چه موقع نیاز به داروی سرماخوردگی دارید؟

چه موقع نیاز به داروی سرماخوردگی دارید؟

پیش از خوردن داروی سرماخوردگی، اندکی صبر کنید و بررسی کنید که نیاز است دارد بخورید و یا احتیاجی به خوردن دارو ندارید.

شاید با دیدن نشانه های معمول سرماخوردگی سریعا تصمیم بگیرید تا داروهای سرماخوردگی مصرف کنید، ولی باید بدانید گاهی اوقات این کار نتیجه عکس داده و سلامت شما را به خطر می اندازد. خوردن بیش از حد داروهای سرماخوردگی باعث می شود تا شما دچار انواع عوارض جانبی ناخوشایند شوید.

بیشتر وقت ها داروی سرماخوردگی موجب خواب آلودگی خواهد شد و چنانچه در یک رانندگی طولانی مدت باشید، کار برایتان سخت خواهد شد. بنابراین در چنین مواقعی خوردن داروی سرماخوردگی صحیح نمی باشد.

همچنین داروهای سرماخوردگی شاید موجب سرگیجه، فشار خون بالا یا بدتر شدن رفلاکس اسید معده شوند.

به علاوه باید بدانید که داروهای سرماخوردگی ممکن است با داروهای گوناگون دیگری تداخل داشته باشند و اثربخشی آن ها را کم و یا بیشتر کنند و در نهایت مسمومیت دارویی به وجود بیاورند.

بنابراین همواره باید بدانید که مواد سازنده و عوارض جانبی بیان شده در بسته بندی هر داروی بدون نسخه ای را حتما مطالعه نمایید. در بسته بندی داروها تداخلات دارویی و همچنین دوز پیشنهاد شده بیان شده است.

برای نمونه داروهای ضد احتقان نظیر سودوافدرین سبب ایجاد تپش قلب یا زیاد شدن فشار خون می شوند. از سوی دیگر آنتی هیستامین هایی مثل دیفن هیدرامین در بیماران مسن موجب گیجی و حتی احتباس ادرار خواهد شد. همچنین داروهایی نظیر استامینوفن هم اگر زیاد مصرف شوند شاید کشنده باشند زیرا استامینوفن به وسیله کبد پردازش می شود، در نتیجه خوردن زیاد ان باعث صدمه دیدن کبد و عوارض بسیار بدی خواهد شد.

در صورت داشتن هرگونه پرسشی پیش از خوردن دارو با یک پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

کم شدن نشانه های سرماخوردگی بدون مصرف دارو

شیوه های بسیاری جهت کم شدن نشانه های سرماخوردگی بدون مصرف دارو وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

پزک ها همواره خوردن مایعات زیاد و استراحت را به همه مریض ها پیشنهاد می کنند، چراکه کم آبی موجب افزایش نشانه های سرماخوردگی خواهد شد. از سوی دیگر راهکارهای خانگی هم وجود دارد که موجب کم شدن نشانه های بیماری خواهد شد. شما می بایست در صورت داشتن گلودرد، آب نمک غرغره نمایید، چای داغ بخورید، چیپس یخ بمکید و یک قاشق عسل میل کنید. توجه کنید که عسل برای کودکان زیر یک سال مضر می باشد.

افرادی که دچار گرفتگی بینی شده اند، می بایست تا حمام بخار یا دوش آب گرم را جهت باز شدن مجرای بینی تجربه کنند. چنانچه نمی توانید این کار را انجام دهید از پماد ویکس و یک دستگاه رطوبت ساز استفاده نمایید تا نشانه های بیماری بهبود یابد.

به علاوه جهت کم کردن نشانه های سرماخوردگی موارد بیان شده در زیر را باید رعایت نمایید:

  • نوشیدن چای داغ با عسل و لیمو
  • خوردن سوپ داغ
  • نوشیدن آب زیاد جهت کمک به خارج کردن سم از بدن
  • خوردن انواع میوه ها وسبزیجات جهت مصرف مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها

خیلی ها در زمان سرماخوردگی سعی می کنند تا ویتامین C یا روی مصرف کنند ولی بر اساس پژوهش های انجام شده این ویتامین ها کمکی به بهبودی بیماری نمی کنند. اگر می خواهید نشانه های سرماخوردگی در خود را کم کنید و یا از آن پیشگیری نمایید، حتما خوردن سیر را در رژیم غذایی روزانه خود در نظر بگیرید.

توجه کنید چنانچه احساس می کنید مریضید ولی مطمئن نیستید حتما در خانه بمانید.

در حال حاضر بیشتر شما علائم بیماری های گوناگونی نظیر آنفولانزا، کووید-19 یا سایر ویروس‌ها را می دانید. توجه کنید که اگر دچار هرکدام از این بیماری ها شدید و علائم آن در شما خفیف بود، ممکن است آن را به فرد دیگری با سیستم ایمنی ضعیف تر منتقل کنید که برای او خطرناک می باشد. بنابراین سعی کنید در صورت ابتلا به هر یک از این بیماری ها در خانه بمانید.

چنانچه تب دارید، سرفه می‌کنید، عطسه می‌کنید یا احساس می کنید ممکن است بیماری را به دیگران انتقال دهید، حتما از افراد دیگر دوری نمایید.

چنانچه مریض هستید، پیش از رفتن به محیط های عمومی، سعی کنید تا از تست های خانگی استفاده کنید، ماسک بزنید و همیشه دست های خود را بشویید تا دیگران را مبتلا به این بیماری نکنید.

مصرف داروی سرماخوردگی

چنانچه نشانه های بیماری در شما با درمان های خانگی رفع نشد، می بایست تا از داروهای سرماخوردگی استفاده نمایید.

در صورت داشتن نشانه های بیان شده در لیست زیر شروع به مصرف دارد نمایید:

  1. داشتن تب و لرز
  2. عرق کردن در طول شب
  3. داشتن بدن درد
  4. همواره خسته بودن
  5. سرفه های شدید که مانع خوابیدن می شوند
  6. سرفه هایی که موجب تنگی نفس می شوند
  7. عطسه هایی که منجر به سردرد یا فشار صورت می شوند
  8. علائم بیماری که در طول چند روز بدتر می شوند

به علاوه مهم است که متوجه شوید چه هنگامی داروهای سرماخوردگی کفایت نمی کنند و نیازمند انجام درمان های بیشتری هستید.

همانگونه که می دانید داروهای بدون نسخه برای کم کردن و بهبو نشانه های بیماری خیلی خوب هستند، ولی در صورت داشتن تبی که با دارو کم نمی شود و یا داشتن تنگی نفسی سریعا می بایست تا به یک پزشک مراجعه کنید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه