همه چیز درباره پوست مختلط و روال مراقبت از آن

همه چیز درباره پوست مختلط و روال مراقبت از آن

شاید تاکنون شنیده باشید که پوست برخی افراد هم چرب و هم خشک می باشد. برای نمونه ممکن است قسمت های گوناگون صورت، دو و یا چند نوع پوست داشته باشد. خوب است بدانید که پوست مختلط از جمله معمول ترین نوع پوست می‌باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا روال مراقب پوستی مختص به پوست های مختلط را برایتان شرح دهیم.

پوست مختلط

چنانچه در ناحیه T یپیشانی، بینی و چانه، پوستتان چرب چربی است و در نواحی دیگر پوست صورت نظیر گونه ها لکه های خشک ببینید، احتمالا پوست شما مختلط می باشد. از جمله دیگر علائم پوست مختلط؛ منافذ بزرگ روی صورت می باشند.

باید بدانید که دوگانگی پوست مختلط، روال مراقبت از پوست و شیوه آرایش کردن را برایتان به یک مشکل تبدیل خواهد کرد. زیرا در عوض تمرکز روی یک نوع پوست، می بایست موارد گوناگونی را در نظر بگیرید. همانگونه که می دانید روال مراقبت از پوست خشک، اصولا برای پوست چرب مناسب نمی باشد.

عوامل به وجود آورنده ی پوست مختلط

دلیل اساسی ایجاد پوست مختلط؛ غدد چربی بیش از حد فعال در ناحیه T صورت می باشند. باید بدانید که تولید زیاد روغن وابسته به فاکتورهای گوناگونی نظیر استرس، آب و هوا، هورمون ها و ژنتیک می باشد.

همچنین پوست مختلط در اصولا خیلی از اوقات به صورت ارثی از والیدن می باشد. علت های دیگر ایجاد پوست مختلط؛ تغییرات آب و هوا و به کار بردن محصولات مراقبت از پوست می باشند.

تولید بسیار زیاد سبوم پوست، باعث ایجاد چربی در منطقه T صورت خواهد شد. هنگامی که این سبوم، به صورت منظم پاکسازی و لایه برداری نشوند، در منافذ پوست شما باقی مانده و با سلول های مرده پوست ترکیب شده و در نهایت جوش ایجاد می کنند. اگر روال مراقبت از پوست مختلط را بدانید و همچنین سبک زندگی درستی برگزینید، می توانید تا این ترکیب پوستی را مدیریت نمایید.

تشدید علائم در پوست مختلط

به کاربردن محصولات آرایشی و بهداشتی ناملایم و تحریک کننده، باعث بدتر شدن پوست مختلط خواهند شد. این مواد، بعضی از نواحی صورت را خشک و قسمت‌های چرب را با التهاب روبرو می‌کنند. برخی از مواد تحریک‌کننده پوست مختلط در زیر بیان شده‌اند.

تونرهای فرموله شده با الکل دناتوره یا SD حساس کننده پوست، منتول یا جوهر نعناع و فندوق جادوگر

  • صابون های خشن که موجب خشکی و سفتی پوست می شوند.
  • استفاده از اکسراب بسیار، موجب بدتر شدن نشانه های پوست مختلط می شود.
  • محصولات مراقبت از پوست دارای رایحه و بوی بسیار، باعث تشدید علائم پوست مختلط خواهند شد.

نحوه شناسایی پوست مختلط

اشخاصی که دارای پوست چرب می باشند، اصولا جوش های سرسیاه، منافذ بزرگ و انواع جوش در ناحیه T صورت یعنی پیشانی، چانه و بینی دارند. اشخاصی با پوست خشک، لک های خشک، پوسته پوسته و کدر شدن پوست و احساس سفتی در پوست صورت خود دارند. هنگامی که پوست مختلط دارید، گونه ها، شقیقه و ناحیه چشم ها کدر و خشک شده، اما در مقابل دیگر قسمت های صورت نظیر ناحیه T و چانه، چرب خواهند شد.

از جمله دیگر نشانه های پوست مختلط تغییراتی در پوست در در فصل های گوناگون می باشد. پوست مختلط در تابستان چرب تر بوده و در زمستان خشک تر می‌باشد. چنانچه در شب گونه ها خشک بوده و پیشانی چرب باشد، شما دارای پوست مختلط می‌باشید.

محصولات موردنیاز برای پوست مختلط

کنترل غدد چربی بیش از حد فعال، بدون تحریک نواحی خشک صورت در پوست های مختلط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در عین حال نیز سخت می باشد. در این قسمت از مقاله، محصولات مراقبت و آرایش صورت دارای پوست مختلط از مجله پزشکی vaghtemod، را برایتان بیا کرده ایم.

  • محصولات مراقبت از پوست دارای AHA و BHA
  • استفاده از لایه برداری شیمیایی برای پوست مختلط موجب از بین بردن پوست مرده شده و منافذ پوست را باز می کنند. محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید یا AHAs و بتاهیدروکسی اسید یا BHAs برای تنظیم چربی پوست بسیار خوب هستند. دقت کنید که خیلی نباید از این محصولات استفاده نمایید چون ممکن است علائم شما را بدتر کنند.
  • محصولات بر پایه آب و مناسب پوست مختلط
  • محصولات بر پایه آب سبک تر از محصولات روغنی می باشند و بیشتر آن ها فاقد درخشندگی بوده و برای اشخاص با غدد چربی فعال دارند بسیار خوب می باشند. محصولات بر پایه روغن، صورت را چرب می کنند. بنابراین مرطوب کننده بر پایه برای روال مراقبت از پوست مختلط پیشنهاد می شود.
  • محصولاتی که مواد تشکیل دهنده ی آن ها فاقد روغن بوده و غیر کومدوژنیک
  • در کنار محصولات مبتنی بر آب از محصولات بدون روغن و برای پوست مختلط غیر کومدوژنتیک باشند، زیرا باعث ایجاد چربی یا بسته شدن منافذ پوست خواهند شد. غیر کومدوژنیک به معنای این است که محصول دارای مواد مسدود کننده منافذ نمی باشد. اشخاصی با پوست چرب جوش زیادی می زنند و باید از محصولاتی که منافذ پوست را می‌بندد، دوری کنند.

روال مراقبت از پوست های مختلط

اگر پوست مختلطی دارید می بایست تا برنامه ای جهت مراقبت و کنترل پوست خود داشته باشید.

  • سعی کنید تا هر روز پوست صورت خود را به کمک یک پاک کننده بشویید.
  • پاک کننده به نوع مخصوص پوست مختلط وابسته است. زیرا با تغییر فصل مقدار چربی و خشکی پوست تغییر خواهد کرد. سعی کنید تا یک پاک کننده مناسب و محلول در آب نظیر ژل شستشو صورت یا فوم شستشو استفاده نمایید. این محصولات کثیفی ها را از بین برده و باعث می شوند تا آرایش به خوبی بر روی پوست شما بخوابد.

استفاده از تونر برای مراقبت از پوست مختلط

به کار بردن تونر برای پوست مختلط با اهمیت می باشد. شما باید محصولاتی که دارای pH متعادل و اسید هیالورونیک می باشند، استفاده نمایید تا رطوبت لازم پوست را فراهم کنند و موجب آرام شدن پوست ملتهب شوند. شما باید صبح و شب بعد از شستشو صورت خود با یک پد از تونر استفاده نمایید.

لایه برداری کردن پوست

جهت کم شدن چربی و آکنه در ناحیه T صورت می بایست تا از لایه بردار مناسب BHA یا اسید سالیسیلیک استفاده نمایید. از لایه بردارهای فیزیکی دوری کنید، زیرا بافت خشن آن ها پوست را ملتهب و خشک می‌کنند. اسید لاکتیک از جمله بهترین و مناسب ترین لایه بردارهای شیمیایی پوست های مختلط می باشند و سلول های مرده پوست را نابود می کند. این محصول چربی پوست را کم کرده و پوست خشک و ناهموار را صاف می‌کند. پس از پاکسازی و به کار بردن تونر، در هر هفته یک تا دو بار شب ها اسید BHA استفاده نمایید.

به کار بردن مرطوب کننده مناسب پوست

صبح ها یک مرطوب کننده سبک به صورت خود بزنید. شب ها نیز یک مرطوب کننده ای مثل سرم دارای آنتی اکسیدان، مواد احیا کننده و ترمیم کننده بر روی پوست بزنید. این مواد جهت کم کردن چربی پوست، بهتر شدن نواحی خشک و آرامش پوست موردنیاز می باشند. برای جاهای خشک صورت، آبرسانی بیشتری نیاز است.

استفاده از روغن صورت جهت روتین مراقبتی پوست مختلط

از یک روغن متعادل کننده یا آبرسان استفاده نمایید. این روغن را شب ها و بعد از مرطوب کردن پوست خود بزنید.

استعمال ضد آفتاب

نوع های مختلف SPF برای ضد آفتاب موجود می باشند که جهت مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری زود روس و چین و چروک مورد استفاده قرار می گیرند. هر روز صبح قبل از بیرون رفتن یک ضد آفتاب با SPF بالای 30 به صورت خود بزنید.

استفاده از ماسک صورت در هر هفته

استفاده از ماسک موجب کم شدن چربی ناحیه T صورت خواهند شد. یک ماسک روشن کننده هفته ای یکبار به صورت خود بزنید.

 

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه