فرق میان اسپری، موس، ژل و واکس مو

فرق میان اسپری، موس، ژل و واکس مو

همانگونه که می دانید مو از جمله اعضای بدن انسان می باشد که موجب زیبایی چهره شما خواهد شد. پیش از این از مواد طبیعی جهت براقی، صافی و حالت دهی مو استفاده می کردند. هم اکنون محصولاتی نظیر اسپری، موس، ژل و واکس مو وجود دارند که هر یک به نوعی باعث پرپشت شدن، درخشش و براقی، حفظ حالت مو و زیبایی آن خواهند شد.

اسپری، موس، ژل و واکس همگی از جمله محصولات مراقبت از مو می باشند که ویژگی حالت دهندگی دارند و موجب براق تر شدن موها خواهند شد. تمامی این محصولات حجم موها را زیاد کرده و با ثابت کردن حالت آن را زیبا می کنند ولی از لحاظ دوام داشتن، فرمولاسیون و ترکیبات و حتی عوارض اندکی با هم فرق دارند.

اسپری مو: اسپری مو گونه های متفاوتی داشته و جهت براق شدن، حجم دهی، از بین رفتن گره و وزی و کراتین مو به کار برده می شود. این محصول لایه سبکی را روی مو درست می کند و دوان بسیاری دارد.

موس: موس به شکل کف بوده و روی موهای خیس زده می شود. پس از آن با سری گرد سشوار به موها حالت فر می دهد.

ژل و واکس: دو محصول با کارکرد تقریبا یکسان ولی متفاوت در بافت و تکسچر می باشند که هر دو جهت تثبیت دوام حالت ایجاد شده در مو به وسیله ابزارهای حرارتی به کار برده می شوند.

معرفی حالت دهنده های مو

موها به خاطر دلایلی نظیر رنگ کردن، اشعه های مضر نور خورشید و به کار بردن شامپوهای نامناسب صدمات بسیاری می بینند و جذابیت خود را از دست می دهند. به کار بردن حالت دهنده های مرغوب از جمله شیوه های مراقبت از مو به حساب می آید که برای آن می بایست با یک از این محصولات به شکل جداگانه آشنا شوید. این محصولات دارای ترکیبات مغذی، آبرسان و تقویت کننده می باشند و به کار بردن آن ها باعث حفظ سلامت کوتیکول مو و ایجاد یک لایه محافظتی روی آن خواهد شد. در این قسمت گونه های مختلف حالت دهنده مو را معرفی خواهیم کرد.

اسپری مو

اسپری مو به شکل مایع بوده و به راحتی می توان از آن استفاده کرد. بر روی موها لایه نازکی ایجاد کرده و سنگینی به وجود نمی آورد. به کار بردن این محصول موجب حفظ حالت مو، فرم دهی به آن، کم شدن زبری و وزی، زیاد شدن حجم و پرپشت نشان دادن، بالا رفتن استحکام و ویژگی کشسانی تارها، درخشندگی و زیبایی مو خواهد شد.

اسپری ها تا زمان بسیاری حالت موها را حفظ می کند و مدت دوام رنگ مو را هم زیادتر می کنند.

  • بدی های اسپری مو

– در ساخت اسپری حلال ها و پلیمرها به کار برده می شود که در بعضی افراد باعث ایجاد آلرژی می شوند.

– اسپری مو شاید موجب تحریک چشم، بینی، قرمزی چشم، گلو و پوست شود. پیشنهاد ما این است که در زمان استفاده چشم ها و دهان خود را ببندید.

– اسپری مو برای موهای چسبناک و خشک خوب نمی باشد.

– اکثر افراد به بوی اسپری حساسیت دارند.

موس

موس از جمله دیگر محصولات مراقبت از مو می باشد که فرق آن با اسپری شکل ظاهری آن می باشد و به شکل کف ساخته می شود. مواد به کار برده شده در موس همچون ژل مو می باشند. موس موها را خوش حالت می کند و حجم آن ها را زیاد می کند.

موس ها بر اساس بافت متفاون مو ساخته شده و دارای شماره خاصی می باشند. برای موهای لخت و صاف شماره های 4 به بالا و برای موهای فر شماره ۱ تا ۳ مناسب می باشند. از این محصولات جهت پرپشت کردن مو هم استفاده می شود که می بایست آن را از بخش ریشه تا سر مو بمالید. موس ها به صورت طبیعی موها را حالت داده ولی دوام کمتری در مقایسه با ژل ها دارند. این مواد لایه نازکی روی مو به وجود می آورند و آن ها را سبک و مطبوع خواهند کرد. موس ها موجب براق شدن موها شده و آن ها را به هم نمی چسبانند و حالت وز ایجاد نمی کنند.

  • بدی های موس

– موس دوام کمی دارد.

– به کار بردن آن ها بدون وسایل حرارتی نظیر سشوار نتیجه ای ندارد.

– استفاده زیاد از موس موجب تحریک ریه و مشکلات ریوی خواهد شد. در نتیجه اشخاصی که بیماری های سینه دارند نباید آن را به کار بگیرند.

– با مصرف زیاد موس ساقه مو صدمه دیده و در این حالت موها مقاومت خود را از دست می دهد.

ژل مو

ژل مو حجم موها را زیاد کرده و حالت آن ها را تا زمان زیادی حفظ می کنند. این محصولات، موها را نرم و مرطوب و درخشنده می کنند و باعث شانه کردن آسان موها می شوند. ژل وز موها را کم می کند و موجب جذاب شدن آن ها می شود. به علاوه حالت انعطاف پذیری موها را زیاد کرده و با توانایی بالا، موها را حالت می دهند و موجب زیبایی آن ها خواهند شد.

  • بدی های ژل

– ژل باعث خشکی پوست سر می شود و در زمان طولانی به آن صدمه می زند.

– ژل سبب پوسته پوسته شدن پوست سر خواهد شد.

– ژل در مو شوره به وجود می آورد و باعث ریزش آن ها می شوند.

– مقدار مقاومت ساقه مو را کم کرده و آن ها را شکننده می کنند.

– ژل باعث تغییر رنگ مو می شود.

واکس مو

واکس مو بافتی طبیعی دارد و موها را براق و درخشنده می کند. فرق میان واکس مو با اسپری تافت، ژل یا موس در این است که این محصول، موها را مرطوب می کند و آن ها را خشک و شکننده نخواهد کرد. واکس مو دارای موم می باشد و به مو ها حالت طبیعی می دهد. این مواد موها را به هم نمی چسباند و مو خوره به وجود نمی آورد. واکس ها حالت انعطاف پذیری موها را زیاد کرده و آن ها را خوش حالت و خوش فرم می کنند. به علاوه موجب مقاومت ساقه مو هم می شوند.

  • بدی های واکس مو

– واکس پوست سر را خشک می کند و آن را پوسته پوسته می نماید.

– واکی در پوست سر شوره و خارش ایجاد می کند.

– واکس موها را خشک و آسیب پذیر می کند و آن ها را شکننده می سازند.

– زیاد استفاده کردن از واکس سبب ریزش مو خواهد شد.

کلام آخر

مراقبت از مو و به کار بردن محصولات حالت دهنده هردو موجب جذابیت موها خواهند شد. با این فرق که به کار بردن همیشگی محصولات مراقبی در زمان طولانی باعث سلامتی و بهتر شدن ساختار مو شده اما استفاده زیاد از دستگاه های حرارتی نظیر سشوار و اتو، موجب خشکی، زبری، نازک شدن تارهای مو و ریزش آن ها خواهد شد.

محصولاتی نظیر اسپری، موس، واکس و ژل مو تماما جهت حالت دهی و درخشان کردن موها به کار برده می شوند ولی با یکدیگر فرق هایی نیز دارند. برای نمونه ژل ها و واکس ها ویژگی مرطوب کنندگی بسیاری دارند و مو ها را نرم می کنند. موس لایه سبکی روی مو به وجود می آورد ولی دوام کمتری در مقایسه با ژل دارد. واکس به دلیل مواد تشکیل دهنده خود موها را به صورت طبیعی تقویت می کند. فرق اسپری، موس، ژل و واکس در دوام و عملکرد آن ها بیشتر احساس می شود.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه