دود تنباکو و سیگار دارای بیش از 400 هزار ماده شیمیایی می باشند

دود تنباکو و سیگار دارای بیش از 400 هزار ماده شیمیایی می باشند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یعنی دکتر محمد ملک زاده اظهار کرد که دود تنباکو و سیگار دارای بیش از ۴۰۰ هزار ماده شیمیایی می باشد که بالای ۴۰ نوع از آن ها مواد محرک یا سمی سرطان زا می باشند.

این معاون بیان کرد که در میان این مواد شیمیایی گازها و بخارهای متبوعی هستند که از لحاظ غلظت دارای مواد خاصی می باشند و آلایندگی آن ها به میزان ۵۰ هزار برابر بیشتر از آلوده ترین شهرهای دنیا می باشد.

او همچنین عنوان کرد که حرارت ایجاد شده از کشیدن سیگار قادر است تا به ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد ‌که برای انسان ضرر دارد.

دکتر ملک زاده اضافه کرد که بوییدن گاز های سمی غشاهای مخاطی حساس بدن را در معرض مواد شیمیایی سوزاننده قرار داده که این کار موجب از بین رفتن بافت ها خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد که سیگاری های بزرگسال به صورت میانگین بالای ۱۳ سال از زندگی خود را به علت مصرف سیگار از دست خواهند داد و در حدود ۵۰ درصد سیگاری های در معرض تنباکو می‌میرند.

نیکوتین دلیل اعتیاد به سیگار می باشد

دکتر ملک زاده گفت که قسمت اصلی اعتیاد آور سیگار، نیکوتین آن می باشد که با تاثیر بر دستگاه اعصاب مرکزی باعث اعتیاد خواهد شد.

او همچنین بیان کرد که نیکوتین سیگار و تنباکو سریعا به جریان خون وارد می شود و در طول ۳۰ ثانیه به مغز خواهد رسید و روی سلول های عصبی آن تاثیر خواهد گذاشت.

این معاون اظهار کرد که میانگین آغاز استفاده از سیگار در کشور ما در میان مردان ۱۹ سالگی و در میان زنان ۲۱ سالگی می باشد. به علاوه میانگین تعداد سیگار استفاده شده در کل کشور هم در روز ۱۳ تا ۱۴ عدد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ ساله می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد دخانیات باعث بالا رفتن ریسک خیلی از بیماری ها مثل بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت، عفونت تنفسی، اختلالات عروقی و زخم های معده خواهند شد.

او در اداامه بیان کرد که احتمال ناتوانی جنسی افراد سیگاری دو برابر بیشتر از مردان غیر سیگاری می باشد.

دکتر ملک زاده با تاکید بر اینکه در زنان کشیدن سیگار باعث نازایی می شود، بیان کرد که مشکلات حاملگی، نازایی، حاملگی خارج از رحم، سقط خود بخودی و زایمان جنین مرده از دیگر عوارض استفاده از سیگار در زنان می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد که دود سیگار دارای سه دسته می باشد که هر کدام ضررهای خود را دارند.

دود سیگار دسته اول دودی می باشد که به صورت مستقیم توسط شخص سیگاری کشیده می شود.

همچنین دود سیگار دسته دوم، دود سیگاری می باشد که در محیط بوده و دیگران آن را استشمام می کنند، به عبارت دیگر این افراد سیگاری دسته دوم می باشند.این افراد در زمان استشمام دود سیگار دیگران، مواد سمی برابر ۵ تا ۱۰ سیگار را استشمام می کنند. بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی یکی از ۱۰ مرگ ناشی از استفاده دخانیات در افراد سیگاری دست دوم می باشد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که تمام بیماری های به وجود آمده از سیگار کشیدن مثل انواع سرطان و یا بیماری های قلبی_عروقی در افراد سیگاری دست دوم اتفاق می افتد. به علاوه بودن در محیطی که دود سیگار دارد موجب عفونت های تنفسی در کودکان خواهد شد.

از طرف دیگر دود سیگار دسته سوم، دود باقی مانده محیطی یا دسته دوم بر روی سطوح می باشد. دود سیگار و دخانیات اصولا جذب سطوح داخل منزل نظیر دیوار،سقف، وسایل خانه همچون فرش، پرده و اسباب خانه و به علاوه لباس ها خواهد شد. باید بدانید که دود دسته سوم به آسانی از طریق پوست، استشمام غبار و خوردن وارد بدن خواهد شد.

این معاون در ادامه گفت که ترک کردن سیگار بهترین کاری است که جهت بهبود سلامت افراد و اطرافیان آن ها توصیه می شود.

او بیان کرد که مضرات استفاده از تنباکو با قطع شدن سیگار کم شده و مزایای ترک سیگار به سرعت نمایان خواهند شد.

دکتر ملک زاده اظهار کرد که در چند روز اول ترک سیگار میزان دی اکسید کربن خون کم شده و ریسک حمله قلبی کاهش پیدا می کند. همچنین پس از ۳ هفته ترک سیگار با وجود احساس ضعف و خستگی سعی کنید تا فعالیت های بدنی و ورزشی انجام دهید. در ادامه و پس از ۹ ماه ریه ها آغاز به ترمیم خود می کنند و کارکرد خود را بهبود می بخشند. یک سال پس از ترک سیگار انرژی بدن زیاد شده، گردش خون بهتر شده و فعالیت ریه ها بهبود خواهد یافت.

این معاون در پایان بیان کرد که با ترک سیگار سرفه و خس خس و عفونت های تنفسی کم خواهند شد و پس از ۵ تا ۱۵ سال با ادامه ترک سیگار ریسک سکته قلبی در شما همچون افرادی خواهد بود که هرگز سیگار نکشیده اند. همچنین ریسک مرگ ناگهانی به شکل قابل توجهی کاهش می یابد و ریسک سرطان دهان و سرطان مثانه نیز نصف خواهد شد. به علاوه ترک سیگار ریسک سرطان مری، حنجره، کلیه، گردن، رحم و لوزالمعده را نیز کمتر خواهد کرد.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه