رسیدن به تکنولوژی 6G با تولید تراشه‌ای نوری

رسیدن به تکنولوژی 6G با تولید تراشه‌ای نوری

پژوهشگران برای نخستین بار تراشه‌ای تولید کردند که متشکل از سازه‌های الکترونیکی و نوری می باشد و راهی جهت رسیدن به تکنولوژی 6G می باشد.

این مطلعه در نشریه نیچر کامیونیکیشنز گزارش شده و بیانگر طرح تراشه‌های مخابراتی می باشد که مورد نیاز رادارهای پیشرفته، مجموعه های ماهواره‌ای، شبکه‌های بی‌سیم پیشرفته یا وای‌فای و نسل‌های 6G و 7G تکنولوژی گوشی های هوشمند می باشد.

دانشمندان توانستند سازه‌هایی بر پایه نور یا فوتونیک را روی صفحه مدار الکترونیکی ترکیب کنند و در نتیجه موجب زیاد شدن پهنای باند فرکانس رادیویی به مقدار بسیاری شوند. همچنین در این بین دقت سیگنال در فرکانس‌های بالا نیز بهتر شدند.

پژوهشگران این نوع تراشه نیمه‌رسانا را با ترکیب سازه‌های الکترونیک و فوتونیک بر یک زیرلایه سیلیکون در سایزی معادل ۵ میلی متر در ۵ میلی متر همانند آجرهای لگو تولید کردند.

موبایل ها و تبلت های هوشمند با تکنولوژی نسل ۵G، می توانند داده‌ها را در دامنه های گوناگون فرکانس رادیویی یعنی از باند زیر یک گیگاهرتز تا باند بالا یا ۲۴ تا ۵۳ گیگاهرتز منتقل کرده و بگیرند.

خوب است بدانید که فرکانس‌های بالاتر به علت ظرفیت انرژی زیادتر و طول موج‌های پایین تر، موجب بالا رفتن سرعت می شوند ولی ممکن است که تنیدگی افزایش یابد. این امر به این خاطر اتفاق می افتد که طول موج‌های کم تر در تلاش برای نفوذ و گذشتن از سطح ها و جسم های بزرگ‌تر می باشند و همچنین موجب کاهش محدوده سیگنال می شوند.

باید بدانید که پیش بینی ها نشان می دهد تا دهه 2030، شبکه 6G در فرکانس بیشتر یعنی از ۷ تا ۱۵ گیگاهرتز همه گیر خواهد شد. از سوی دیگر جهت کاربردهای صنعتی بزرگ ترین باندهای 6G می بایست بالای ۱۰۰ گیگاهرتز باشند و ممکن است که به ۱۰۰۰ گیگاهرتز نیز برسند و از نظر تئوری سرعت آن قادر است حتی ۱۰۰۰ گیگابایت در ثانیه هم باشد.

در همین راستا تراشه‌های مخابراتی با پهنای باند فرکانس رادیویی می بایست تا خیلی بالاتر ساخته شده و همچنین فیلتر پیشرفته‌ای نیز جهت از بین بردن تنیدگی در فرکانس‌های بیشتر تولید شود. اکنون می توانید دریابید که ساختار تراشه چقدر اهمیت دارد و همچنین فوتونیک وظیفه مهمی در تراشه‌های نیمه‌رسانای موجود در دستگاه‌های هوشمند دارای فناوری 6G دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه