مواد غذایی لازم جهت پایین آوردن سریع چربی خون

مواد غذایی لازم جهت پایین آوردن سریع چربی خون

جهت پایین آوردن سریع میزان چربی خون برخی از مواد غذایی کارساز می باشند. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهند از جمله فاکتورهای اساسی در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو، جمع شدن چربی‌های ناسالم در بدن افراد می باشد.

خیلی ها به رژیم غذایی خود اهمیت نمی دهند و مواد غذایی دارای چربی‌های مضر می خورند. این نوع رژیم غذایی با سپری شدن زمان میزان چربی خون را زیاد می کند.

چنانچه شما نیز رژیم غذایی چربی دارید، پیشنهاد ما این است که آن را تغییر دهید و برنامه ای سالم در پیش بگیرید. مصرف بعضی از مواد غذایی باعث پایین آمدن میزان کلسترول LDL یا کلسترول بد بدن می شود.

برای نمونه بر اساس پژوهشی مشخص شده که مواد غذایی نظیر حبوبات، لوبیا، آجیل، آووکادو و ماهی‌های چرب بسیار در پایین آمدن کلسترول بد موثر می باشند. با ما همرا باشید تا در ادامه برخی از این مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.

همه چیز درباره چربی خون

چربی خون یا لیپید نیز دربرگیرنده‌ی ترکیباتی نظیر کلسترول و تری‌گلیسیرید می باشد. این ترکیبات دارای دو گونه چربی اشباع شده و چربی غیراشباع شده می باشند. در این بین چربی‌های اشباع شده باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت می شوند و در مقابل چربی‌های غیراشباع موجب فعالیت بهتر قلب خواهند شد.

کلسترول از طریق منابع غذایی به بدن ما وارد می‌شود و نقش مهمی در خیلی از فرآیند‌های بدن انسان دارد. به علاوه، قسمتی از کلسترول در کبد به صورت طبیعی تولید می‌شود و شامل پروتئین و چربی می باشد.

کلسترول در خون حل شده و به اندام‌های گوناگون بدن هدایت می شود. ولی چنانچه مقدار چربی‌های بد در رگ‌ها زیادتر از حد معمول شود، باعث گرفتگی شریان‌ها خواهد شد. تری‌گلیسیرید هم نظیر کلسترول در کبد ساخته می‌شود و قسمتی از احتیاج بدن به تری‌گلیسیرید به وسیله مواد غذایی فراهم می‌گردد.

مواد غذایی لازم جهت پایین آوردن سریع چربی خون

بعضی از مواد غذایی لازم جهت پایین آوردن سریع چربی خون، در ادامه لیست شده اند:

حبوبات: حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، و عدس، موجب پایین آمدن سریع چربی خون خواهند شد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته این نوع حبوبات به خصوص ترکیبی از لوبیا و برنج سفید، موجب پایین آمدن کلسترول بد بدن خواهد شد.

آووکادو: آووکادو، غنی از چربی‌های تک غیر اشباع و فیبر می باشد و جهت پایین آوردن کلسترول بد و بالا رفتن کلسترول خوب بدن مفید است. بر اساس پژوهش های صورت گرفته خوردن آووکادو در هر روز موجب بهبود میزان چربی خون خواهد شد.

آجیل: آجیل‌هایی نظیر گردو و بادام، موجب پایین آمدن میزان کلسترول بد بدن خواهد شد. گردو غنی از اسید چرب امگا ۳ می باشد و موجب سلامت قلب خواهد شد.

ماهی چرب: ماهی‌هایی نظیر سالمون، که دارای اسید‌های چرب امگا ۳ می باشند، موجب پایین آمدن چربی خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی خواهند شد.

پروتئین آب پنیر: این پروتئین از جمله محصولات لبنی می باشد و نه تنها کلسترول بد را پایین می آورد بلکه بلکه موجب کم شدن فشار خون و تأمین پروتئین لازم بدن خواهد شد.

گریپ فروت: این میوه، به خصوص نوع ارگانیک آن، موجب پایین آمدن سریع چربی خون خواهد شد. خوردن گریپ فروت خصوصا در زمان صبحانه باعث کم شدن چربی خون می شود.

سیب: سیب غنی از ویتامین‌ها و فیبر بوده و موجب فعالیت بهتر سیستم قلبی-عروقی و گوارشی خواهد شد. خوردن آن به خصوص در زمان صبحانه باعث کم شدن چربی خون می شود.

توت فرنگی: این میوه، خصوصا نوع ارگانیک آن، موجب پایین آمدن کلسترول بد بدن و فعالیت بهتر قلب خواهد شد. به علاوه توت فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی می باشد.

سیر: سیر، به خاطر دارا بودن موادی نظیر آلیسین، باعث پایین آمدن سریع چربی خون و پیشگیری از بالا رفتن کلسترول بد بدن خواهد شد.

شکلات تلخ و کاکائو: شکلات تلخ و کاکائو، به خاطر دارا بودن موادی نظیر پلی‌فنول‌ها، باعث پایین آمدن چربی‌های ناسالم و حفظ تعادل کلسترول در بدن خواهد شد.

غذا‌های دارای سویا: سویا و محصولات به دست آمده از آن، نظیر روغن سویا، موجب کم شدن کلسترول بد و چربی‌های اشباع شده در بدن خواهد شد و همچنین سلامت قلب و عروق را تضمین می کند.

نتیجه گیری

این مطلب در مورد مواد غذایی که جهت پایین آمدن سریع چربی خون موثر هستند، اطلاعات مفیدی در اختیارتان گذاشت. همانگونه که گفتیم چربی خون شامل کلسترول و تری‌گلیسیرید بوده که به دو گونه چربی اشباع شده و غیر اشباع شده تقسیم می‌شود.

خوردن زیاد چربی‌های اشباع شده در مواد غذایی فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس و به علاوه غذا‌های سرخ شده، باعث جمع شدن چربی در خون و ایجاد بیماری های قلبی خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد ما این است که خوردن چربی‌های ناسالم را کم کنید و در عوض چربی‌های سالم و غیر اشباع نظیر آووکادو، سیب، و گریپ فروت مصرف نمایید چراکه موجب فعالیت بهتر سیستم قلبی-عروقی خواهد شد. پس حتما آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه