبط می‌شود. این ضربه یا ناک در قلب تپنده اتومبیل باعث صدمه بسیاری به قوای محرکه شده و بازده، توان و طول عمر آن را کم تر می کند. به علاوه سنسور ناک وظیفه با اهمیتی در حفظ کارکرد پیشرانه انجام می دهد و این کار با بهینه کردن نسبت هوا و سوخت صورت می گیرد. ماژول کنترل پیشرانه قادر است تا از پیام‌های این سنسور جهت کنترل تزریق سوخت و زمان‌بندی احتراق جهت رسیدن به مناسب ترین کارکرد و به کار بردن سوخت استفاده نماید. به علاوه سنسورهای ضربه یا ناک موجب کم شدن آلایندگی اتومبیل می شوند زیرا با فرستادن پیام‌های خود موجب می‌شوند پیشرانه سیکل احتراق مناسب تری داشته باشد.

از سوی دیگر ناک پیشرانه صدا یا واکنشی می باشد که در هنگام سوختن برنامه‌ریزی نشده یا انفجار بد درون سیلندر اتفاق می افتد و از سوختن کنترل شده و معمولی شمع‌ها کجزا می باشد؛ به بیان دیگر ناک یک خبر بد برای پیشرانه می باشد. اصولا شمع‌ها با جرقه زدن موجب انفجار ترکیب سوخت و هوای داخل سیلندر خواهد شد. این شعله موجب فشار آوردن به ترکیب موردذکر شده و در نتیجه زیاد دشن فشار باعث زیاد شدن دما خواهد شد. در بعضی موارد دمای زیاد احتراق دوم را ایجاد می کند که این امر باعث ناک پیشرانه خواهد شد.

نحوه فعالیت سنسور ناک اتومبیل

باید بدانید که سنسور ناک یا ضربه پایه یک سنسور پیزو الکتریک می باشد که در بلوک پیشرانه یا سر سیلندر قرار می یگرد. این جز با اهمیت جهت شناسایی لرزش‌های فرکانس بالای به وجود آمده به وسیله ضربات پیشرانه و تبدیل آن‌ها به سیگنال الکتریکی ساخته شده است. هنگامی که پیشرانه فعالیت می‌کند سنسور ناک به صورت همیشگی هر نوع علامت ضربه در پیشرانه را چک خواهد کرد. هنگامی که صدای ضربه یا ناک شناسایی شود این سنسور پیام‌هایی را به ماژول کنترل پیشرانه می فرستد تا این قسمت از سیگنال جهت کنترل زمان‌بندی احتراق به کار رود. بنابراین مانع از ناک‌های بیشتر پیشرانه خواهد شد.

جهت تجزیه و تحلیل این پیام‌ها، ماژول تنظیم پیشرانه، میکرو پردازنده و بعضی از الگوریتم‌ها را به کار می برد. این الگوریتم‌ها و میکرو پردازنده‌ها جهت پالایش و پردازش پیام سیگنال مورد استفاده قرار می گیرند تا عدم وجود ناک در پیشرانه شناسایی شود. با وجود هر مدل ضربه، مغز هوشمند پیشرانه زمان‌بندی احتراق را کنترل می کند. سنسورهای ناک فقط یکی از چندین سنسوری می باشند که جهت بهتر شدن کارکرد پیشرانه مورد استفاده قرار می گیرند. سنسورهایی نظیر سنسور دریچه گاز، مف، سنسور اکسیژن و سنسورهای دیگر هم در این بین بسیار مهم می باشند و وظایف با اهمیتی انجام می دهند.

فاکتورهای ایجاد کننده ناک پیشرانه در اتومبیل

در این قسمت فاکتورهای با اهمیت در شکل گیری ناک یا ضربه در پیشرانه را بیان خواهیم کرد:

  • زمان‌بندی اشتباه احتراق در اتومبیل

در این وضعیت شمع اتومبیل در وقت صحیحی جرقه نخواهد زد.

  • ترکیب سوخت و هوای اشتباه در اتومبیل

چنانچه نسبت سوخت و هوا غلط باشد در احتراق پیشرانه مشکل ایجاد می شود.

  • آلاینده ‌ها در سیلندر اتومبیل

وجود گرد و غبار، کثیفی و ذره های گوناگون موجب ایجاد اختلال در سیلندرها خواهد شد و بنابراین موجب ضربه یا ناک داخل پیشرانه می شود.

  • وجود شمع‌ های خراب یا کثیف در اتومبیل

به کار بردن شمع‌ بد یا خراب و کثیف می‌تواند موجب مشکل در عملکرد جرقه‌زنی خواهد شد و بنابراین سبب به هم خوردن زمان‌بندی احتراق و ناک پیشرانه می شود.

نشانه های خراب شدن سنسور ناک در اتومبیل

هنگامی که این سنسور کارکرد اشتباهی داشته باشد نشانه هایی خواهد داشت که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • کم شدن کارکرد پیشرانه در اتومبیل

سنسور ناک خراب موجب عملکرد نادرست پیشرانه خواهد شد که به معنای کم شدن توان و شتاب اتومبیل است. این موضوع هنگامی اتفاق می افتد که سنسور قادر نباشد ناک یا ضربه در پیشرانه را شناسایی کند و بنابراین زمان‌بندی احتراق درستی شکل نگرفته و در نتیجه باعث کم شدن قدرت اجرایی اتومبیل خواهد شد.

  • زیاد شدن استفاده از سوخت در اتومبیل

کارکرد اشتباه سنسور ناک یا ضربه، موجب زیاد شدن استفاده زیاد از سوخت خواهد شد.

  • روشن شدن لامپ چک در اتومبیل

فاکتورهای بسیاری موجب روشن شدن لامپ چک در اتومبیل می شوند که خراب شدن سنسور ناک یکی از این موارد می باشد.

  • دشوار شدن استارت در اتومبیل

گاهی اوقات خراب شدن این سنسور موجب می شود اتومبیل به‌ دشواری روشن شود. دلیل این کار هم به ماژول کنترل پیشرانه ربط دارد که شاید قادر نباشد زمان‌بندی احتراق را به صورت صحیحی انجام دهد. ولی باید بدانید که سنسور ناک خراب تنها علت این علائم نمی باشد و جهت پیدا کردن دلیل ایراد پیشرانه می بایست تا حتما به یک مکانیکی مراجعه کنید.

یافتن علت خرابی و تعمیر سنسور ناک خراب شده

اصولا جهت پیدا کردن دلیل و تعمیر این قطعه باید علائم آن چک شده و بعد از ابزارهایی جهت درست کردن آن استفاده کرد. از جمله رایج ترین شیوه های عیب‌یابی سنسور ناک خراب به کار بردن دستگاه دیاگ یا کدخوان جهت ارزیابی کدهای ارور مختص با این سنسور می باشد. دستگاه دیاگ قادر می باشد به پورت OBD وصل شده و کدهای مربوطه را بخواند. اگرکد مختص به سنسور ناک بیانگر خطا باشد می بایست تا این قطعه عوض شود. از جمله دیگر شیوه های پیدا کردن خرابی این سنسور ارزیابی ظاهری آن می باشد که شاید دارای صدمه فیزیکی نظیر ترک روی بدنه یا دیگر علائم استهلاک باشد. به علاوه با چک کردن سیم‌کشی‌ها و اتصالات هم می‌توان کارکرد درست یا خرابی آن را شناسایی کرد. هنگامی که خراب بودن این قطعه تایید شد می بایست به دنبال عوض کردن آن باشید. باید بگوییم که تعمیر سنسور ناک کم تر مشاهده شده و در بیشتر موارد باید آن را تعویض کرد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه